Recensioner Skidoo mxz 1200 xr

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Vintern börjar lida mot sitt slut och ny skoter ska införskaffas till nästa säsong.

Det som ser intressantast ut för tillfället är en mxz 1200 -09 men skulle vilja höra mer om denna maskin då det är ganska sparsamt med information om den på forumen.

Så därför undrar jag vad som finns att säga om denna maskin.

Fördelar, nackdelar, barsjukdomar, uppdateringar, något som man skall kolla på speciellt vid eventuellt köp osv ?

APPE

Medlem
1 jan 2000
40
1
8
Boden
Det beror vad du ska göra med den .
Har själv haft en renegade x 1200 -09 och den är en optimal ledkryssare o måttlig puder surfare
Den korta är väldigt sladdig på led med orginal matta den slirar bara du tänker på att gasa
med 44 matta så är det bättre men då pekar skidorna mest uppåt
Renegaden blir mer balanserad o den korta upplevs fram tung
kolla så att oljekylaren är bytt o backen är fixad på -09 annars har det inte varit några problem med dom och remmarna håller 300-400 mil utan problem
En hårdare primärfjäder o clicken på #2 o ett par slp powder pro så funkar det
Så är ett bättre val att ta renegaden då det är bara fördelar med den längre mattan men vill du åka på rullen mest så köp den korta

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Det beror vad du ska göra med den .
Har själv haft en renegade x 1200 -09 och den är en optimal ledkryssare o måttlig puder surfare
Den korta är väldigt sladdig på led med orginal matta den slirar bara du tänker på att gasa
med 44 matta så är det bättre men då pekar skidorna mest uppåt
Renegaden blir mer balanserad o den korta upplevs fram tung
kolla så att oljekylaren är bytt o backen är fixad på -09 annars har det inte varit några problem med dom och remmarna håller 300-400 mil utan problem
En hårdare primärfjäder o clicken på #2 o ett par slp powder pro så funkar det
Så är ett bättre val att ta renegaden då det är bara fördelar med den längre mattan men vill du åka på rullen mest så köp den korta
Får tacka för dina åsikter.

Första delen av säsongen är det opistat och okört där jag brukar åka så då kan det inte skada med den längre mattan. Är det som du säger ingen nackdel på led och maskinen känns mer balanserad så ska jag kanske satsa på en renegade.

Det som talar emot är dock priset då dessa värkar ligga högre.

Men generellt så funkar den korta mxz:an bra bara att man har en högra matta alltså?

Last edited:

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Är det bara APPE som testkört denna skoter eller är det han skrev allt som finns att skriva om denna skoter?

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Använd sökfunktionen och sök på 1200. Finns en hel del skrivet om Renegade 1200 iaf.
Givetvis var det jag första jag gjorde. Eftersom det inte gick att hitta någon bra information om mxz 1200 utan endast renegade 1200 så valde jag att startade denna tråd.

Eftersom så få nu värkar ha testat/kört denna skoter kanske det är anledningen till att dom slutade med tillverkningen av mxz 1200 redan efter första året dvs -09?

4

426H

Dom tillverkas fortfarande men den korta sålde väl inte så bra i sverige, därför har dom slutat ta in dom.
Har aldrig provat en kort 1200:a, så jag kan inte hjälpa dig tyvärr.

Alos

Välkänd medlem
4 jan 2009
124
2
6
Gideå
Intressnat det dära med backan och olje kylaren då jag har en gade 1200 -09 gäller det för mig med och är det nått service medelande som dom har gåt ut med.. Går det att se på något vis om det är gjort nått med den ..
Jag har haft problem med att min vill gå varm. När jag köpte den (beg av handlare ) så hade dom inte satt fast kylarlocket så jag tappade en del vatten har sedan fyllt på och kört den upp på en snödriva med framvagnen så att den lutar bakåt och haft locket öppet motorn igång och fyllt tills den blive fullt med den vill ändå gå varm för mig speciellt i normalt led tempo åkar jag varven och buskör lite så går den ner direkt. .. några ideér på vad som kan vara galet.. vilken fjäder rekomenderar ni i prim variatorn till den ..

4

426H

Det där med backen tror jag mest är en internethistoria. Ingen av de jag känner med 1200: or har haft problem. Däremot vet jag flera som haft problem med att oljekylaren läcker kylarvätska. Tyvärr hjälper det inte om den är bytt för dom nya läcker också. Blir intressant att se om brp lyckas lösa det på 2012: orna. Nån som vill satsa en slant? :bigsmile:
Som tur är läcker det långsamt, så det är inget problem i praktiken.

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Är det bara Mxz X 1200 vi tog in i Sverige 2009 eller finns det även Mxz 1200 utan det så kallade X paketet ?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Alos: Kontakta "Diablo Racing" här på forumet för en korrekt variatorsetup. Årsmodell 2010 har en ny termostat, kanske kan hjälpa mot varmgång? Annars så är isrivare bra att ha vid hårt före och långsam körning.

Mxz670: Köp en Renegade ist för den korta. Jag bytte från 307 till 348 (kort till crossover) 2009, och jag har ALDRIG ångrat mig, oavsett tempo på gropiga leder. Det enda som inte funkar med Gade1200x är rulle-åkning, den är omöjlig att resa rakt upp som dom korta. Men i ärlighetens namn, vem vill åka omkring så? Man är ju inte 16 år direkt... ;)

Har kört drygt 2 säsonger nu med min, och har aldrig haft någon form av problem med den, har aldrig heller sprängt en rem förrän nyss då jag tvärlessnade vid en fastkörning och tokgasade mig därifrån med kall rem efter fikapaus. Då slet jag ut några trådar från den. 173 mil på första remmen. Helt ok.

Angående APPE's inlägg, så finns det inga servicemeddelanden på varken oljekyl eller back.

Backreglaget kärvar på vissa maskiner, men detta är en justeringsfråga enligt doo-talk.

Oljekylaren vet jag inte varför man skulle behöva byta? Finns en uppdaterad variant, kostar sinnessjuka pengar, tror det var runt 10000:-. Har aldrig hört talas om nån som behövt byta till den. Kalix maskiner rekommenderade mig att inte byta, så länge jag inte ska köra asfaltdragracing.

Köp.

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Alos: Kontakta "Diablo Racing" här på forumet för en korrekt variatorsetup. Årsmodell 2010 har en ny termostat, kanske kan hjälpa mot varmgång? Annars så är isrivare bra att ha vid hårt före och långsam körning.

Mxz670: Köp en Renegade ist för den korta. Jag bytte från 307 till 348 (kort till crossover) 2009, och jag har ALDRIG ångrat mig, oavsett tempo på gropiga leder. Det enda som inte funkar med Gade1200x är rulle-åkning, den är omöjlig att resa rakt upp som dom korta. Men i ärlighetens namn, vem vill åka omkring så? Man är ju inte 16 år direkt... ;)

Har kört drygt 2 säsonger nu med min, och har aldrig haft någon form av problem med den, har aldrig heller sprängt en rem förrän nyss då jag tvärlessnade vid en fastkörning och tokgasade mig därifrån med kall rem efter fikapaus. Då slet jag ut några trådar från den. 173 mil på första remmen. Helt ok.

Angående APPE's inlägg, så finns det inga servicemeddelanden på varken oljekyl eller back.

Backreglaget kärvar på vissa maskiner, men detta är en justeringsfråga enligt doo-talk.

Oljekylaren vet jag inte varför man skulle behöva byta? Finns en uppdaterad variant, kostar sinnessjuka pengar, tror det var runt 10000:-. Har aldrig hört talas om nån som behövt byta till den. Kalix maskiner rekommenderade mig att inte byta, så länge jag inte ska köra asfaltdragracing.

Köp.
Tack för att du ställer upp med lite information! ¨

Ne givetvis så ser jag heller ingen glädje med rulleåkning. I mitt falla ser det ut som priset får avgöra om det blir en renegade eller en mxz, får jag tag i en mxz som är 10 lakan billigare så blir det den jag väljer.

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Satsa på en gade om det står mellan dom där två.
MXZ upplever då jag som en klump.Alldeles för framtung.
Men det är ju mina åsikter.
Lycka till i ditt val.

R

RevMan

Finns en fix på oljekylaren. Dock är detta inget servicemeddelande.
Nu finns det en monteringsram som håller oljekylaren på plats ordentligt.
Första årets kylare sprack ganska lätt, den nya kylaren har lite tjockare gods i anläggningsytan.
Man har även gjort en ändring i oljesystemet för att undvika tryckstegringar, inget avancerat, finns en liten tapp i motorn som jag tror reglerar oljetrycket och där har man gjort en liten slits på 2011års modeller.
oljesystem
Det är nummer 15 på bilden som är ny för 2011

Växellådan finns det servicemeddelnade på men jag tror verkligen inte att det är många som råkat ut för det.
Det som kan hända är att växeln hoppar ur under körning men inga delar i växellådan ska gå sönder när detta händer.
Alla XP/XR med mekanisk back ska ha 500ml olja i kedjehuset, står troligtvis 250ml i instruktionsboken och det är fel, så nivåpluggen i bakkant på kedjehuset fyller ingen funktion.

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Finns en fix på oljekylaren. Dock är detta inget servicemeddelande.
Nu finns det en monteringsram som håller oljekylaren på plats ordentligt.
Första årets kylare sprack ganska lätt, den nya kylaren har lite tjockare gods i anläggningsytan.
Man har även gjort en ändring i oljesystemet för att undvika tryckstegringar, inget avancerat, finns en liten tapp i motorn som jag tror reglerar oljetrycket och där har man gjort en liten slits på 2011års modeller.
oljesystem
Det är nummer 15 på bilden som är ny för 2011

Växellådan finns det servicemeddelnade på men jag tror verkligen inte att det är många som råkat ut för det.
Det som kan hända är att växeln hoppar ur under körning men inga delar i växellådan ska gå sönder när detta händer.
Alla XP/XR med mekanisk back ska ha 500ml olja i kedjehuset, står troligtvis 250ml i instruktionsboken och det är fel, så nivåpluggen i bakkant på kedjehuset fyller ingen funktion.
Tack för kanonbra info!

Om det inte är ett servicemeddelande kan man ändå få oljekylaren bytt/åtgärdad för att förebygga problem om man har garanti kvar? Eller åtgärdas det bara om man har problem?

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Tänkte meddela att det blev en Mxz X 1200 -09. Ska upp till fjälls i helgen och testa den så jag kommer med med info nästa vecka om hur det gick!

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Glömde bort att skriva hur det gick men det är dags att göra det nu.

Kan säga att hittills är jag inte nöjd med maskinen. Remmen som satt på fransade sig när skoter gått 117 mil. Dvs jag hann köra 2 mil innan det hände vilket jag tycker är väldigt konstig när det sägs att denna skoter inte ska käka rem. Orginal 32 ripsawmattan sitter på så det kan knappast gått tungt.

När jag tittat på motorn när skotern är uppallad så rör sig motor mycket vid gaspådrag och det nästa syns att sekundären ligger förlångt in mot chassiet så remmen går snett.

Skotern drog mycket bensin tyckte jag också 2,25 i snitt på de 26 milen jag körde och det var mest ledkörning och mesta milen med skjuss.

Ja vad mer ska man säga, efter mer provkörning i början av nästa säsong får avgöra om skotern blir kvar.

Racer_M

Aktiv medlem
5 dec 2007
68
0
6
Sundsvall
DU verkar ha fått ett måndagsex isåfall. Min skoter är som en "dröm"
Nu har jag visserligen en renegade.
Min rem ser fortfarande ut som ny.
Allt lirar perfekt.
Har kört skotern på 0.93l/mil, ledkörning ca 70km/h

Tuff körning med grabbarna, 95% led och 5% lössnö = 1.4l/mil

100% lössnö och delvis med skjuts ( 2.5l /mil)

(OBS då har jag mcx turbo)

Tips! Byt till en renegade

Glömde bort att skriva hur det gick men det är dags att göra det nu.

Kan säga att hittills är jag inte nöjd med maskinen. Remmen som satt på fransade sig när skoter gått 117 mil. Dvs jag hann köra 2 mil innan det hände vilket jag tycker är väldigt konstig när det sägs att denna skoter inte ska käka rem. Orginal 32 ripsawmattan sitter på så det kan knappast gått tungt.

När jag tittat på motorn när skotern är uppallad så rör sig motor mycket vid gaspådrag och det nästa syns att sekundären ligger förlångt in mot chassiet så remmen går snett.

Skotern drog mycket bensin tyckte jag också 2,25 i snitt på de 26 milen jag körde och det var mest ledkörning och mesta milen med skjuss.

Ja vad mer ska man säga, efter mer provkörning i början av nästa säsong får avgöra om skotern blir kvar.

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Ja jag hade tänkt att lämna in skoter och påpeka mina "problem" som vart hittils. Kan även tillägga bränslemätare inte funkar och tycker tomgågen småsuckar och jag upplever även ett kostigt ljud vid runt 5000/6000 rpm. Har garanti tills 26 januari vilket är tur.

Läste om detta ljud på Dootalk. Det ska tydligen vara variatorskrammel som uppstått efter uppdateringen av glidklackarna på -09ans modell. Någon till som har ett konstigt ljud mellan 4500-6000 rpm någonting? Ska tydligen vara på i stor sett alla 1200 och det ska vara något man ska få leva med.