600 sdi med kass variatorkalibrering

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Vid snabba gaspådrag eller när jag ger fullt från stillastående så övervarvar skotern så att varvstoppen går i och "klipper" tändningen för att sedan när skotern kommit upp i lite fart och variatorerna hunnit växla på gå bra och mata på som den ska och varvar cirka 8100 på clicker 3 i toppvarv.

Vad ska jag göra så att skoter växlar på snabbare så att inte varvstoppen går i vid snabba accerelationer?

Än om jag kör på clicker läge 1 så övervarvar den under snabb accerelation och klipper tändningen, toppvarvet är sedan när variatorerna växlat på då cirka 7800-7900.

Skotern är en rev 600 sdi -05 och variatorsetupen är orginal

Primär: 410 ramper, blå/gul primärfjäder, orginalviktpinnar
Sekundär: svart sekundärfjäder, 47/44 graders helix

Vad ska jag göra för att lösa detta?
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Kanske en dum idé men kan de va så enkelt att du ska justera sekundären på remspänningen, alltså att remmen ligger för lågt i sekundären och slirar?
Du verkar å andra sidan ha soppas koll att du redan checkat detta eller?
 
Reactions: GST Spyder

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Remspänningen har jag full koll på.

Min skoter betedde sig exakt likadant med kompisens variatorer när jag testade dom på min skoter vilket iofs den också borde göra då det är samma variatorsetup. (Han har samma skoter och årsmodell). Fast hans skoter beter sig inte såhär vilket är lite skumt. Den har endast en jätteliten antydan till övervarv när man gasar fullt med hans från stillastående men den växlar sedan på så att den inte övervarvar i accerelationen utan växlar på och matar på bra.

Men som sagt varje motor är ju inviduell...
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Vid snabba gaspådrag eller när jag ger fullt från stillastående så övervarvar skotern så att varvstoppen går i och "klipper" tändningen för att sedan när skotern kommit upp i lite fart och variatorerna hunnit växla på gå bra och mata på som den ska och varvar cirka 8100 på clicker 3 i toppvarv.

Vad ska jag göra så att skoter växlar på snabbare så att inte varvstoppen går i vid snabba accerelationer?

Än om jag kör på clicker läge 1 så övervarvar den under snabb accerelation och klipper tändningen, toppvarvet är sedan när variatorerna växlat på då cirka 7800-7900.

Skotern är en rev 600 sdi -05 och variatorsetupen är orginal

Primär: 410 ramper, blå/gul primärfjäder, orginalviktpinnar
Sekundär: svart sekundärfjäder, 47/44 graders helix

Vad ska jag göra för att lösa detta?
Är den helt original, kanske t o m orörd skulle jag börja med att byta både primär och sekundärfjäder till nya original (mht utmattning) och testa.
Sniklösningen för att testa om det är fjäderberoende i primären, mät fjädern utfjädrad, hitta på ett sätt att dra ut fjädern (krävs rejäla doningar så testa lite) så du får ca 5 mm längre fj, testa och ev fortsätt med 5 mm till.
Blir det skillnad så behöver du köpa en ny original.

Självklart , eftersom du har koll på vad som sitter i så har du rengjort noga, kollat bussningarna och y/i fjädersätena i primären och likadant i sekundären.
Starta med clicker 1 och testa lite, clicka om vid behov.

Får du fortfarande övervarv och boggningar så gå på ramperna så du får en som växlar på lite mer i mellanregistret eller testa med ÖD rullar

OBS, P/N i denna bild kan vara fel då de byter som mormor bytte trosor men du ser profilen i alla fall och en bra handlare bör veta, jag kommer ärligt inte ihåg vilka ramper jag hade en gång men var rädd om grejorna, det är en underbar motor!
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Är den helt original, kanske t o m orörd skulle jag börja med att byta både primär och sekundärfjäder till nya original (mht utmattning) och testa.
Sniklösningen för att testa om det är fjäderberoende i primären, mät fjädern utfjädrad, hitta på ett sätt att dra ut fjädern (krävs rejäla doningar så testa lite) så du får ca 5 mm längre fj, testa och ev fortsätt med 5 mm till.
Blir det skillnad så behöver du köpa en ny original.

Jo jag har tagit isär och rengjort mina variatorer noggrant och tycker att den är i skaplig skick och bör fungera som den ska. Polarens variatorer har inte gått lika långt och bussningar osv i dom glappar lite mindre men jag har ju även detta fenomen med hans variatorer.


Självklart , eftersom du har koll på vad som sitter i så har du rengjort noga, kollat bussningarna och y/i fjädersätena i primären och likadant i sekundären.
Starta med clicker 1 och testa lite, clicka om vid behov.

Får du fortfarande övervarv och boggningar så gå på ramperna så du får en som växlar på lite mer i mellanregistret eller testa med ÖD rullar

OBS, P/N i denna bild kan vara fel då de byter som mormor bytte trosor men du ser profilen i alla fall och en bra handlare bör veta, jag kommer ärligt inte ihåg vilka ramper jag hade en gång men var rädd om grejorna, det är en underbar motor!
Upplever att detta problem kommit efter att jag totalrenoverade motorn tills denna säsong med nya kolvar (MCB dubbelringar) och därför ändrad motorkaraktär? dock mer märkbart nu på vårkanten då lederna är hådare och det allmänt går lättare.

Kanske det är mest prisvärt att lägga pengarna på ett variatorkitt till nästa säsong om skotern blir kvar för att få ordning på detta? Om den då ändå skulle uppföra sig liknande så kan man väl bara vikta på armarna eller de kanske inte har med det här fenomenet att göra utan bara toppvarvet?

En annan polare har köpt ett cudney racing variatorkitt till denna säsong till sin rev 600 ho -03 kanske man skulle testa hans vaiatorer för jag förmodar att det är istort sett samma setup för hans 600 ho-03 som det är till min 600 ho sdi -05 ?
 
Last edited:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Upplever att detta problem kommit efter att jag totalrenoverade motorn tills denna säsong med nya kolvar (MCB dubbelringar) och därför ändrad motorkaraktär? dock mer märkbart nu på vårkanten då lederna är hådare och det allmänt går lättare.

Kanske det är mest prisvärt att lägga pengarna på ett variatorkitt till nästa säsong om skotern blir kvar för att få ordning på detta? Om den då ändå skulle uppföra sig liknande så kan man väl bara vikta på armarna eller de kanske inte har med det här fenomenet att göra utan bara toppvarvet?

En annan polare har köpt ett cudney racing variatorkitt till denna säsong till sin rev 600 ho -03 kanske man skulle testa hans vaiatorer för jag förmodar att det är istort sett samma setup för hans 600 ho-03 som det är till min 600 ho sdi -05 ?
Iom att allt är fräscht och du har riktiga trailkolvar så laddar säkert motorn på mer än tidigare, lite mera vrid trots att det finns de som anser att man tappar hästkrafter med dubbelringar (vilket nys, 1 hk per cylinder överväger inte fördelarna).

Mest prisvärt är nog att gräva i lådan och hitta andra ramper (mer body i mellanregistret) så du får en så jämn kurva under utväxlingen som möjligt, viktar du på blir den lilla stund motorn övervarvar kortare men man störs ändå av det.
Variatorkit i all ära men man kan komma långt med lite hempul också, att lägga på ett kit på en äldre maskin blir ju rätt dyrt i förhållande till maskin.
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Iom att allt är fräscht och du har riktiga trailkolvar så laddar säkert motorn på mer än tidigare, lite mera vrid trots att det finns de som anser att man tappar hästkrafter med dubbelringar (vilket nys, 1 hk per cylinder överväger inte fördelarna).

Mest prisvärt är nog att gräva i lådan och hitta andra ramper (mer body i mellanregistret) så du får en så jämn kurva under utväxlingen som möjligt, viktar du på blir den lilla stund motorn övervarvar kortare men man störs ändå av det.
Variatorkit i all ära men man kan komma långt med lite hempul också, att lägga på ett kit på en äldre maskin blir ju rätt dyrt i förhållande till maskin.
Okey! Har kikat lite på rampprofilerna och tycker bla att ramp 417 värkar växla på mer på mellanregistret om jag inte har fel?

Vart hittar man ramper billigast eller är det endast orginalprylar från brp som gäller?

Det bästa hade ju vart om man fått testa hos ÅF om dom har ramper liggande så man hittar rätt. Det känns annars som att laborera med variatorerna kan bli rätt dyrt innan man får till det....
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Okey! Har kikat lite på rampprofilerna och tycker bla att ramp 417 värkar växla på mer på mellanregistret om jag inte har fel?

Vart hittar man ramper billigast eller är det endast orginalprylar från brp som gäller?

Det bästa hade ju vart om man fått testa hos ÅF om dom har ramper liggande så man hittar rätt. Det känns annars som att laborera med variatorerna kan bli rätt dyrt innan man får till det....
Det finns en risk att bilderna inte visar korrekta inbördes förhållanden, måste ha en race manual för att se dem någorlunda exakt.
Dock, 417 växlar på mer, frågan är om den flackar för mycket i slutet, ev kan 413 eller 414 fungera mht att du har nyrenoverat och säkert en rätt bra effektkurva.
Mera detaljer runt ramper finns på http ://www.mxzx-revzone.com/article/-174.asp

Billigast är nog att beställa från NA, kostar ca 30 USD+frakt för ett paket med 3, beroende på vad du vill betala i frakt tar det 7(5)-60 dagar att få hem det så akutbehöver du nu är det ÅF, klarar du dig till nästa säsong så beställ
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Det finns en risk att bilderna inte visar korrekta inbördes förhållanden, måste ha en race manual för att se dem någorlunda exakt.
Dock, 417 växlar på mer, frågan är om den flackar för mycket i slutet, ev kan 413 eller 414 fungera mht att du har nyrenoverat och säkert en rätt bra effektkurva.
Mera detaljer runt ramper finns på http ://www.mxzx-revzone.com/article/-174.asp

Billigast är nog att beställa från NA, kostar ca 30 USD+frakt för ett paket med 3, beroende på vad du vill betala i frakt tar det 7(5)-60 dagar att få hem det så akutbehöver du nu är det ÅF, klarar du dig till nästa säsong så beställ
Ringde Åf och han hade nya 413 ramper på hyllan som han skulle ha 400:- för alla 3 vilken lät billigt. Han hade även 438 ramper

Har gått in på http://www.mxzx-revzone.com/article/-174.asp som du tipsade om och har hittat info om just dessa ramper men känner mig lite förvirrad.

Har även fått rekomendation från annat hålla att testa justerbara viktpinnar. Men är det som du säger att tiden den övervarvar bara bli kortare så är det kanske inte att satsa på?

Eller är en kombination av ramper och justerbara viktpinnar kanske medicinen mot mitt problem?

Har hittat SPI TRA Adjustible pin kit för 370:- med olika satser om 11-16, 13-19, 16-23

Någon som vet hur mkt orginalviktpinnarna vägen?
 
Last edited:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ringde Åf och han hade nya 413 ramper på hyllan som han skulle ha 400:- för alla 3 vilken lät billigt. Han hade även 438 ramper

Har gått in på http://www.mxzx-revzone.com/article/-174.asp som du tipsade om och har hittat info om just dessa ramper men känner mig lite förvirrad.

Har även fått rekomendation från annat hålla att testa justerbara viktpinnar. Kan det hjälpa att vikta på?
Har hittat SPI TRA Adjustible pin kit för 370:- med olika satser om 11-16, 13-19, 16-23

Någon som vet hur mkt orginalviktpinnarna vägen?
413 blir bra trots att påslaget är orimligt, kostar 30 USD dvs under 200 kr idag i NA

Pinnarna: Original hette de 504 259 600, bytt till 417 004 308 och väger 16 g

Börja med 413 ramper och testa original så ser du om du behöver mer