Nu måste ni hjälpa mig. blir inte klok på min variator!
Så här är fallet. Skotern är en 2003 Firecat F5 som är förlängd till 144" med 51mm kammar.
Jag har följande i variatorn:
Svart primärfjäder
52g vikter, 50g som är påvetsade inne vid pinnen.
Grön sekundärfjäder, max spänd
50-57grader helix.
Vikterna ser ut så här fast utan startgropar och tillsnyggade.
Skotern har orginal drevning 19/40 men har gått från 10T drivhjul till 8T, så har ju fått en bra nerdrevning.
Variatorn är i ordning gjord av en bekant som tävlade i backe med sin F5a.
Står ja stilla på packad led och ger full gas hamnar jag DIREKT på 8400rpm, sjunker till 8350 efter 1sekund och sen stiger den till 8400rpm igen när ja börjar närma mig toppfart.
Står ja stilla i lösssnön och ger full gas så hamnar ja direkt på 7800 och sen orkar den inte varva mer även när de börjar gå fortare.
Ligger jag och smyger (30km/h) i lössnön och ger fullt så gör den samma sak, upp på 7800-7900rpm.
Ligger ja i 60-70km/h så varvar ja ganska precis 7000rpm om det är intressant.
Gick alldeles nyss från näst hårdaste till hårdaste läget på fjädern i sekundären, de gjorde typ 100rpm på hård led.
Var och provade nere på isen, körde upp till garaget och spände på och körde ner på samma teststräcka igen. helt plöstligt lyfter den skidorna rätt ordentligt nu när den varvar 100varv mer än vad den gjorde tidigare. så ja inbillar mig att ja tappar rätt bra med effekt när ja har borta 5-600 rpm i lössnön.
Vad ska jag göra för att den ska varva lika mycket i lössnön som på hårt underlag?
Har en rak 51 helix liggandes och ett par orginalvikter på 54.5g liggandes.
Så här är fallet. Skotern är en 2003 Firecat F5 som är förlängd till 144" med 51mm kammar.
Jag har följande i variatorn:
Svart primärfjäder
52g vikter, 50g som är påvetsade inne vid pinnen.
Grön sekundärfjäder, max spänd
50-57grader helix.
Vikterna ser ut så här fast utan startgropar och tillsnyggade.
Skotern har orginal drevning 19/40 men har gått från 10T drivhjul till 8T, så har ju fått en bra nerdrevning.
Variatorn är i ordning gjord av en bekant som tävlade i backe med sin F5a.
Står ja stilla på packad led och ger full gas hamnar jag DIREKT på 8400rpm, sjunker till 8350 efter 1sekund och sen stiger den till 8400rpm igen när ja börjar närma mig toppfart.
Står ja stilla i lösssnön och ger full gas så hamnar ja direkt på 7800 och sen orkar den inte varva mer även när de börjar gå fortare.
Ligger jag och smyger (30km/h) i lössnön och ger fullt så gör den samma sak, upp på 7800-7900rpm.
Ligger ja i 60-70km/h så varvar ja ganska precis 7000rpm om det är intressant.
Gick alldeles nyss från näst hårdaste till hårdaste läget på fjädern i sekundären, de gjorde typ 100rpm på hård led.
Var och provade nere på isen, körde upp till garaget och spände på och körde ner på samma teststräcka igen. helt plöstligt lyfter den skidorna rätt ordentligt nu när den varvar 100varv mer än vad den gjorde tidigare. så ja inbillar mig att ja tappar rätt bra med effekt när ja har borta 5-600 rpm i lössnön.
Vad ska jag göra för att den ska varva lika mycket i lössnön som på hårt underlag?
Har en rak 51 helix liggandes och ett par orginalvikter på 54.5g liggandes.