Vill inte varva ut i snö, men går bra på leden?!

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Nu måste ni hjälpa mig. blir inte klok på min variator!
Så här är fallet. Skotern är en 2003 Firecat F5 som är förlängd till 144" med 51mm kammar.

Jag har följande i variatorn:
Svart primärfjäder
52g vikter, 50g som är påvetsade inne vid pinnen.
Grön sekundärfjäder, max spänd
50-57grader helix.

Vikterna ser ut så här fast utan startgropar och tillsnyggade.



Skotern har orginal drevning 19/40 men har gått från 10T drivhjul till 8T, så har ju fått en bra nerdrevning.

Variatorn är i ordning gjord av en bekant som tävlade i backe med sin F5a.

Står ja stilla på packad led och ger full gas hamnar jag DIREKT på 8400rpm, sjunker till 8350 efter 1sekund och sen stiger den till 8400rpm igen när ja börjar närma mig toppfart.

Står ja stilla i lösssnön och ger full gas så hamnar ja direkt på 7800 och sen orkar den inte varva mer även när de börjar gå fortare.
Ligger jag och smyger (30km/h) i lössnön och ger fullt så gör den samma sak, upp på 7800-7900rpm.

Ligger ja i 60-70km/h så varvar ja ganska precis 7000rpm om det är intressant.

Gick alldeles nyss från näst hårdaste till hårdaste läget på fjädern i sekundären, de gjorde typ 100rpm på hård led.
Var och provade nere på isen, körde upp till garaget och spände på och körde ner på samma teststräcka igen. helt plöstligt lyfter den skidorna rätt ordentligt nu när den varvar 100varv mer än vad den gjorde tidigare. så ja inbillar mig att ja tappar rätt bra med effekt när ja har borta 5-600 rpm i lössnön.

Vad ska jag göra för att den ska varva lika mycket i lössnön som på hårt underlag?

Har en rak 51 helix liggandes och ett par orginalvikter på 54.5g liggandes.
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Om du får den att varva som du vill i lössnön är det inte risk att den övervarvar när du kör på led?
En 51mm kanske är lite tungt på en 500 ute i snön?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
matthastigheten lär bli fel e ( får låg) men att få till en variatorbestyckning som låter motorn jobba på rätt varv i snön anser jag vara fullt möjligt trots 51 mm kammar
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
262
3
18
Storuman
Min Föredetta M5a me 57mm kammar orkade då varva ca 8100 i lössnö så de borde inte va klen motor som är problemet eftersom F5an har 25hk mer ;)
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Med rätt variatorsetup ska den varva ut, de måste den göra!
som sagt, är ju ändå på över 100 hästar.
självklart är det en 57/50, ja som snott på siffrorna.
Vad får man för skillnad med den raka 51an?
Fick tips om att lätta vikterna inners vid pinnen, vad säger ni om det?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
När han får den att varva rätt i snön så ja då kommer den övervarva på led. MEN, hur ofta ligger du fullt spett på led och ska ligga på max varv med en sådan maskin som han har ? Lär ju vara ett svart moln av kammar bakom honom. =)

Trots att jag har en Snopro 440/700 så ligger jag aldrig på max varv på led, går bara inte.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
en rak 51 kommer att skapa mer remtryck och hålla upp remmen i början av utväxlingen (där du ligger i snön) lättar du vikterna så kommer du att hamna mera rätt i snön men varva för mkt på hårt , det är sekundären som är momentavkännande och den är den du ska jobba med ,
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Nej man kanske inte ligger på maxvarv så ofta på leden, men kan ju vara roligt att trycka på, på en raksträcka eller på sjön där det är hårt, och då kommer den ju övervarva där.
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
en rak 51 kommer att skapa mer remtryck och hålla upp remmen i början av utväxlingen (där du ligger i snön) lättar du vikterna så kommer du att hamna mera rätt i snön men varva för mkt på hårt , det är sekundären som är momentavkännande och den är den du ska jobba med ,
De låter bra det, ska testa detta till nästa sväng!
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Nu sitter det en rak 51a i sekundärn, blir provkörning i helgen!
Vad händer med fjäderspänningen? måste jag slacka den?
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Nu har ja utvärderat det hela :)
Blev jäkligt bra måste jag säga! beter sig precis likadant i lössnön som på packad led nu!
Kändes lite ovant till en början, kan inte sätta fingret på vad men efter några hundra meter så blev ja skitnöjd!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
bra att de redan börjar lira , de var alltså inte en omöjlighet att få en 500 med 51 mm kammar att varva rätt både på led och i snö
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Nej de var verkligen inte omöjligt! och skönt att träffa rätt på en gång!
Ger jag full gas nu så hoppar den till 8350 och klättrar upp mot 8400, oavsett om det är stenhård led eller djup och tung lössnö :)

Nu fattas bara mer ös, bredare skidor och renoverade dämpare, aldrig blir man nöjd!