mxz 800 xp -08 varvar inte som den ska

bonden_

Aktiv medlem
1 dec 2008
52
2
1
sundsvall
ja som rubriken motorn går som den ska tomgång svarar som den ska när man drar iväg men varvar inte mer än 7600rpm å ska väll varva 8300-8400 iallafall kan det vara någe vingel i sekundären? eller avgasportarna?

steffo_4

Välkänd medlem
8 mar 2007
252
0
16
42
sundsvall
ja som rubriken motorn går som den ska tomgång svarar som den ska när man drar iväg men varvar inte mer än 7600rpm å ska väll varva 8300-8400 iallafall kan det vara någe vingel i sekundären? eller avgasportarna?
skulle tro att du åker på att renovera primären...byta inre och ytre bussningar iaf...om det nu är problemet så köp komplett fjäderkopp med bussning (inre) från brp,brukar inte hålla nå bra om man tar ut och byter,terängmaskiner kan ha hemma,8140rpm är max hkr så typ 8200 då :madgrin:, ja har roligare ramper och fjäder till primären och sekundären om du är intresserad,

bonden_

Aktiv medlem
1 dec 2008
52
2
1
sundsvall
primären har jag haft isär å kollat igenom men där syntes då ingenting bara gått 200mil skotern å sitter ett curdney kitt i den

Braak

Välkänd medlem
24 okt 2010
194
0
6
Skellefteå
hur växlar variatorerna utan belastning då? Dvs om du hissar upp mattan ¨gasar? Varvar den ut då? växlar den som den ska då?
om du provar utan rem varvar den då? orkeslös eller pigg upp till "maxvarv"? Känns ju som nåt tjall med variatorerna men prova dig fram å uteslut vissa grejjer så hittar du nog felet...

bonden_

Aktiv medlem
1 dec 2008
52
2
1
sundsvall
har inget med vkterna att göra.. ja den går som den ska upp till 7600varv sen håller den sig där det ända som känns skummt är att den växlar på kraftigt vid ca 30kmh sen känner jag ingen onormal växling i variatorerna och ja är den upplyft varvar den ur

steffo_4

Välkänd medlem
8 mar 2007
252
0
16
42
sundsvall
primären har jag haft isär å kollat igenom men där syntes då ingenting bara gått 200mil skotern å sitter ett curdney kitt i den
:wondering: jadu..syns inte alltid, bytte bussningar 4 ggr på en vinter..behövs bara glapp på några hundradelar så tappar du ork....om du testar och ruckar på primären när den sitter på motorn åt alla håll,upp,ner fram och tillbaka,om du känner att den rör sig minsta lilla så måste du byta,kan även kärva på axeln vid inre bussning, tra bultarna vad står dom på? ska stå på 3 org har ja för mig, om du inte har bytt sek fjäder så testa det,mach z 1000 fungerar bra,och har du 44a eller större så dreva ner.

bonden_

Aktiv medlem
1 dec 2008
52
2
1
sundsvall
rev den igår å ena avgas porten hade det gått en bit ur å hittade biten så inget som ramlat ner men bytte den men vart ingen skillnad på toppvarv