Warrior -07

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Tjenna

Har en warrior 07 med Heavy Hitters variator kitt.
Den varvade över 11,000 rpm, har ändrat fjäder inställningen i sekundären, original var 3 3 nu har jag 3 ytter & 2 i den inre
Vikterna väger 58 gram

Varvar nu strax under 11,000 svårt att kolla vid max fart, ännu :)

Läste i instruktionsboken för en 06:a där stod det 10,500 rpm


Har läst i forumet men hittar inte nått om varvtal gällande min maskin.

Ola...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Varvar den över 11000 bara vid snabb full mutter eller även vid längre sträckor?

Gå tillbaka till 3-3 på sekundären och langa på lite mer vikt längst ut, kanske också lägga på lite på den inre vikten om du vill växla på lite hårdare.

Har du kollat så att sekundären inte kärvar? Kan vara idé för dig att skaffa en ursvarvad Helix som kan växla ut ännu mer.
 

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Ska kolla i helgen, har inte kört så mycket ännu,vet inte vad som händer efter 150km/h tyckte bara det var lite otäckt när den varvade lite över 11,000rpm,

Enligt KN Racing så lider RX-1:an av för låga varvtal, deras kit höjer varvtalen och ser till att du får mera effekt ner i snön. Genom att höja varvtalen förbättras även back-shiften (respons)
http://www.knracing.se/pp_variator.htm

Min skoter är variator trimmad hos NTC fritid i arvidsjaur
http://www.ntcfritid.se/turbo_tuning_variatorkit.html

Ska kolla med dem

/ Isaxsson
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Effektpeaken ligger på ca 10500 varv så varför lägga den på 11000???

Sedan så har du varvtals-stoppen. som går in på strax över 11000, vilket du lär klippa in i för jämnan.

Vikta på längst ut på vikten, så du hamnar ner mot 10500 varv, tror det var 1 gr / 100 varv (lite osäker där).

Om du ligger och cruisar efter led och ger full mutter skall den hoppa upp på ca 10300 och sedan stiga sakta upp mot 10600.

Förresten, är den våldsamt nedväxlad?
Ligger jag på +10000 varv så börjar det gå skrämmande fort efter inte alltför många sekunder.
 

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Vet inte varför den varvar så mycket, kanske den har börjat varva sedan den blev inkörd. Köpte den begagnad 180mil, talat med tidigare ägaren, han tror inte den är ned drevad, tydligen leverantören som gjort alla justeringar matt byte och variator kitt.

Har vägt ramperna de vägde 58g, monterade en skruv inre samt en bricka yttre då vägde den 64 gram, det blev bättre men varvar fortfarande för mycket, då den hoppar upp till 11,000 direkt, tänkte prova med mera vikter men remmen höll på att gå sönder så testen tog slut.

Har nu rengjort bägge variatorerna grundligt tänker tala med NTC fritid i Arvidsjaur innan jag monterar ihop men troligen behöver jag mer vikt

/ Isaxsson[/quote]
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Kan nog nästan garantera att den är neddrevad.
Din skall ha 23/38 drevning original.
Den skall också ha 9 kuggs drivisar.


Jag tror jag kör med 64.1 grams vikter och varvar jag 10800 med min så går det riktigt ordentligt våldsamt fort, jag har iofs ursvarvad helix, men ändå.

Kan kolla vikterna mer exakt kring mellandagarna, skall langa in en annan primärfjäder och vikta om lite då jag bytt matta.
 

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Den är inte ned drevad enligt leverantören.
Är även 9 kuggars drivning.
Original fjädrar men heavy hitter FBP 807.

Har monterat nya vikter väger 66 gram nu samt rengjort alla detaljer, ny rem monterad. Skall testa under helgen

Go jul på er all Isaxsson
 

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Senaste test.

68.5 gram 10,500 rpm äntligen.....Det känns som den tar i betydligt mer nu och när jag startar från stillastående så kan den vilja gå mot 11,000 en mycket liten stund men så snart det börjar greppa i 51mm mattan så går den genast ned till 10,500 rpm. Om jag kommer med fart typ 100km/h och ger plattan så verkar den vilja varva lite mer typ 10,800 rpm.


Start varven är 4100 rpm det känns bra, väntar nu med fler justeringar innan jag testat varvtal vid max farten då kan jag se exakt hur max varvtalet ser ut men nu känns det som jag är på rätt väg, enligt hastighetsmätaren så gick det 180km,gps visade ungefär 170 km/h tänkte inte på hur mycket det varvade men nog räcker farten.
Undra hur mattan klarar belastningen, slidsen glödde troligen då jag kört 80 mil och de redan är slut suck.... ska montera is-rivare nu.

Ps. Testade en tur med frugan på dubbeldynan "RX.Jack modifierad"
Vilka skidlyft det blev med extra vikt lovar gott


/ Ola
 

evol138

Välkänd medlem
15 aug 2007
202
0
16
Senaste test.

68.5 gram 10,500 rpm äntligen.....Det känns som den tar i betydligt mer nu och när jag startar från stillastående så kan den vilja gå mot 11,000 en mycket liten stund men så snart det börjar greppa i 51mm mattan så går den genast ned till 10,500 rpm. Om jag kommer med fart typ 100km/h och ger plattan så verkar den vilja varva lite mer typ 10,800 rpm.


Start varven är 4100 rpm det känns bra, väntar nu med fler justeringar innan jag testat varvtal vid max farten då kan jag se exakt hur max varvtalet ser ut men nu känns det som jag är på rätt väg, enligt hastighetsmätaren så gick det 180km,gps visade ungefär 170 km/h tänkte inte på hur mycket det varvade men nog räcker farten.
Undra hur mattan klarar belastningen, slidsen glödde troligen då jag kört 80 mil och de redan är slut suck.... ska montera is-rivare nu.

Ps. Testade en tur med frugan på dubbeldynan "RX.Jack modifierad"
Vilka skidlyft det blev med extra vikt lovar gott


/ Ola


bra jobbat med vikterna.

Välkommen till monoshock träsket. isrivare kommer inte hjälpa dig så mkt.
Du kommer bränna många par slides, så satsa i stället på att mata in mer boggiehjul. rekomenderar dessa
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/YAMAHA-ATTAK-APEX-LTX-MID-WHEEL-KIT_W0QQcmdZViewItemQQ_trkparmsZ72Q3a543Q7c66Q3a2Q7c65Q3a12Q7c39Q3a1Q7c240Q3a1318Q7c301Q3a0Q7c293Q3a1Q7c294Q3a50QQ_trksidZp3286Q2ec0Q2em14QQhashZitem360102953488QQitemZ360102953488QQptZSnowmobileQ5fPartsQ5fAccessories

dyrt, men hjälper. dom fäster man i den befintliga förstärkningen i boggien.
slitaget är dock kvar, lite reducerat blir det ialf.

obs om du skulle köpa, blanda inte ihop med pioneer performace small wheel kit, dom är bäst att installera i böjen pga klenare infästning.
Man kommer inte bort från Yamahas dåliga konstruktion!:mad:
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Mjo den långa boggien verkar slitas där :-( den korta hade sina hjul där.. kan ju undra varför dom flytta dom..
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Du är så negativ ;-) fast snart lär man väl märka själv :-(
Med den korta hade jag inga som helst problem iaf.