Varför rasar Rotax Serie-3 motorer ?

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Något är inte som det skall.....

Problemen med Rotax "Serie-3" motorer har INTE med årsmodellen att göra !

Dock så är vissa årsmodeller mer utsatta än andra pga. olika utformning/material på kolv & kolvringar.

Ingen årsmodell är dock helt utan dessa problem !

Här är 3 bilder på "Kolvrings Flagning" av "Serie-3" kolvringar.







:mad: :mad:
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Så här skall det se ut !

I dagens stora TWIN motorer som dessutom inte varvar speciellt mycket skall man inte ha bara 1 kolvring utan 2 !

Detta är något som de seriösa 2-takts pularna redan vet om sedan lång lång tid tillbaka.

Tyvärr verkar det som om "Rotax" struntar i Fysiken och tjurigt/envist stretar emot med kolv & ringproblem som följd....

Här nedan ser ni en bild på en Rotax original kolv till 800'an och en eftermarknadskolv med dubbla ringar samt med en något annolunda utformning av "kjolen" på kolven för bla. ökade prestanda och kylning.

* Vänster : Rotax Original
* Höger : Smidd och modifierad kolv med dubbla ringar.

:)

 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Förtydligande !

FÖRTYDLIGANDE !


Problemet drabbar i lika hög grad båda BRP märkena !

...Således så drabbas Ski-Doo & LYNX lika mycket !

och gäller alla Serie-3 motortyper.

* 600 cc
* 700 cc
* 800 cc

Men 800'an är klart mest drabbad !


.
 
Last edited:

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
oki... men den bilden du visade 2storke verkar ju den "eftermarknads" kolven skadad?! Men du har säkert rätt. Du verkar ha sten koll :) ! Ha'de
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
HK mattan skrev:
oki...
Men på den bilden du visade 2storke så verkar "Eftermarknads" kolven vara skadad ?!
Men du har säkert rätt.
Du verkar ha sten koll :) !

Ha'de
:confused: Hmmmm......

Hur menar du, Skadad ?

Det som är inringat med rött är själva modifieringen utav kjolen, det skall se ut så !


.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Jag är ROTAX skadad sedan barnsben :D :D så jag skulle väl svära i kyrkan om jag sa att du inte skall köpa en ROTAX försedd skoter !

Jag ville bara påvisa ett känt problem med ROTAX Serie-3 motorer ( 600 / 700 / 800 ).

Även Polaris har tydliga/kända bekymmer med sina 800'or men då av lite annan karaktär.

Det märket som utan tvekan har minst problem med sina stora TWIN motorer är Arctic Cat
deras 800 / 900 motor är för att vara i snöskoter världen ett under av driftsäkerhet ! :)

- - - - - - - - - - -

Summa summarum....

För min egen del hade en Renegade eller X-trim med Arctic Cat 900 motor suttit perfekt :)

Så det får väl bli till att plocka ihop något eget som vanligt.......


-
 

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
Okej

Men ja får alltså räkna med kolv problem om ja köper en Rave 800:a 01:a om det inte är bytt?


Mvh//Jonas
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Srv_540 skrev:
Men jag får alltså räkna med kolv problem om jag köper en Rave 800'a ( 2001 )
om det inte är bytt kolvar i den ?


Mvh//Jonas
Kanske inte "Räkna med", men däremot så bli inte förvånad "om" det skulle hända ! :rolleyes:

Det spelar egentligen ingen roll om BRP har bytt kolvar eller inte, då de fortfarande inte har tagit till krafttag för att rätta till grundproblemen.....
Dock är BRP's "nya" kolvar något bättre än de gammla.




.
 

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
2stroke skrev:
Kanske inte "Räkna med", men däremot så bli inte förvånad "om" det skulle hända ! :rolleyes:

Det spelar egentligen ingen roll om BRP har bytt kolvar eller inte, då de fortfarande inte har tagit till krafttag för att rätta till grundproblemen.....
Dock är BRP's "nya" kolvar något bättre än de gammla.




.

:confused:


Hur märker man det där med kolvarna då måste man tvunget dra fram komp mätarn å kolla lite nu och då? Eller kan man köra tills man känner att den tappar effekt och att den går dåligt? Eller tar cylindern skada av det? :confused: Och vad kostar 2 kolvar till 800:an?

Mvh//Jonas
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Srv_540 skrev:
1. Hur märker man det där med kolvarna då, måste man tvunget dra fram komp mätarn å kolla lite nu och då ?
2. Kan man köra tills man känner att den tappar effekt och att den går dåligt ?
3. Eller tar cylindern skada av det ?
4. Vad kostar 2 st, kolvar ?

:confused:

Mvh//Jonas
1. & 2. JA, motorn blir svag pga. tappad kompression, Oftast går den att köra med men det är inget som rekomenderas. Blir ofta svår startad
Att kolla kompet lite då och då är ju aldrig fel i någon motor.
Får max skillja 5 % mellan V <-> H cylinder

3. Svårt att ge ett exact svar på. Bra är det aldrig, men om du tar i tu med problemet i tid så klarar du dig nog.

4. En BRP kolv kostar väl ca 1000:- /st.
 

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
2stroke skrev:
1. & 2. JA, motorn blir svag pga. tappad kompression, Oftast går den att köra med men det är inget som rekomenderas. Blir ofta svår startad
Att kolla kompet lite då och då är ju aldrig fel i någon motor.
Får max skillja 5 % mellan V <-> H cylinder

3. Svårt att ge ett exact svar på. Bra är det aldrig, men om du tar i tu med problemet i tid så klarar du dig nog.

4. En BRP kolv kostar väl ca 1000:- /st.


Okej tack för svarena!

Har bara en fråga till.

Kan man göra någonting åt det där problemet med att kanske köpa några andra kolvar än standard eller måste man byta "lite nu och då" som det låter?

Mvh//Jonas
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Bot mot det onda.....

Srv_540 skrev:
Kan man göra någonting åt det där problemet med att kanske köpa några andra kolvar än standard eller måste man byta "lite nu och då" som det låter ?

Mvh//Jonas
Om jag skulle haft en ROTAX Serie-3 motor idag, så skulle jag då göra allt som fanns för att undvika dylika problem.

= Skaffat de modifierade eftermarknadskolvarna :)

De modifierade kolvarna hittar du tex. här :

* http://www.cudneyracing.com/



.
 

JimpeBoy

Aktiv medlem
27 maj 2006
82
0
6
Brännan
Min Summit 700 HM -00:a har gått hör och häpna 960 mil och jag har bytt alla lager i motorn för ca 100 mil sedan, men det gjorde jag mest i förebyggande syfte. Annars har det inte varit några problem. Bara tankat och kört.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Är det med rotaxägare som med volvoägare det spelar ingen roll hur mycke skiten går sönder så vägrar dom byta märke lr fabrikat.:D
Skulle jag ha haft ett sånt trassel med ett fabrikat så skulle jag bytt för ljusår sedan.:)
 
E

ejwbegysv

jammen600 skrev:
Är det med rotaxägare som med volvoägare det spelar ingen roll hur mycke skiten går sönder så vägrar dom byta märke lr fabrikat.:D
Skulle jag ha haft ett sånt trassel med ett fabrikat så skulle jag bytt för ljusår sedan.:)
Jag har verkligen velat byta märke men hittar ingett som uppfyller mina krav...

Vill ha en lätt 2 taktare med lång matta...
 

novax

Välkänd medlem
30 aug 2004
160
0
6
Västernorrland
ejwbegysv skrev:
Jag har verkligen velat byta märke men hittar ingett som uppfyller mina krav...

Vill ha en lätt 2 taktare med lång matta...
Hmm... första tanken för mig är en M7:a i det läget....
 
E

ejwbegysv

Jo.. Men jag gillar inte sittställningen på M7:an... har även tittat noga på Crossfiren.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Sv: Varför rasar Rotax sk. Serie-3 motorer ?

så om man som jag då ska försöka hitta en bergsklättrare för runt 45 lax så bör man undvika även 700an?

jag har kört en 670x tills nu och hade tänkt köpa något annat eventuellt

700 01 HM e ju fin men man vill ju inte köpa en skoter som är ökänd för sina problem

och just runt 45 finns det ju inte så mycket allt välja på hade helst velat ha en rmk 800 02 röda modellen men det räcket ju inte 45 till

och dom tidigare årsmodellerna är ju inte speciellt snygga

eventuellt också en mountaincat men efter brorsans problem i vinter med sin kisse så är jag lite skeptiskt