Varför rasar Rotax Serie-3 motorer ?

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Har lite funderationer över ROTAX 800:an, den motorn har ju som bekant den väl omtalade vevaxelpackboxen som tydligen vill ploppa ut och se sig om titt som tät...

Jag undrade då...
- vad jag läst är det åren 01-03 som har detta problem, stämmer det?
- hur stor riskt är det att det händer...
- och kan man se att det är påväg att hända...smyger den sig långsamt ut eller flyger den bara helt plötsligt bort?
- och om man väl har bytt packboxen är problemet löst då?
- Läste om att man kunde fixa ditt en plåt som håller kvar packboxen (som det är gjort på -04) någon som gjort det här? bild eller beskivning på just din lösning vore schysst...
- om packboxen då far, är det total haveri i princip ögonblickligen eller vad händer?
 
E

ejwbegysv

Hej..

Min packbox lossande på variatorsidan och det som hände för mig var att alla lager i motorn blev slut + att den fick tjuvluft och spikade sönder den närmaste kolven,,

Om du märker det ganska snabbt så är det nog inga problem.. jag körde ca 40 mil med trasig packbox innan det var dax att kasta in handsken.

Den nya packboxen sitter nu med loctite och har setat kvar i 350 mil nu iaf. Ska visst vara ett spår på dom nya packboxarna som gör att de sitter kvar bättre...

En anledning till att dom lossnar kan vara övervarv vid tex remhaveri.

Är ju inte helt lätt att se om den sitter ordentligt när variatorn är ivägen men jag såg fett som hade slungats ut och satt i variatorsjyddet + huven.

Den där plåten som dom satte på 04:eek:rna vet jag inte om jag skulle lita på.. Kanske bara döljer problemet så man ej hinner upptäcka det i tid.

Kan även bekräfta kvaliteten på kolvringarna.. mina var helt slut efter 400mil.
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
hur långt hade din motor gått då packboxen lossna ejwbegysv ?

Så ett komptest och gå loss med startsprayen på packboxen är kanske att rekomendera då man kollar en sån maskin då?!
 
E

ejwbegysv

Idag lossnade packboxen igen... Allt fett i variatorskyddet... KUL!

Om motorn är pajj igen så blir det majbrasa av den..

Räckte inte med att limma fast den alltså..

300 mil satt den kvar (ca 1 år).
 

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
Hej ..
Det händer på många..tyvär

vet en som fått nya cylindrar å kolvar på garantin körde ca 1månad så kom vevaxeln/staken ut ur motorn=)
han fick en splitt ny 800 i kartong på garantin
satte in den å sålde sin maskin

vet även av en rev 600 som dom bytte ringar på 2x på en vinter å den va ändå utan komp på våren....

så de strular rätt rejält för rotax verkar det som...
 
E

ejwbegysv

zTeve skrev:
fan va jobbigt...

men händer det bara vissa av motorerna eller? för skulle det hända var 300-400 mil på alla rotax 800 01-03 skulle det ju bli uppror!!
Vi är för blåögda.. DAX att säga ifrån...
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Det som du "Jolle" skriver om att fabriken brann ner -00 är helt riktigt. Fabriken som gjorde kolvarna till 800 -01, var en annan fabrik, och de gjorde en kolvar av sämre(?) kvaliteé, säger iaf Lynx, och vi får nog ta och lita på dem, eftersom de är vår källa, och vi kan väl ändå inte tro att denna källa skulle försöka lura oss att byta kolvar i onödan, när nu de står för fiolerna... :) ´
MEN det var ju pga den orsaken som ALLA 800 -01, både Lynx och ski-doo, fick sina kolvar utbytta på servicemeddelandet. Det kan väl inte finnas någon som ärt så dum att han INTE ville ha sina kolvar utbytta? Tror inte det, vem vill inte få bättre, nyare kolvar, GRATIS??? :)
Att vissa haft problem men 800 kan så vara (aldrig jag), men det kan ibland även vara "naturliga" orsaker... :) :)
 
E

ejwbegysv

Nu har M-performance fixat till en Packbox tillbakahållare på skotern.. så nu j_lvar ska den inte lossna mer :)

Rekommenderas till er som ej har en...
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Vågar man köpa en Ski-Doo med Serie-3 motor ?....

:) Tjenare !

Funderar på att byta upp mig till en 00-01 ZX till vintern gärna en highmark edition.

Men frågan är om man vågar köpa en sån skoter ?

Man har ju hört mycket skit om just den motormodellen ( serie-3 ), att dom skär och *****s allmänt mycket !

Stämmer detta ni som ägt en ZX maskin ?

Eller bör man satsa på en annan bergsklättrare för runt 45.000 ?
 
Senast redigerad av en moderator:

zxTåbbe

Aktiv medlem
28 mar 2006
66
0
6
Skellefteå
Om menar 700 kubikarn så det sitter väl en likadan motor i min mxz och om den har jag bara positiva saker att säga. Bränslesnål stark och har aldrig krånglat för mig.:)
 

mountainclimber

Aktiv medlem
19 apr 2006
74
0
6
Övik
Har själv en Summit 700 -01, och har aldrig hört nån sån som har skurit eller liknanade. Kan lova att om du köper en 700 så kommer du inte bli besviken på motorn! Inte skotern heller för den delen. Och rotax motorerna är ju kände för att hålla bra. Så jag tycker du ska köpa en. Du blir inte besviken!
 

mountainclimber

Aktiv medlem
19 apr 2006
74
0
6
Övik
Silly Bear skrev:
har själv hört att det ska vara värmeventilerna eller något likn som gör att dom ofta skär?
Värmeventiler? har aldrig hört talas om!? har aldrig hört en summit/mxz 00 - 01 som har skurit. håller man efter skotern så ska det inte hända nått.

Btw min är till salu:)
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Har hört samma sak och ska själv byta upp till hösten, många skriver att rotax 600,800 framförallt 800cc motorn skär p.g.a något fabriksfel att det är en packbox som släpper eller nått sånt. Skulle själv vilja veta om det är bara "överhypat problem" eller om det verkligen är så. Tänkte köpa mig en MXZ 6,7,800cc men nu tror jag att det blir en Edge 6,800cc...eller Yamaha SXR så slipper man skruva helt :p
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Hellboy skrev:
Har hört samma sak och ska själv byta upp till hösten, många skriver att rotax 600,800 framförallt 800cc motorn skär p.g.a något fabriksfel att det är en packbox som släpper eller nått sånt. Skulle själv vilja veta om det är bara "överhypat problem" eller om det verkligen är så. Tänkte köpa mig en MXZ 6,7,800cc men nu tror jag att det blir en Edge 6,800cc...eller Yamaha SXR så slipper man skruva helt :p
Ja 600HO och 800HO årsmodell 2003(inte 100% på om det var på 2004 också).
Hade stora problem med kolvringarna där det sägs att en fellegering i materialat låg bakom problemet. Dessa är bytt på de allra flesta och är det gjort så är det inga problem. Skaffa en kompmätare (ca 300kr) och ta med när du ska titta på någon av dessa modeller så vet du hur kompressionen är.
Samma modeller ovan samt på 2002 också tydligen, hade även problemet med att packboxen som sitter på vevaxeln bakom primärvariatorn trycktes ut, något som märks då det har sprutat fett runt i variatorskyddet. Detta fixades till 2004 då en stor bricka monterades över packboxen. Detta är något som man lätt kan göra själv på sin 2003:a innan olyckan är framme.
 

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
En polare hade tidigare en av varje! Och då konstaterade vi att -01:an gick hårdade än -02an.
Men dock på -02:an sitter det el back! (manuell -01)...

I övrigt tycker jag det är helt rätt maskiner för dom pengarna, tål att spöas.. Stabila som berg!
 

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
dessutom

Dessutom ha ja hört av 2 kompisar som har sådanna av just årsmodell 01 att det är ett evigt skruvande i förgasarna äre nån fler här som ha upplevt det problemet? :confused: