Svagt intresse till Skoterklubb. Vad gör vi för fel?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
En fin klubbstuga/koja på ett populärt beläget ställe kan bidra till ökat intresse?

Medlemmar kvitterar ut en nyckel, och kan således nyttja stugan.

Men det kanske är för enkelt...å ni har säkert redan testat det..å ingen jävvel går med i klubben iallafall..:hmmmm:
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
En ide kanske skulle kunna vara att de som är medlemmar fick klubbnamnet i signaturen på forumet.Skulle räcka med att man anmälde namn + nick( och vilket forum) till klubben. Så kan vi alla se vilka snyltarna är!

En annan ide skulle vara att försöka få till en gruppförsäkring, så de som var med i en klubb fick medlemsavgiften+ lite till i rabatt hos försäkringsbolagen.
Kräver mycket arbete att övertala försäkringbolagen om det, men med hårt lobby arbete om vikten om fungerande ledsystem för att hålla stubb/sten skador nere på skoterar borde kunna räcka som argument.

Ang klubbintresse så minskar det inom alla idrotter, tror föreningslivet tappat två generationer medlemmar. När jag var liten(tidigt 80tal) var det helt självklart att ALLA var medlemmar i lokala fotbollsklubben, byggdegårdsförening och hockeyklubben + stödmedlem i Sirius bandy.
Nu verkar det som inte föreningar och klubbar kan få ut vikten av att vi är medlemmar och stödjer både ekonomiskt och med tid. Kanske är det så enkelt att begreppet solidaritet försvann med Palme!

Medlem i
Västupplandssnöskoterklubb
Åkersjöns snöskoterklubb
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Dema;

Jag tror banne mig att du är inne på rätt spår.

Någon sorts attraktiva förmåner till klubbmedlemmar.

Rabatt på bensin och annat hos den lokala macken? (OK/Q8 Sävast..för min del)

Rabatt hos försäkringsbolag?

Rabatt hos andra företag?

(Rabatt på prenumerationer? Snowmobile?)


Inte vet jag...men det MÅSTE vara nå riktigt BRA och eftertraktat.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Är man medlem i våran klubb så får man rabatt hos skoterhandlarna samt på lite andra affärer. Man får mer medlemmar på det sättet, inget snack om den saken.


Klubbstugan som vi har är alltid öppen för alla. Ved finns osv. Har man behov av att värma sig vid en eld skall man inte mötas av en låst dörr, så är det vid de flesta grillstugor runt om där jag bor.

Sedan är det så att en låst stuga vandaliseras oftare, fönster slås sönder etc.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Det har aldrig varit fråganom någon SKATT utan en allmän avgift precis som det statliga jacktkortet är upplaggt.
Snofed kommer o ta tag i frågan efter hälgern det är otroligt viktigt att vi får till en lösning under säsongen eftersom så många klubbar har fått det betydligt kämpigare det senaste halvåret o framför allt att vi inte fasnar i en massa teknikaliteter utan att vi så fort som möjligt kan nå en lösning som är genomarbetad o som gäller över hela sverige.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Jag och några kompisar gick för några år sedan med i lokala skoterklubben. Vi hade då sedan länge ansett att lederna kunde bli bättre i avseende uppstickande stenar, stubbar, sly och även mer frekvent sladdning. Vi betalade avgiften, såg en annons i lokaltidningen om att möte skulle hållas, vi var på plats. Runt borden satt en grånad skara, medelåldern låg väl närmare 70 än 50. Nåväl, vi presenterade oss och lade fram våra idéer och avsikter, erbjöd oss att sladda leder och lämnade våra telefonnummer. Detta var för tre år sedan, ingen av oss har hört något av klubben förutom de årliga breven med inbetalningskort. Vi har, utan att kontakta klubben, själva varit ute och röjt sly, undertecknad har även konstruerat en egen sladd och varit ute och dragit leden med en skoter som definitivt inte var tänkt att användas för sådant... Hör inte till saken men man tycker att vissa konservativa styrelsemedlemmar kanske ska öppna ögonen för nya åsikter och lite nytt tänkande istället för att bara slentrianmässigt "sladda leden inför sportlovet"...

Fick jag skriva av mig lite också.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Jag och några kompisar gick för några år sedan med i lokala skoterklubben. Vi hade då sedan länge ansett att lederna kunde bli bättre i avseende uppstickande stenar, stubbar, sly och även mer frekvent sladdning. Vi betalade avgiften, såg en annons i lokaltidningen om att möte skulle hållas, vi var på plats. Runt borden satt en grånad skara, medelåldern låg väl närmare 70 än 50. Nåväl, vi presenterade oss och lade fram våra idéer och avsikter, erbjöd oss att sladda leder och lämnade våra telefonnummer. Detta var för tre år sedan, ingen av oss har hört något av klubben förutom de årliga breven med inbetalningskort. Vi har, utan att kontakta klubben, själva varit ute och röjt sly, undertecknad har även konstruerat en egen sladd och varit ute och dragit leden med en skoter som definitivt inte var tänkt att användas för sådant... Hör inte till saken men man tycker att vissa konservativa styrelsemedlemmar kanske ska öppna ögonen för nya åsikter och lite nytt tänkande istället för att bara slentrianmässigt "sladda leden inför sportlovet"...

Fick jag skriva av mig lite också.
så kan det nog ofta vara tyvär, men dom lär knappast läsa detta.
tror att nytt blod kan vara det många klubbar behöver men det är ju lite känsligt att gå in på annans revir.
möjligen kanske man är rädd att låna ut utrustning till okänt folk också.

själv blev jag bra mottagen och får bra respons och backup från klubben,t.ex. har vi köpt in 2 st sladdar
(som jag fick tag på här genom rogere -tack,dom blev fina)
min klubb är en motorklubb med mer än bara skoter och jag vet inte om det gör någon skillnad?
blir väl kanske mindre fokus på just skoterfrågorna men samtidigt är vi ekonomiskt och numerärt starkare.

sen att det kan vara tungjobbat med natur/förbudsområden, svårflörtade markägare, länsstyrelse m.m. är en annan sak.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Nytt blod i styrelserna är nog grejen. Få in lite nytänkande. Man skall dock inte glömma bort dessa "pensionärer" för dom är en ypperlig resurs till klubben. Dom kan ju ställa upp i princip när som helst , barnen har flyttat ut och emellan åt tar dom om barnbarnen.

Mao en perfekt resurs som man skall vara rädd om. Många har ju också riktigt fina skill som tex snickare osv. Ypperliga ledsladdare :) Sen får dom nåt att pyssla med också.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Mao en perfekt resurs som man skall vara rädd om. Många har ju också riktigt fina skill som tex snickare osv. Ypperliga ledsladdare :) Sen får dom nåt att pyssla med också.
Kanske en ledtråd i frågan "engagemang"? Prata med pensionärsorganisationer om dom har frivilliga som vill hjälpa med marknadsföring, ledhållning osv...?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Kanske en ledtråd i frågan "engagemang"? Prata med pensionärsorganisationer om dom har frivilliga som vill hjälpa med marknadsföring, ledhållning osv...?
Vet inte om jag har en förutfattad mening, men jag misstänker att pensionärer som är med i pensionärsorganisationerna, i regel är med där för att få träffa likasinnade.
Men pensionärer som frivilligt letar sig till exempelvis en idrottsklubbar, skoterklubbar osv., gör det oftast för att bland annat få träffa yngre människor, för att dom till sinnet känner sig själva yngre, än vad prästbetyget säger.

Därför tror jag att det inte är så värst mycket till arbetskraft för skoterföreningar att hämta i PRO och liknande organisationer, Jag tror att dom är nöjd med den insats som dom eventuellt utför där.
Bättre då med friska och pigga pensionärer som känner att dom utvecklas tillsammans med yngre personer.

Men egentligen så borde det väl också finnas pigga ungdomar, som ännu inte fått egna "Kottar", som då har tid och känner att dom kan tillföra något, med en egen arvbetsinsats ?
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Så, nu är det inbetalt å klart.

Nu ska Johnny få visa mig sladden med Vikingen.

Sen ska lederna runt Sävast slätas ut.

Nåde de som har mattspinn på våra leder.:mad:

Jag kommer hemsöka er :evil:
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Men egentligen så borde det väl också finnas pigga ungdomar, som ännu inte fått egna "Kottar", som då har tid och känner att dom kan tillföra något, med en egen arvbetsinsats ?
Pigga ungdomar???:hmmmm2: moahahahahaha. Man får inte berätta sådana skämt utan att förvarna först.

Den dagen jag ser en sån som är piggare än hela PRO tillsammans så är slutet nära...

Okej, jag drog många över en och samma kam, men majoriteten stämmer in på ovanstående.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Japp.

Första sladdturen i Sävast avklarad.

Riktigt skoj.

Skön känsla att se groparna sopas igen av plogbladet.

Lite bök när man ska över plogvallarna bara..

Mattan spinner på vägen och plogbladet ankrar i snövallarna :mad:

Det var länge sedan jag svettades så mycket :D

Väldigt kul att möta så många positiva skoteråkare ute.

De flesta gjorde tummen upp när dom fick se vad man höll på med.

Någon hjälpte till när det hade hakat upp sig vid en väg.

Lyckades nog värva en ny medlem till klubben också, nyinflyttad kille som köpt skoter. Kanon trevlig.

Om ni ser mig ute får ni gärna stanna och surra lite, kaffe har jag alltid i boxen bak.

Nä, nu ska jag ta en dusch :laugh:
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
2:a sladdsvängen i Sävast idag.

Gruvberget samt leden bort mot Hängbron blev gjord.

Flera hjälpte till idag när dom såg att man fastnade över någon plogvall. Mycket uppskattat av mig när man får hjälp.

Johnny och Runar sladdade mot OK och tillbaka.

Skulle sitta fint med lite nysnö nu.

Funderar på att köra nästa sladdsväng söndag förmiddag.

Någon som vill hänga med en stund och prova?
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Medlemsfest! Är något som borde fungera.

När sportklubben i byn hade medlemsfest så fick dom säkert dubbelt så många medlemmar just för att folk ville gå på festen.

Så länge det är öl-servering så verkar folk komma springande med pengar i högsta hugg! :)
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Medlemsfest! Är något som borde fungera.

När sportklubben i byn hade medlemsfest så fick dom säkert dubbelt så många medlemmar just för att folk ville gå på festen.

Så länge det är öl-servering så verkar folk komma springande med pengar i högsta hugg! :)
Japp, så sant.

En medlemsfest kanske kan vara en bra idé.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Medlemsfest! Är något som borde fungera.

När sportklubben i byn hade medlemsfest så fick dom säkert dubbelt så många medlemmar just för att folk ville gå på festen.

Så länge det är öl-servering så verkar folk komma springande med pengar i högsta hugg! :)
:D Det roligaste jag hört idag :D
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
jag skulle gärna gått med i den lokala skoterklubben, jag har erbjudit klubbavgift och hjälp med att sladda leder och annat som behövs men inget intresse alls att ta in nya medlemmar visas så jag skiter i det.
Det är ett par stycken häromkring som sladdar lederna bara för kul, inte för att hjälpa klubben. har själv dragit sladden för att någon led har varit halvkass.
 

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
Är det nån mer än jag som inte kan komma in på sävastklubbens hemsida?
Får upp att jag har en invalid ip.

Jag skulle gärna gå med i en skoterklubb, bor i södra svartbyn (nedanför gruvberget)

Har för mig att den funnits en Bodens skoterförening som hade hand om området där jag bor. Men nu hittar jag ingen info.

Annars hänger jag gärna på sävastgänget.