Svagt intresse till Skoterklubb. Vad gör vi för fel?

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Ska ni beställa registerutdrag från VV så se till att ni bara får snöskotrarna och inte med fyrhjulingarna. Som skoterklubb har man väl ingen nytta av dessa uppgifter.
Eftersom VV inte kan skillja på snöskoter och terängreggade fyrhjulingar så fråga om ni kan få ut uppgifterna och sen om hjulingarna är med så kan ni sortera ur dom å skicka tillbaka dom till VV för att få tillbaka en slant.

Eller som jag fattat registret så är de med Kaross kod 01, 02 och 03 Snöskotrar och de med kod 04 fyrhjulingar

Vi beställde ett utdrag förra året å det var på över 1000 poster men bara ca 600 snöskotrar. Självklart fick vi ändå betala för alla poster. Grundavgift 1250:- + 2,10/ post + moms
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Våran klubb var också i kontakt med VV för ett par år sedan om ett adressregister på skoterägare. Då ville dom ha ca. 5000.- för adresserna till kommunens samtliga skoterägare.

Vi avstod från att beställa uppgifterna. Istället så gjorde vi ett massutskick med inbetalningskort till samtliga hushåll på samhället + en del byar (dom som inte hade en egen skoterklubb). Detta bar vi sedan ut själva till hushållen. Detta var egentligen inte så jobbigt, då vi delade upp samhället i 10 områden. kan iofs vara lite jobbigare på större orter typ Boden, Luleå, Piteå osv.

Vi tryckte själva upp utskicket, där vi beskrev vad föreningen hade för verksamhet osv.
Vi delade ut ca. 2500 blad, vi ökade medlemsantalet från ca, 230 medlemskort (Både familj och enskilda) till strax över 300 medlemskort.
mao. ca. 80 nya medlemskort !
Egentligen ganska så bedrövligt resultat, då det finns över 1500 snöskotrar bara på samhället.

Vi har även samtliga medlemmar upplagda i en datafil som vi sedan använder oss av när vi inför varje ny säsong skickar ut ett medlemsinfo. med inbetalningskort till alla gamla medlemmar + en påminnelse i mitten på säsongen till dom som "glömt" bort oss. men medlemsantalet tenderar att minska. Efter förra säsongen var vi nere i ca. 260 lösta medlemskort.

Men förutom att antalet medlemar från skoterägarna måste öka, så krävs det också att medlemsengagemanget måste öka.
När man kallar till möten så är styrelsefolket i en stor majoritet av mötesdeltágarna ( och vi är ingen stor styrelse !).
Jag tror att en av anledningarna till detta är att, många människor numera är livrädda för att bli ombedda att göra en idiell arbetsinsats.
Vi har även en maillista, som vi bland annat använder oss av, när vi t.ex. ska ut på höstarna och fixa något barmarksjobb efter lederna. Men det är aldrig någon som svarar eller hör av sig på annat sätt, efter ett mailutskick där det vankas jobb.

När man talar med styrelsekollegor i andra skoterklubbar, jaktklubbar osv. så känner även dom igen situationen, att det är ett fåtal människor (I regel styrelsen) som gör allt. Hur vänder man trenden ?

Visst är marknadsföring av klubben en bit på vägen, men långt ifrån hela sanningen !
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Som Stig skrev i ett annat inlägg så kan klubbarna inte lägga så stora pengar på värvning utan men måste hushålla med resurserna så det räcker till skötseln.

Jag tror att det finns bara två vägar att gå, vi väljer i princip själva genom vårt agerande.

1 - Många fler löser medlemskap
2 - Ett "allmänt" ledkort som ALLA måste lösa som sedan fördelas ut i kommunerna. (Förmodligen enda sättet om man ser till dagens verklighet).

(Hoppas på många nya medlemmar...)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sv: Vad gör vi för fel?????

kanske stå utanför sävasthallen en helgdag och visa oss.
Ja! Jag är helt övertygad om att det är det som behövs! Lite oväntade saker, parkera en bra arbetsskoter och en riktig sportmaskin på ett strategiskt ställe, i detta fall utanför Sävasthallen. Stå några timmar och informera om läget. Jag GARANTERAR att 80% av alla män stannar upp och kollar läget. Låt dom (oss) betala avgiften på plats, annars hamnar inbetalningskortet i dörrfacket i bilen till nästa städning, då det kastas.

En annan idé skulle kunna vara att låta några skolungdomar gå runt och knacka dörr och per hand överlämna (Reklam i min brevlåda = sopor, överlämnat av person = läser) ett informationsblad om klubbens dåliga ekonomiska resurser. Låt skolklassen få 30% av intäkterna till klassresan, eller nåt annat kul! Erbjud klassen ett skotersafari!

Nya grepp behövs. Det är ju jättebra att "alla" skoterklubbar har hemsidor, men hur hittar man dit?? Ja, ja, Googla dom, men vafan, man tänker ju inte ens tanken att det FINNS skoterklubbar.

Syns inte = finns inte. Jag VET att det är så. Själv kör jag i områdena runt Luleå, Bensbyn, Råneå, Niemisel 95% av min körning. Jag skulle utan att tveka en sekund bli medlem i SAMTLIGA dessa klubbar OM DOM FINNS?

Jag åker omkring och är glad att det finns leder, men har, sannolikt som dom flesta andra, inte en susning om hur leden "kom dit".

Och åsikter som "vill inte gå med pga ssco" är i mitt tycke ganska tunna. Ska du ha nån j-a led i ditt närområde så är det väl bara att betala klubbavgiften. Tror att skoteråkarnas reaktion mot ssco redan gått fram...
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
...
2 - Ett "allmänt" ledkort som ALLA måste lösa som sedan fördelas ut i kommunerna.
...
Detta har jag också funderat på. Det har under ett par år varit tal om en "skoterskatt". Jag har varit tveksam till att denna i slutändan skulle ge skoterklubbarna några större inkomster.

Men om denna skoterskatt gick direkt in i den kommunala kassan - öronmärkt förståss - istället för statskassan så skulle det nog kunna ge skoterklubbarna ett bra bidrag i slutändan.

Har för mig att det i Piteå kommun fanns 4700 skotrar för något år sedan. Säg att skatten skulle vara 100 kr - detta skulle ge Piteå Kommun 470.000 kr att fördela mellan kommunens skoterklubbar.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Alla bara pratar om hur många medlemmar som finns i en klubb, det finns andra saker.

Det som oftast saknas är personer med engagemang. Visst, en klubb kan ha 400 medlemmar men om det bara är 2 personer som hela tiden får stå och vifta på storgatan om mera medlemmar asmtidigt som dessa 2 också skall sladda lederna så folk inte bara gnäller på dåliga leder.

Det håller inte i längden.

Vi har 4500 reggade skotrar i kommunen, ca 300-400 är med i klubben, och 16 st kommer på medlemsmöten, 8 st på årsmötet, varav 3 st av dessa som sladdar leder, varav 2 av dessa som flippar burgare på olika tillställningar.

Hur )/&%!"/()&%#¤=()" skall det gå att ha en klubb under dessa förutsättningar?????

Sedan till medlemsantalet...
Då har vi palthjärnorna som inte vill vara med i klubben för att de hittat en dålig led, andra fårskallar som tycker att det kör ju inte hela tiden efter led så de behöver inte vara medlem, och de sista miffossarna som tycker att de kör ju mycket mindre än andra så varför skall de betala lika hög medlemsavgift.

Jag klipper håret sällan, alltså skall jag göra det gratis, eller åtminstone till halva priset... DÖH!!!

Medlemsavgift ja, varför skall 100% av en MEDLEMSAVGIFT gå till ledunderhåll???
Skall pengarna gå oavkortat till ledunderhåll så skall det kallas LEDAVGIFT och inte innebära något medlemskap någonstans.

MEDLEMSAVGIFT skall komma MEDLEMMARNA till gagn, inte snål(&%"/&# som inte är med i klubben.
Sedan NÄR har en MC-klubb asfalterat vägarna. Länge sedan jag såg BMW Schweden medlemmar ratta spakarna på en "vägabult" istället för sin pizzaracer.

Visst, en del av medlemsavgiften skall gå till ledunderhållet, men kommunen skall stå för en ganska stor del. Sedan skall givetvis de som nyttjar lederna i kommerciellt bruk betala sin slant.

Vi har säkerligen 4 sådana företag i kommunen. De fjantarna betalar inte ens medlemskap i klubben, fastän de egentligen borde betala 1500:- / skoter.
Nä, de skrattar styrelsen i ansikten och tycker att de kan köra efter lederna oavsett om de betalar eller inte.

Nä, usch. Jag blev lite irriterad.... kanske pga vädret... Nåja, fick lufta mig lite.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Lysande sammanfattning Mikael, ang. medlemmar så är vi i den situationen att vi har näsan knappt ovanför vattenytan och har en from förhoppning att på var tionde medlem förhoppningsvis hitta en person som kan ställa med lite hjälp någon gång

Du har alldeles rätt att en klubb/förening ska göra andra trevligare grejor än att enbart sladda leder men för detta fodras medlemmar med engagemang och en viss numerär på medlemsantalet

Men allt är inte bara negativt som ex. kan nämnas vi fick en liten stuga som skulle bli vår skoterstuga men skulle förflyttas ett antal km ut i ödemarken till en naturskön plats som vi tilldelats av en mkt välvillig markägare, stugan flyttades bitvis med traktor och resten med skotrar. Uppslutningen för flytten var bra och riktigt spännande och bökig emellanåt samt att alla "flyttkarlar" fick sig många goda skratt under flytten
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Vad gör vi för fel?????

Ja! Jag är helt övertygad om att det är det som behövs! Lite oväntade saker, parkera en bra arbetsskoter och en riktig sportmaskin på ett strategiskt ställe.
För ett par år sedan under "Skoterns Dag-helgen" så parkerade vi hela J-a Pistmakinen med ledsladd, utanför en av dom större skoterhandlarna i A-jaur.
Många intresserade som var fram och tittade och pratade med oss om ledeskötsel osv.
Men när man samtalet styrs över till medlemsavgift, så är det tyvärr alltför många som "Glömt" plånboken hemma, aldrig kör på våra leder osv.
Det är bara fantasin som begränsar antalet anledningar till att inte betala en medlemsavgift !

Och jag tror inte att detta problem är specifikt bara för A-jaur
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sv: Vad gör vi för fel?????

För ett par år sedan under "Skoterns Dag-helgen" så parkerade vi hela J-a Pistmakinen med ledsladd, utanför en av dom större skoterhandlarna i A-jaur.
Många intresserade som var fram och tittade och pratade med oss om ledeskötsel osv.
Men när man samtalet styrs över till medlemsavgift, så är det tyvärr alltför många som "Glömt" plånboken hemma, aldrig kör på våra leder osv.
Det är bara fantasin som begränsar antalet anledningar till att inte betala en medlemsavgift !

Och jag tror inte att detta problem är specifikt bara för A-jaur
Helt otroligt hur folk är... Jag lider med er.

Mikael_N, det måste vara väldigt dåligt väder i Kalix idag!;) Jag håller med dig, mycket bra.

För min egen del har jag "sökt" medlemskap i 3 klubbar idag, Bensbyn, Furufjärden och Niemisel. (nåja, inte betalat än, men inbetalningskorten är på väg!) Småpengar det är frågan om egentligen, förstår mig inte på folk som duckar enl Stig Larssons inlägg.

För andra som inte vet var man hittar sina lokala klubbar så kan jag tipsa om denna länk, där hittade jag "mina":
http://www.skoterklubbar.se/
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Sv: Vad gör vi för fel?????

...
Sedan till medlemsantalet...
Då har vi palthjärnorna som inte vill...
Hoppsan - kom det inte med lite "Hets mot folkgrupp" där???

Å ja, jag förstod ironin :)

Kanske man tar år sig lite väl lätt när man kommer från Pite´...

I övrigt håller jag fullständigt med dig Mikael!
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Sv: Vad gör vi för fel?????

Hoppsan - kom det inte med lite "Hets mot folkgrupp" där???

Å ja, jag förstod ironin :)

Kanske man tar år sig lite väl lätt när man kommer från Pite´...

I övrigt håller jag fullständigt med dig Mikael!
Finns väl ingen Pitebo som har palt i hjärnan??? :)

Palten skall väl vara i buken, tillsammans med smör och lingonsylt.:rock:
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Kanske något för försäljarna att tänka på också..

Skulle ju kunna erbjuda 1års fritt medlemskap i den lokala skoterklubben när dom köper skotern av dem.

(150:- är ju inte helt omöjligt att avstå för en försäljare, till förmån för ALLA, när det rör sig om så dyra saker som snöskotrar)

Klubbarna kan säkert i sin tur erbjuda evenemang som säljarna kan ha nytta av.

Kan det vara nå´t?
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Fel och fel. Klubbarna måste synas också. Har inte sett ett skit av pssk här i byn.
Man kör på leden fram till macken. Inte någon som helst info, frågar man efter en karta så ser dom ut som frågetecken. Osv osv. Kör man i arvidsjaur så är det i princip lika.

Man måste förstå att om folk vill gå med skall det vara enkelt. Dvs man kan betala medlemskap på bensinmacken tex. Eller kasta i en slant i en burk som bidrag.

Folk är slöa i allmänhet, när jag gick med kom det ett brev med posten... Varför går inte klubbarna ihop och köper in en betaltjänst via internet ? Kanske kan banken sponsra den ?

Sen håller jag fullständigt med om att handlarna skall bjuda på ett års medlemskap per skoter dom säljer. I a-jaur så betalar väl inte alla uthyrare heller om någon gör det.. och där märks det tydligt vart dom kör.. leden får aldrig vila och bli hård...

Låter klubbarna sina yngre förmågor sprida reklam på skolans anslagstavlor ?

Varför inte sätta upp lite skyltar här och där vem som sköterleden osv ?! Har sällan sett något sådant. Inte bara där den börjar utan även lite här och där.

Man gör heller inte några utskick till skoterägarna. Har haft skoter 5 år eller nåt nu inte ett brev. Visst det kostar en slant, men kan ju ge en del tillbaka.

Mitt tips är:

1) Se till att man vet vilken klubb som sköter leden man åker på.
2) Snacka med mackägarna och se till att synas där med lite info också.
3) Ordna så man kan gå med i klubben på macken eller ge bidrag.
4) Info på skolorna / bibliotek (alla är inte gubbar i 40års åldern..)
5) Ordna så körskolorna ger reklam om klubben i samband med skoterkort...
6) Fixa betalning via nätet när man ska gå med.
7) När årsmötet hålls så se till att det är någorlunda säsong också, fixa fika korv osv allt gratis för medlemmarna och dom som går med under dagen (betalar på plats)

Givetvis så ska man synas tydligt hos skoterhandlaren också.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Fel och fel. Klubbarna måste synas också. Har inte sett ett skit av pssk här i byn.
Man kör på leden fram till macken. Inte någon som helst info, frågar man efter en karta så ser dom ut som frågetecken. Osv osv. Kör man i arvidsjaur så är det i princip lika.
Kan inte hålla med där riktigt, Vi satte förra säsongen upp lådor på Vittjåkk, Skoterstugan & skotermacken (Camp Gielas), + inne på övr. mackar, där man gratis fick ta en skoterkarta, lite lokal skoterinfo. + ett inbetalningskort för medlemskap. Under påsken så fyllde vi lådorna flera gånger, det gick säkert ut över 250 kartor med info.
inte en enda "Luskrona" kom in på detta.
Och då är det den helg som är mest välbesökt av skoterturister och då det körs mest skoter i och runt A-jaur.

Sen håller jag fullständigt med om att handlarna skall bjuda på ett års medlemskap per skoter dom säljer.
För ett par år sedan så provade vi att försöka GE BORT gratis medlemskap till att skoterköpare, bara för att få in nya skoterförare i "Rullarna". Det stöp på att handlarna inte orkade/engagerade sig/hade tid att fylla i uppgifterna så att vi kunde skicka medlemskort & info. + så att vi fick in namnen i rullarna.

Nu till 2009 så kommer vi att ge bort ett medlemskap till alla som tar förarbeviset, med förhoppning att man betalar in medlemsavgigften nästa säsong !

I a-jaur så betalar väl inte alla uthyrare heller om någon gör det.. och där märks det tydligt vart dom kör.. leden får aldrig vila och bli hård....
Det är tyvärr ett problem som vi delar med många klubbar, på orter där det bedrivs skoterguidningar. Men till i år så har dom 3 företagen som bedriver denna verksamhet i A-jaur, gemensamt kommmit fram till att dom ska betala hela 200:-/skoter och säsong ! :confused:
Då dom tillsammans disponerar ca. 100 snöskotrar så blir det 20 000:- !
Men problemet vi har, är att pistmaskinenn vi disponerar är utsliten.
Problemet med en pistmaskin, är att den en del gånger måste repas där det gått sönder :evil:, detta inträffar tyvärr alltför sällan i garaget ! :mad:
Den är mao. lite svårbärgad om man säger så.

Alternativet vi har är att hyra någon av dom 2 maskiner som finns på samhället och ha dom att köra istället. Lågt räknat så lär dom säkert vilja ha minst 1000:-/timme för att köra.
Den led som måste "Prepas" med pistmaskin, är leden upp till Stenträsket.
Det tar ca. 3 timmar TOR, så det är ju bara att räkna hur många gånger den lär bli pistad för 20 000 papp. Men sista ordet är äänu inte sagt om ledskötseln av denna led misstänker jag.


Varför inte sätta upp lite skyltar här och där vem som sköterleden osv ?! Har sällan sett något sådant. Inte bara där den börjar utan även lite här och där..
Vi har satt upp sådana skyltar, där vi tar över ledunderhållet, tyvärr så finns det ärthjärnor som finner ett nöje att köra omkull dom + att några skyltar även har stulits !

Man gör heller inte några utskick till skoterägarna. Har haft skoter 5 år eller nåt nu inte ett brev. Visst det kostar en slant, men kan ju ge en del tillbaka..
Vi kollade för ett par år sedan upp med VV vad det skulle kosta att få ett lokalt adressregister, dom ville ha ca. 5000:- detta + brevportot skulle gå på närmare 10 000:-
Så vi valde att göra ett utskick, som vi bar ut själva. Vi ökade det året medlemsantalet med ca. 80 medlemskort, vilket var ca. +30%

Vi har även provat den troligtvis bästa marknadsföringen, att prata direkt med snöskoteråkare ute på leden och vid skotermacken om nyttan av att vara medlem i klubben. Av dom som inte är medlem, så är det en majoritet som glömt plånboken hemma, tänkt bli medlem, aldrig kör på leder, trots att dom kommer efter leden dragandes med en Nila fullastad med mat, fru, ungar och bobar !
Man undrar vart dom viker av från leden ?
Så visst ligger mycket i marknadsföring av klubben, men det är mycket långt från hela sanningen varför en majoritet av skoteråkarna inte är med och stöttar dom klubbar, vars leder, faciliteter och myndighetskontakter man drar nytta av.

Men vad som också saknas är som jag och några varit inne på, MEDLEMSENGAGEMANGET ! :rolleyes:
Det är nästan obefintligt ! :mad:

Det håller inte att det bara skall vara folk i klubbarnas styrelse som ska röja leder, köra & reparera pistmaskiner, utbilda i förarbeviset, steka hamburgare, profilera klubben, bearbeta lokala politiker och tjänstemän, jaga sponsorer, träffa andra intressegrupper för att lösa smärre skoterproblem mm. mm. och dessutom ha tid att bedriva ett styrelsearbetet. Detta skulle väl iofs gå bra om man inte hade ett jobb att sköta (vid sidan om :))+ att om man inte tycker att det är överdrivet roligt att KÖRA snöskoter ! :D

Detta liknar kanske lite väl mycket gnäll, men så är verkligheten att jobba idiellt i en skoterklubb idag. Det roliga är dock när man tillsamans med likasinnade kan lösa problem som ibland uppstår runt snöskotern som den vanlige snöskoteråkaren inte sällan har en aning om.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vi kommer nog även i framtiden att anamma Gördalens ide, med att man som skoteråkare ska kunna SMS:a in medlemsavgift eller frivilligt ledbidrag.
Det är ju inga utgifter med själva tjänsten, utan utgifterna är att det måste tillverkas en del skyltar som beskriver hur man skoteråkare förfar om man vill betala för sig.
Blir det 10 - 15 skyltar så blir det väl en och annan tusenlapp i utlägg första året.
Men förhoppningsvis så får dom stå kvar i några år åtminstone.
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Vi kommer nog även i framtiden att anamma Gördalens ide, med att man som skoteråkare ska kunna SMS:a in medlemsavgift eller frivilligt ledbidrag.
Det är ju inga utgifter med själva tjänsten, utan utgifterna är att det måste tillverkas en del skyltar som beskriver hur man skoteråkare förfar om man vill betala för sig.
Blir det 10 - 15 skyltar så blir det väl en och annan tusenlapp i utlägg första året.
Men förhoppningsvis så får dom stå kvar i några år åtminstone.


Kollade upp hur SMS betalningarna skulle kunna fungera, det bolag som sköter parkeringsbetalningarna via SMS i Skellefteå sa att det är inga problem, vid 200:- i medlemsavgift så får klubben ut 160:-, dvs 20% i avgifter.
Inte gratis men kanske rätt sätt.
Har ett par saker att kolla, får man några uppgifter på de som betalat in och om det är några fasta kostnader i systemet.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Kollade upp hur SMS betalningarna skulle kunna fungera, det bolag som sköter parkeringsbetalningarna via SMS i Skellefteå sa att det är inga problem, vid 200:- i medlemsavgift så får klubben ut 160:-, dvs 20% i avgifter.
Inte gratis men kanske rätt sätt.
Har ett par saker att kolla, får man några uppgifter på de som betalat in och om det är några fasta kostnader i systemet.
Jag tror också att detta är helrätt.
Det viktiga är att vi klubbar får in skoteråkarna i "Rullarna", så att vi inför varje säsongutskick får med så många skoteråkare som möjligt, som tycker det är viktigt att stödja sin klubb.
Att det kan "kosta" Ca. en "Femtilapp" första året för att knyta en medlem till sig, är i detta samanhang billigt.

Återkom gärna i tråden eller via ett PM vad företaget heter i Skellefteå och allt det praktiska runt omkring.

Det finns ett par företag som jag kollat lite på, dom tar ingen fast avgift, utan tar bara ca. 30% av inbetald summa.
Men till detta så behövs det ju att man gör skyltar med tydliga anvisningar på hur det hela funkar för mig som skoteråkare.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Fortfarande så spelar det ingen roll hur många 1000 medlemmar en klubb har om det inte finns engagemang.

Jag är hellre med i en klubb med 30 medlemmmar om 20 av dem är engagerade/eldsjälar, än i en klubb med 1000 medlemmar och 2 av dem är eldsjälar.

Sedan, gissa vilken av ovanstående klubb som har bäst leder om bägge klubbarna har 5000 registrerade skotrar, den med 30 medlemmar eller 1000...:hmmmm2::hmmmm2:
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Fortfarande så spelar det ingen roll hur många 1000 medlemmar en klubb har om det inte finns engagemang.

Jag är hellre med i en klubb med 30 medlemmmar om 20 av dem är engagerade/eldsjälar, än i en klubb med 1000 medlemmar och 2 av dem är eldsjälar.

Sedan, gissa vilken av ovanstående klubb som har bäst leder om bägge klubbarna har 5000 registrerade skotrar, den med 30 medlemmar eller 1000...:hmmmm2::hmmmm2:


Tror du fått för mycket julmust micke....
En balans av bägge delarna är en förutsättning för att det skall fungera.
15-30 medarbetare och minst 400 medlemmar vore inte helt fel....:hello: