Polaris IQ 440/660, vill inte gå i ordning. HJÄLP!

P

powq

låter som att det kan vara en del av problemet. jag har slangar från gasarna, som ligger löst bredvid filtrena nu.

borde ju gå att göra en tillfällig burk och köra utan sidokåpa. jag tror jag fick med nedersta delen på orginalburken, dvs den med hålen mot förgasarna.
 
P

powq

jag vet faktiskt inte, men det är väl inte otroligt att det är 440, då bottendelen är från en 440. Jag har ju inte byggt motorn själv som sagt.

Men på CDI:n står det
4011033
K4B17
5B07

That's all i know. Hittat en CDI med motorhärva från en RMK 700 -01:a på blocket som jag funderade på att köpa. Bra eller anus? Andra förslag på vad jag ska använda?
 

xc800

Aktiv medlem
20 dec 2009
50
0
1
piteå
kolla upp med en polarisfirma eller nångon som håller på med tävligsmaskiner. jag har nämligen haft samma problem men det var på en rev. som dom hade satt en 800 motor i men inte byt till 800ans tändning. gjorde det sen börja den gå utav bara fan.
 

kajala

Välkänd medlem
30 dec 2008
132
0
6
luleå
Om dom där vacum slangarna sitter löst? är det svårt att få den att gå bra.. stoppa in dom i dina luftfilter och testa...
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
tja. kolla vad du har för tändkurva på den. så du inte har 440. då går dom inte.


låter riktigt mysko..jag kör med 440kurvan nu samt att polarn körde sin 600 med 440kurvan.samt att en annan polare körde sin IQ 800 mod med 440 kurvan utan några som helst problem..

dem där slangarna gör riktigt stor skillnad..gör hål i filtrena och tryck in slangarna i filtrena..och ut å testa:) kan göra underverk:)..
du behöver inte göra nån tillfällig burk..utan bara köra utan helt enkelt..du kan ju liksom undvika att fara å burka:) utan bara kanske testa i nån plogkarm där de inte yr så mkt men ändå är rätt mkt snö som är packad så motorn får jobba lite..

men sätt dit originalburken sen iaf.. sen en tratt och övre del äre ju bara söka på blocket efter:)..

här kommer de bilder på hur jag har gjort:)..


http://img705.imageshack.us/img705/1215/img0025p.jpg
http://img145.imageshack.us/img145/5716/img0026.jpg
 
P

powq

pro_fxr: intressanta bilder, problemet är bara att jag inte har den delen på min huv alls.

en fundering. går det köra en sån här maskin på en CDI från en Pro x 600?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
pro_fxr: intressanta bilder, problemet är bara att jag inte har den delen på min huv alls.

en fundering. går det köra en sån här maskin på en CDI från en Pro x 600?

de ska gå helt klart..men den ska snurra med 440CDIn oxå .min går klockrent..800motorena går oxå

har du testa de där med slangarna?
 
P

powq

Jag blev övertalad av polarna att inte ge upp än. Så skotern ska inte säljas riktigt än...

En sak har jag då lärt mig i veckan. Förra ägaren visste inte vad han sålde konstigt nog. Serienummret på cylindrarna är samma som 600 RR. Alltså bör det innebära att jag har en 600 och inte en 660 baserad på 700 "bigblock" cylindrar? För RR:en är väl "smallblock"?

Skotern har fått lite nya delar i slutet av veckan. Jag fick tag på en del grejer och har nu bytt pipa/slutburk, CDI + motorelhärvan, satt dit orginal luftburk med struten.

CDI:n kommer från en 03:as pro x 600. den har prem/reg alternativ. på denna cdi finns ingen knacksensor.

Pipan kommer från en 600ho som vi svetsade om igår. Slutburken från en 600 RR.

Efter lite sånt här :frusty: så blev det inte toppbyte utan istället lämnade jag in de lösa förbränningsrummen till en duktig kille som tog upp tändstiftsgängorna till vanliga B-stift, M14x1,25 tror jag det är.

Så hur går den då? Tja, den går bra oftare nu, men samma fenomen är kvar.
Den går lurvigt, "hård" gång på tomgång och ojämt, svårt att få upp i varv, som att den missar på tändningen då och då, för att helt plötsligt gå hur fint som helst en stund. Man drar en repa och släpper av på gasen och så börjar den gå lurvigt igen. Körde runt lite och så började den gå på ett stift. Men då den stått i ett par minuter startade den igen och gick fint på båda.

Alltså, jag har samma fel fortfarande MEN den går bra mycket oftare nu.
Bestyckningen är 410/35 nålen på mitten, skruvarna är utskruvade 1,5 varv.
Vi var lite småless igår och det var -20 så vi kollade aldrig stiften utan packade ihop och körde hem.

Bjuder på lite bilder från de senaste dagarnas skruvning, ber om ursäkt för kvallan... ni vet mobiltelefoner...


Passade på att förbättra luftflödet lite :) Ögonen togs upp för att förbättra flödet till "struten". Ska fixa en till nån styrning av luften under huven, så att det blir avskärmat bättre också. Var tvungen att ta upp hålet längst till vänster för att få plats med pipan så jag passade på att ta upp alla hål, har gjort klart de meshklädda luftintagen som ska dit, ska monteras i eftermiddag.


Pipan togs av på två ställen i "kröken" och vreds om sen svetsades ihop igen.




Behövde inte något extra material, bara vrida och rikta lite här för att få passning mot 600 RR burken. Nu hör det till saken att jag inte har nåt orginalfäste under slutburken, utan vi tillverkade en plåt för att ställa burken. Vi kunde då justera positionen på den en aning för att få detta att stämma bättre.


Pipan klar.


Ljuddämparen på plats.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
alltså har du möjlighet å mäta hur stor borrning du har på cylindrarna?.. för har du 600cylindrar så är de inte konstigt att den går dålig... har som för mig att 700 och 800 veven har annat slag än 440 och 600veven..vilket blir heeelt fel om du sätter dit ett par 600cylindrar....

ett tips om de nu skulle vara så så hade ja tagit ut motorn och montera lös cylindrar och div. sen försökt sälja underdelen och köpt en 440 underdel..komplett..
fräst den och smacka på 600cyllarna.. för tror inte du kommer få till den med bigblock om de är 600cyl
 
P

powq

det är en 440 bottendel med 600 cylindrar. förra ägaren påstod att det var en 440 bottendel med 700 cylindrar.

Vi bytte från BR9EYA till BR10ES idag och nu går den fint ändå till man kommer ut i snön och börjar kasta snö på kylarna, börjar då gå dåligt efter en stund i snön. ut på gatan igen, stå på tomgång nån minut, sen går den finfint igen, ut i snön, samma visa igen. Så det blir att montera en termostat. Har en liggandes på vardagsrumsbordet i detta nu.
 

Roscoe

Medlem
24 mar 2009
36
0
1
det är en 440 bottendel med 600 cylindrar. förra ägaren påstod att det var en 440 bottendel med 700 cylindrar.

Vad jag vet passar inte 700-cylindrar mot 440/600 blocket, och säger han att du har 700 cylindrar så är det nog uppborrade/omfodrade 600 cylindrar du har (vilket art-nr tyder på). Jag har själv en 660 som är byggd på 440-underdel och har uppborrade 600 cylindrar med 700-foder i...
 
P

powq

Aha! Skulle ju ha mätt loppet när jag hade av topparna alltså.

Nån som har en nyckel + tändningslås med PREM / REG switch? funderar på att montera en sån iom att jag har det alternativet i CDI:n.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
men är blocket fräst? de ska ju fräsas ner 2mm för att du ska få rätt squish som ska ligga mellan 1.4-1.8... har du för mkt spel där får du en orklös maskin.därför den ger upp ute i snön..

jag kör utan termostat och den blir inte orklös i snön iaf..inte vad jag har märkt..

http://www.pixbox.se/pic_show_id30240536.html

där ser du på ett ungefär vad skotern går för...dock kanske en uppförsbacke.men den skottar otroligt bra enligt mig...

ang. reg och prem så är de bara lägga en "whipbrytare"..den ska bara shifta mellan två kablar..
 
P

powq

pro_fxr. blocket är fräst.
maskinen är inte orkeslös i snön, den går dåligt, misständer, går på en burk osv. när den går bra så är det mkt fint klipp även utan dubbelpiporna :becky:

har provkokat termostaten jag hade och den öppnar vid 60 grader, fullt öppen efter dryg 70. funderade på om det är tidigt eller sent? har inte labbat med skotertermostater förut.

jo, jag har kikat på elschemat och tänkt tanken på en strömbrytare, men om nån har ett tändningslås och nyckel så är ju det lite trevligare.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
njaa nog är de ganska bra..har för mig att dem inte ska ligga nå högre????..

har du möjlighet å mäta squishen?.. har en polare som byggde om sin motor..då gick den pissdåligt ibland..ddå läckte den lite glykol vid avgasporten...

annars om den misständer..du har ingen som du kan låna stator ifrån? den kan ju fälta ..inte alls att de vissas när man mäter upp den..du har ju bytt tändningsdelen så låter ju inte som att de kan vara där iaf:)... och misständer den så borde de ju inte vara nå soppa svammel heller...måste ju vara nånting med tändninge..och eftersom du bytt de mesta så om du har en annan stator.testa iaf:)..
 

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
Kör du på reg läget bör den ju gå kasst mest hela tin? gjorde min tills jag lästa instruktionsboken.

Hoppas du får ordning på den! verkar vara en mkt rolig maskin ;)
 
P

powq

pro_fxr, jo tanken har slagit mig att den kan vara stator trots att den visar korrekta mätvärden. men jag har ingen att låna. men det är nästa sak att testa om inte termostaten ger nåt. hoppas jag hinner sätta dit den ikväll och testa maskinen.

reg / prem ställer om mellan olika tändningskurvor. och motorn bör kunna gå bra på båda, men jag ska också testa att köra den på prem.
 
P

powq

Termostaten monterad, skotern provkörd. Går som den ska! :becky: Både i och utanför snön. Ingen långtur så vi får se om den börjar gå för varm vid längre tids körning nu.

Fick tag på ett tändningslås från norrbottens bildemontering idag, prem/reg lås med nyckel. :) Det är nu monterat men inte ikopplat. Ska löda på kablarna så det inte är nån kabelsko som ligger och glappar då jag inte har orginalkontaktstycket.
 
P

powq

Har kört 3 mil enligt GPS:en idag, går som en klocka! Än kör jag bara på REG. Har tagit in tändningslåset, ska mäta upp det och bestämma mig för hur det ska kopplas in. Så det blir att prova köra på PREM också. Men den går alldeles tillräckligt bra på REG och nu kommer jag att köra lite safe i början. Har splittnya stift så det är inte mycket att läsa av, men jag tror maskinen är lite snål nu så jag har tagit det rätt lugnt idag. Kör 410/145/35, nålarna på mitten och skruvarna 1,5 ut.