Placering av regskylt

R

Robin

Varför inte bara smälla på den på huven synligt och bra?

Tycker man att en liten diskret dekal som som inte är större än 5*15cm (CA) absolut förstör hela skotern så måste man ju vara mer pedant än sin gammla farmor ;)
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Varför inte bara smälla på den på huven synligt och bra?

Tycker man att en liten diskret dekal som som inte är större än 5*15cm (CA) absolut förstör hela skotern så måste man ju vara mer pedant än sin gammla farmor ;)
Varför inte lacka in regnumret över hela huven tillsammans med någon fet motivlack;)
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Jag tycker de är solklart hur den ska sitta:

"Om det medför en avsevärd olägenhet att ha skylten framtill på en traktor, ett motorredskap eller en terrängskoter , får den placeras på någon annan lämplig plats. "

Det går inte att skriva på nå lättare sätt. Men sedan är de upp till er om de är en "avsevärd olägenhet" att sätta skylten i fram på skotern pga att den inte passar in.:hmmmm2:

Egentligen borde man ju kunna tillverka en liten skylthållare bak på skotern som man klistrar dit den på, då syns den ju inte framifrån men den syns ju klart å tydligt bakifrån.. så länge du inte har varit å pudersurfat eller tagit bort stänkan. Borde ju funka kanon, och då slipper man "förstöra" huven, vilket förra ägarn redan har gjort med en fin dekal på lysbulan på edgen.



stör inte mig spec mkt iaf. Men bara en liten tanke :p
och med eltejp så blir man Mr Anonym.

(bjuder på lite genomslag i dessa varma tider)
 

Barnesjake

Aktiv medlem
1 apr 2008
78
1
6
Norrland
Problemet blir ju att paragraf 8 ställer till det lite:

8 § Registreringsskyltarna skall vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa.

Är ju svårt att sätta en skylt på en skoter på nåt annat ställe än huven med detta i åtanke. Blir ju lite moment 22. Jag menar, om man ej kan sätta skylten på huven pga avsevärd olägenhet, var ska man då sätta den så att den är väl synlig? Det är ju en riktig tolkningsfråga?

Det kan ju inte var något problem att sätta den på bandtunneln så länge inget ben el dyl skymmer den under färd. Men samtidigt hur skall huven se ut för att det skall anses vara av avsevärd olägenhet att fästa den där.

Det måste ju finnas några domar på detta. Eller några riktlinjer, annars skulle ju polisen aldrig kunna bötfälla någon, sålänge en skylt finns synlig någonstans på skotern.:hmmmm2:
 

Barnesjake

Aktiv medlem
1 apr 2008
78
1
6
Norrland
Hmm.. det finns ett vägledande avgörande: Domstol/Myndighet Målnummer Avgörandedatum Referat/Dom Länk 1 Svea hovrätt B9089-06 2007-08-30 RH 2007:72

gäller visserligen personbil men det var det enda jag hittade gällande reg.skyltars synlighet. En man som kört med aluminiumprofiler för regskylten, han klarade sig i tingsrätten men i hovrätten tog det stopp. Tingsrätten tyckte:
Det är utrett att B.M. har framfört en personbil med aluminiumprofiler fastmonterade ovanför registreringsskyltarna. Frågan är om registreringsskyltarna är väl synliga i den mening som avses i bestämmelsen.
Av åberopade fotografier framgår att det är möjligt för någon som befinner sig på marken framför eller bakom bilen att avläsa det registreringsnummer som finns på registreringsskyltarna. Registreringsskyltarna är därför väl synliga i den mening som avses i bestämmelsen. Den omständigheten att aluminiumprofilerna döljer registreringsskyltarna från ovan föranleder - med hänsyn till bestämmelsens syfte - ingen annan bedömning. Åtalet skall på grund av det anförda ogillas.
Förverkandeyrkandet ogillas.
DOMSLUT
Åtalet ogillas. Yrkandet om förverkande av i beslag tagen aluminiumprofil ogillas.

Hovrätten ändrade beslutet de sade:

B.M. har anfört att monteringen av aluminiumskyltarna inte stred mot gällande bestämmelser eller, i vart fall, att dessa bestämmelser är oklara. Han har också uppgett att han monterade aluminiumprofilerna efter det att en polisman i ett tv-program hade sagt att det inte var olagligt.
Hovrätten gör följande överväganden i frågan, om B.M. har uppfyllt de nyss nämnda kraven i vägtrafikregisterförordningen. Ett viktigt syfte med registrering och skyltning av fordon är att möjliggöra identifiering av ett specifikt fordon och dess ägare. En registreringsskylt bör snabbt och lätt kunna avläsas, inte bara av personer som befinner sig i nivå med fordonet utan även av den som iakttar fordonet från t.ex. en gångbro eller ett lägenhetsfönster. Av de åberopade fotografierna framgår att registreringsskyltarna till följd av aluminiumprofilernas placering inte var väl synliga i den mening som avses i förordningen.
De aktuella bestämmelserna i förordningen är inte oklara. B.M:s invändning om en polismans uttalanden i tv är inte av det slaget att den kan frita honom från ansvar.
Det sagda innebär att B.M. skall dömas för uppsåtlig förseelse mot vägtrafikregisterförordningen i enlighet med åtalet. Påföljden skall bestämmas till penningböter.

Mycket text vart det, googla på länken för att läsa hela beslutet. Blev inte så mycket klokare vad som gäller för snöskoter, men förmodligen är det detta polisen kan luta sig mot, att skylten skall vara synlig även av den som iaktar den från håll.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Att ni orkar svamla om vart skylten ska sitta.... Sätt skylten fram på huven eller på rutan och gilla läget .... 1500:- kostar det om skylten inte är väl synlig och lika mkt om du kör utan ..
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Jag tycker de är solklart hur den ska sitta:

"Om det medför en avsevärd olägenhet att ha skylten framtill på en traktor, ett motorredskap eller en terrängskoter , får den placeras på någon annan lämplig plats. "

Det går inte att skriva på nå lättare sätt. Men sedan är de upp till er om de är en "avsevärd olägenhet" att sätta skylten i fram på skotern pga att den inte passar in.:hmmmm2:
om man har sk mesh huv går det inte att klistra den på huven och då bör det vara ok att ha den någon annan stans.
 

Marqus91

Välkänd medlem
18 okt 2007
556
1
16
Sandviken
Själv åker jag runt med min i fickan.
Om jag nån gång blir stoppad så säger jag att jag väntat länge på att få träffa nån som verkligen vet vart skylten ska sitta. Sen lämnar jag över skylten tar ber han sätta den på ett lagligt ställe och tar fram kameran så jag har bildbevis. Men jag är glad så länge den får ligga i fickan.

haha,exakt det jag tänkte när jag läste första inlägget :p
 

Bounty

Välkänd medlem
9 dec 2007
122
0
6
Avesta
Egentligen borde man ju kunna tillverka en liten skylthållare bak på skotern som man klistrar dit den på, då syns den ju inte framifrån men den syns ju klart å tydligt bakifrån.. så länge du inte har varit å pudersurfat eller tagit bort stänkan. Borde ju funka kanon, och då slipper man "förstöra" huven, vilket förra ägarn redan har gjort med en fin dekal på lysbulan på edgen.

Med tanke på att tex motorcyklarna enbart har reg.skylt bak så borde det kunna gå att genomföra även med skoter tycker man, bara en tanke.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Går det att ta lös regplåten från rutan och sätta den på huven ?

Den sitter som sagt på rutan just nu och den ligger i förrådet och rutan kommer inte användas.
 
R

Robin

Köp en ny, kostar väl inte mer än 60 spänn och tar 3 dagar max..
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Nu har jag inte orkat läst vad alla skrivit så kan hända att detta nämnts tidigare men enligt vad jag hört skall skylten sitta så den syns tydligt framifrån men även uppifrån så att helikoptrarr kan se den=) Själv har jag satt min bakom lyserna på crosshuven så den inte syns i mörkret ifall man åker olagligt!:D
 
Last edited:

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Så sitter dom ju när man köper en ny skoter från ÅF. Jag såg nåra 08or för säsongen som hade regplåten på tunneln på vänster sida.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Är det bara barn här? Skylten ska sitta väl synlig och det är inget att diskutera.
Har ingen aning om vad en "meshhuv" är men skylten ska fortfarande synas.
Min skylt sitter bakom rutan och syns inte jättebra, blir jag stoppad så är det bara ta det som en man.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Är det bara barn här? Skylten ska sitta väl synlig och det är inget att diskutera.
Har ingen aning om vad en "meshhuv" är men skylten ska fortfarande synas.
Min skylt sitter bakom rutan och syns inte jättebra, blir jag stoppad så är det bara ta det som en man.
En meshhuv är en huv som har en stomme som sedan kläs med meshtyg. tyget släpper igenom luft men inte snö-