Polaris IQ 440/660, vill inte gå i ordning. HJÄLP!

P

powq

Köpte den här maskinen i somras, kommer inte att köpa skotrar på sommaren nån fler gång... Har inte hunnit köra nästan nåt alls.

Maskinen är en IQR -05:a med 440 block (med oljepump), omfräst och 700 VES cylindrar. Toppen är tillverkad av förra ägaren, högt komp, CR9E tändstift. Crankshop dubbelrör med 27 mm stinger.

Elsystemet verkar komma från en pro xr 440?

Problemet är att den går som en påse skit.
Lördan förra helgen drog vi upp till kronogård och då gick den i princip bara på en burk, fick den att gå en kortare fullgasrepa, sen släppa på gasen, bludder, bludder och sen dog ett stift helt. Bara åka hem, dit med nya stift på söndan, gick otroligt fint när vi fått upp tempen i piporna, riktigt rappt gassvar och fint motorljud. Vi hade då också mätt upp tändspolen, tändhattarna och tändkablarna vilket var i sin ordning. Aldrig gått så smutt tidigare så då var man glad :) Men hemma var snön lite frånvarande så lyckliga och glada så packade vi undan skotern och siktade på den här helgen.

Btw, Förgasarna är Mikuni TMX (tror dom heter så) och då den gick bra så såg bestyckningen ut såhär: 410 huvud, 145 lågfart, nålen på andra hacket uppifrån. Ca 10 minus och ca 50 meter över havet.

Nu drog vi upp till Kåbdalis för att testa skotern igen. Började med samma bestyckning som vi hade nere i Älvsbyn då skotern gick finfint. Skiljer 350 höjdmeter och det var 5 grader kallare idag. Gick skit skit och skit. Nån gång tände det till och bar iväg, men mest bara "4-taktande" och gå på en burk. Provade bestycka både uppåt och neråt, höja nålen, sänka nålen. I princip INGEN skillnad. For och gled runt på en liten tjärn och provade och provade och ibland, helt utan anledning får skotern för sig att "tända till" och gå som ett skott, men alldrig två fullgasrepor i rad.

Det är ingen respons i motorn och i slutet av den här dagen gick det inte få maskinen över 6500 varv (med mattan i luften).

Har mätt lite på TPS:en för att kolla om den är paj, men den verkar ok, någon som har koll på hur den kalibreras? Antar att det är ett visst ohm vid stängt och ett visst ohm vid WOT som gäller?

Imorgon kommer jag att riva upp buntband och försöka se om det är nån kabel som har gnuggats av och ligger och "förstör". Sen ska jag försöka följa elschema för att reda ut om det är nån fatal felkoppling som kan ligga och bråka. För felet verkar som nån typ av glappkontakt, ibland går den, men ett litet gupp eller skak och sen bara crap.

Imorgon blir det även komptest och om jag vi inte hittar nåt som verkar fel, så blir det väl riva av toppen. Men då den väl går, går den såpass bra att det kan knappt vara maskinellt fel.

Jag är VÄLDIGT tacksam för alla goda råd. Helst a.s.a.p för imorgon kanske jag tänder på skiten och backar över den med något större fordon.
 

ThinhO

Välkänd medlem
15 sept 2009
264
0
16
Umeå
Jag hade ringt upp förra ägarn och sagt några väl valda ord :)

Kan tyvärr inte hjälpa dig något mer, du skulle kanske ha lämnat maskinen till någon som kan göra en fix + grundinställning på den för man blir ju bara förbannad. Dock så lär du behöva blada därefter oxå.
 

Mickeee90

Medlem
17 dec 2009
12
0
1
Botsmark
Jag har en polare som har en mxz 583 som hade samma problem. Gnista på bägge, rätt bestyckning men gick skit endå :eek:h: De visade sig att när vi bröt i kabelhärvan från CDI:n så höjjdes varven och skotern gick på bägge cylindrarna. Slutade man bryta började den 4-takta igen och gick på en. Visade sig att de hade släppt en grej inne i boxen. Bytte den och skoter gick som satan :eyebrows:
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Köpte den här maskinen i somras, kommer inte att köpa skotrar på sommaren nån fler gång... Har inte hunnit köra nästan nåt alls.

Maskinen är en IQR -05:a med 440 block (med oljepump), omfräst och 700 VES cylindrar. Toppen är tillverkad av förra ägaren, högt komp, CR9E tändstift. Crankshop dubbelrör med 27 mm stinger.

Elsystemet verkar komma från en pro xr 440?

Problemet är att den går som en påse skit.
Lördan förra helgen drog vi upp till kronogård och då gick den i princip bara på en burk, fick den att gå en kortare fullgasrepa, sen släppa på gasen, bludder, bludder och sen dog ett stift helt. Bara åka hem, dit med nya stift på söndan, gick otroligt fint när vi fått upp tempen i piporna, riktigt rappt gassvar och fint motorljud. Vi hade då också mätt upp tändspolen, tändhattarna och tändkablarna vilket var i sin ordning. Aldrig gått så smutt tidigare så då var man glad :) Men hemma var snön lite frånvarande så lyckliga och glada så packade vi undan skotern och siktade på den här helgen.

Btw, Förgasarna är Mikuni TMX (tror dom heter så) och då den gick bra så såg bestyckningen ut såhär: 410 huvud, 145 lågfart, nålen på andra hacket uppifrån. Ca 10 minus och ca 50 meter över havet.

Nu drog vi upp till Kåbdalis för att testa skotern igen. Började med samma bestyckning som vi hade nere i Älvsbyn då skotern gick finfint. Skiljer 350 höjdmeter och det var 5 grader kallare idag. Gick skit skit och skit. Nån gång tände det till och bar iväg, men mest bara "4-taktande" och gå på en burk. Provade bestycka både uppåt och neråt, höja nålen, sänka nålen. I princip INGEN skillnad. For och gled runt på en liten tjärn och provade och provade och ibland, helt utan anledning får skotern för sig att "tända till" och gå som ett skott, men alldrig två fullgasrepor i rad.

Det är ingen respons i motorn och i slutet av den här dagen gick det inte få maskinen över 6500 varv (med mattan i luften).

Har mätt lite på TPS:en för att kolla om den är paj, men den verkar ok, någon som har koll på hur den kalibreras? Antar att det är ett visst ohm vid stängt och ett visst ohm vid WOT som gäller?

Imorgon kommer jag att riva upp buntband och försöka se om det är nån kabel som har gnuggats av och ligger och "förstör". Sen ska jag försöka följa elschema för att reda ut om det är nån fatal felkoppling som kan ligga och bråka. För felet verkar som nån typ av glappkontakt, ibland går den, men ett litet gupp eller skak och sen bara crap.

Imorgon blir det även komptest och om jag vi inte hittar nåt som verkar fel, så blir det väl riva av toppen. Men då den väl går, går den såpass bra att det kan knappt vara maskinellt fel.

Jag är VÄLDIGT tacksam för alla goda råd. Helst a.s.a.p för imorgon kanske jag tänder på skiten och backar över den med något större fordon.


kul motor..borde vara lite mer klös än jag fick i min ombyggda motor ja gjorde i sommras..och nej de är inge fel å köpa på sommarn.garranterat inge stort fel..

är de TM40isar som sitter på eller 38or? sen så är inte lågfarten 145:) den har ja oxå..de är nå så kallat "startjet".. den ska hjälpa till gasen på vägen upp mot mainjetten..du har ett lågfartsmunstycka inne i hålet som du ska skruva ut..

aja till felet då.. kolla alla ves.ventiler..för den kan gå riktigt äckligt dåligt om dom inte är i sin ordning...
kika även reedventiler så dom ser fräscha ut (vforce 3?).

annars ta isär alla kontakter och köp lite kontakt fett..plås ren alla kontakter och i med fett..lika så i CDIn. blås ren och sätt fett..

om du har någon polare med polaris..fråga om du får låna hans tändspole så smackar du på den.och testar..kan vara att den glappar oxå..

du säger att den kan gå riktigt fint och sen när du släpper gasen så "blödder blödder blödder"??? låter som att nånting inte stänger igen isf..eller att nå stift inte fortsätter ge gnista.. kolla så ingen kabel ligger å jordar mot chassit eller liknande
 
P

powq

Jag hade ringt upp förra ägarn och sagt några väl valda ord :)
Han har inte svarat de senaste två gångerna jag försökt få tag på han. :mmph:

Visade sig att de hade släppt en grej inne i boxen. Bytte den och skoter gick som satan :eyebrows:
Det är den typ av fel jag får känslan av att det är...


kul motor..borde vara lite mer klös än jag fick i min ombyggda motor ja gjorde i sommras..och nej de är inge fel å köpa på sommarn.garranterat inge stort fel..

är de TM40isar som sitter på eller 38or? sen så är inte lågfarten 145:) den har ja oxå..de är nå så kallat "startjet".. den ska hjälpa till gasen på vägen upp mot mainjetten..du har ett lågfartsmunstycka inne i hålet som du ska skruva ut..

aja till felet då.. kolla alla ves.ventiler..för den kan gå riktigt äckligt dåligt om dom inte är i sin ordning...
kika även reedventiler så dom ser fräscha ut (vforce 3?).

annars ta isär alla kontakter och köp lite kontakt fett..plås ren alla kontakter och i med fett..lika så i CDIn. blås ren och sätt fett..

om du har någon polare med polaris..fråga om du får låna hans tändspole så smackar du på den.och testar..kan vara att den glappar oxå..

du säger att den kan gå riktigt fint och sen när du släpper gasen så "blödder blödder blödder"??? låter som att nånting inte stänger igen isf..eller att nå stift inte fortsätter ge gnista.. kolla så ingen kabel ligger å jordar mot chassit eller liknande
jag har inte mätt fuggarna, men enl förra ägaren (åtminståne det han skrev i annonsen) så är det 42:eek:r

ska skruva ut startjet:en då och kika vad lågfarten är. man lär sig nåt nytt varje dag! :) skruvade lös fuggarna ikväll och tömde dom på soppa, tänkte ta isär dem och se så det inte är nå skit som skvalpar runt och ställer till det.

yes, det är vforce3. och de hade jag tänkt lös med och kika på imorgon. när det gäller ves spadarna verkar dom då titta ut samtidigt då man står och gasar, men det är kanske ingen garanti för att de funkar som det är tänkt.

jag har en till tändspole som följde som jag passade på att mäta upp förra helgen och den verkar schysst, har tänkt prova den också.

annars så känns det (och jag hoppas att det är så) som att det är nån kabel som ligger och glappar på fel ställe. men mer tips mottages med glädje!!!
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
42or?:p lät som mysko.lr har iaf aldrig hört om de iaf=)..har bara hört 38-40-45-48:p men som sagt.man lär sig varje dag=)..

startjet:en ska sitta som brevid:p de går ett rör in bredvid de..där inne är lågfarten..

jag testade min motor (köpte cylindrar osv) så ja frääste bara om blocket och smackade på cylindrarna utan att kika..var ut å testa..den gick bra jaa..men ville som inte orka riktigt när de blev lite tungt..så får in i garaget igen och skruva lös dom..ojoj vad de var geggit där:p rengjorde dom och for ut igen..var som en helt ny maskin å köra..rappare än nånsin och orkade:).


kan mkt väl vara kabelglapp eller skadorn nånstans.:)
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Du måste plocka isär VESarna och kolla gummi membranet noga! Min PRO xr 800a hade massa hyss för sig. Gick bra ibland sen tokdåligt osv... Ofta gick den bra ett tag när den inte fått upp värmen sen gick den skit hade inget gassvar och skitklen.... Bälgarna var spruckna, gick strålande sedan.
 
P

powq

ska kolla VES portarna igen! nu drar jag till garaget. återkommer med eventuella fynd.
 
P

powq

Skotern går!!!

Vi rev ner elsystemet, titta i förgasarna, avgasportarna hade upp vforce:en.
Inga konstigheter nånstans egentligen. Vad som egentligen var felet vet jag inte riktigt men det lutar åt stoppknappen på styret för den har vi kopplat ur nu. Statorn var enligt spec när vi mätte upp den. Vi fixade också till fjädrarna till piporna så att de höll fast piporna bättre. Hursom så verkar skotern gå bra hela tiden nu. Vi får väl se hur den går nästa gång vi provstartar...

Bjuder på liten filmsnutt...
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=9Wk3k59SL90[/ame]
 
P

powq

grymmt,såg att du hade xenon på hur har du fixat det ?
Ingen xenon tyvärr. Jag slet av extraljusrampen på bilen i höstas, då det var tre kraschade såna här och en hel. Så den här blev över och fick hamna på skotern. Men det är vanliga H7 (tror jag) i dom.

 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
du skulle ha skurit ur ett hål och placera lampan innanför;)
som jag har fast jag har två lampor:)
mkt mer praktiskt ifall skotenr skulle hamna upp å ner:p.. har du originalburken på?
 
P

powq

jo, två lampor i "ögonen" hade inte varit så dumt. med jag hade bara en, så det fick bli såhär tills vidare. Hade tänkt öppna "ögonen" och sätta mesh där för mer vent i skotern.

nja, inte orginalburken precis :p

 
Last edited:

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
menar luftburken:) vet att de är stingers;) har lika jag oxå stingers i min:)...
eller har du öppna filter..isf så sätt dit burken istället;) du tapper effekt som satan då piporna värmer på ganska bra så motorn får i sig varmluft..

själv kör jag med originalburk samt tratten.sen moddad övre burk:)..hittade ingen bild på de just nu.men kan försöka fixa de imorn så får du se hur de ser ut:)..
 
P

powq

aha, den burken! :D

fixa gärna en bild! jag har ingen orginalburk på hyllan att sätta dit, men jag har väl tänkt på det. Hade tänkt försöka få till bättre ventilation iom meshnät i "ögonen" och kanske nånting som leder den luften ner mot de öppna filtrena. Sen ska det tas upp hål i båda sidopanelerna för att leda ut varmluft från piporna resp variatorerna.
 

R0xic

Välkänd medlem
10 apr 2009
382
0
16
Vännäs
Ingen xenon tyvärr. Jag slet av extraljusrampen på bilen i höstas, då det var tre kraschade såna här och en hel. Så den här blev över och fick hamna på skotern. Men det är vanliga H7 (tror jag) i dom.


Såg nå jävulst snyggt dom hadde typ sånna sen en lyktsköld ovanpå riktigt snyggt
 
P

powq

Nej, såvitt jag vet är det bara två ägare före mig och ingen av dessa heter Jörgen :)

Men maskinen letar som sagt efter ny ägare, så det är bara PM:a iaf nån är intresserad.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
ahh har helt glömt bort att fixa bilder:)
men ska försöka imorn då ja ska ut med maskinen å gasa:)...
tkr inte du ska sälja maskinen..fixa de där skitfelet som garranterat inte kvar våra nå svårt:)..ananrs trror ja att den är riktigt fin å köra:)...

prova försök få ner kalluft till filtrena samt fixa div. avskärming från motorn..
vet att de kan bli mysko med öppna filter..polarn körde med pipor på sin viper..han försökte få upp varven på skotern för den gick riktigt dåligt.han bestyckade och han fixa variatorer..hände ingenting.. sen snacka han med en trimguru vi har här i stan och han sa..ta bort filtrena och dit med en originalburk.så kanske de löser sej..sagt å gjort..POFF så kom han upp i rätt varvtal direkt.. den ströp alltså så att maskinen tappade 800varv..

så testa slit bort filtrena en snabbis å far ut å kör utan nånting.. dra några repor till motorn blir varm.sen ser du..kan vara mkt väl att filtrena stryper så pass att den får "för mkt" soppa när du gasar eftersom att du inte får tillräckligt med flöde genom filtrena..

om de är så försök fåtag i en burk (såg att de fanns en på blocket om den inte är såld..den var dock till 440.men de är ju likadana burka...)

samt att har du dom där slangarna som ska gå in i burken? isf måste du sätta dem annars går maskinen dåligt oxå...