Svagt intresse till Skoterklubb. Vad gör vi för fel?

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Hej alla, vi inom styrelsen har försökt på många olika sätt utöka medlemsantalet i Sävast SK men gått i stort sett bet på detta

Styrelsen ombildades för ca 3 år sedan och vi trodde i vår enfald att om lederna hålls i så bra skick som möjligt samt att vi fixat en skoterstuga så skulle medlemsantalet stiga men tyvärr.....................

Enl. vägverket så finns nästan 700 reggade skotrar inom vårt område men vi har mindre än 10% som medlemmar

Vad är det som gör att man har en maskin för +-100000kr, bränslekostnader samt försäkring mm men inte anser sig att ha råd med en medlemsavgift på tex 150kr/år för att stödja den lokala skoterklubben och dess verksamhet???????? Eller ännu värre, erbjuda sig att dra sladden nån gång

Som alla säkert förstår så kostar bränsle, underhåll/reparationer av klubbskoter och sladd samt skyltning, brobyggen mm en hel del pengar . Investeringar av nya grejor förblir bara en dröm

Som gammal skotermänniska vet jag att de allra flesta vill åka på bra preparerade leder men förvånadsvärt få är villiga att bidraga till detta

Vad jag förstått så är det tyvärr likartat i många andra skoterklubbar

PS Vi hade ett medlemsmöte i veckan, 2 personer förutom styrelsen var närvarande........................
 
D

Deleted member 9532

Sv: Vad gör vi för fel?????

hur mycket syns ni i media? Har ni hemsida? Ni måste göra er synliga för omvärlden. Gå ut på stan och "predika". Dra till er uppmärksamhet med dunder och brak. Nu innan juletider är ju perfekt att kanske stå på stan och sälja korv med bröd billigt och dela ut reklamblad med lyckliga miner och få folk att förstå vad ni jobbar för!

Sätt upp kontaktskyltar efter skoterspåret och vid skoterstugan.

Gör allt för att göra er hörda!
 
Senast redigerad av en moderator:

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Sv: Vad gör vi för fel?????

Visst har vi hemsida http://savastskoterklubb.ath.cx/

Vi har även gjort utskick till samtliga hussåll i Sävast men i stort sett förgäves

Vi har även en årlig DEMO-dag där i stort sett alla märken/modeller är representerade och möjlighet till provkörning finns, i samband med detta försöker vi naturligtvis att ragga medlemmar
 
Last edited:

johnnype

Välkänd medlem
1 jan 2000
174
0
16
boden
Sv: Vad gör vi för fel?????

Jag tror också lite på det Andjul är inne på, vi kanske har synats för lite, vara lite mer påträngande, kanske stå utanför sävasthallen en helgdag och visa oss. Det är synd bara att klubben har så dålig ekonomi att vi inte har råd att ha annonser i dagstidningar samt reklamjournalen.Men jag är ju så himla optimistisk och tror att det ska vända snart, men iof så har jag trott det i 3 år snart.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Sv: Vad gör vi för fel?????

Hej.

Kom in på Rekord Jakt & Fiske.

Fråga efter L-O.

Går med direkt. (Bor i Sävast)

ÄLSKAR skoterkörning.

Kan hjälpa till med sladden, bara ni visar hur det ska göras. (Bara jag är ledig så.. företagare....finns lite väl mycket jobb ibland)

Ska se om jag inte kan fixa någon medlem till också..vi är många som brukar köra ihop.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag tror inte att det i första hand är att skoterklubbar inte syns, varför det inte blir fler medlemmar i klubbarna. :(

Ett exempel, ställ er en solig Lördagmorgon i Mars med nysladdade leder, vid en viktig "Skoterknutpunkt" (Skotermack etc.) ,med medlemsblock och/eller inbetalningskort i näven.
Jag garanterar (Vet) att ni kommer få mer bortförklaringar till varför man ännu inte "Hunnit" lösa, eller att man tänkt lösa, osv. medlemskapet i klubben, än antalet nya medlemar ! :hmmmm:

Gratis är Gott ! :bootyshake:
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Skoterklubben som jag är med i skickar hem inbetalningskort och ett informationsblad till alla som har snöskoter. Och då tror jag det är 100 kr per medlem eller 150 kr per hushåll i medlemsavift. Väldigt smidigt att få allt hem i brevlådan och bara betala in så får man nåt klistermärke sen på posten och bekräftelse :)
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
när jag gick med i skoterklubben var det för att jag var så j*vla less på att skidåkare och dylikt drägg ska köra över oss skoteråkare totalt, men nu har jag ingen lust att gå med denna säsong för dom är kopplade till ssco..
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Sv: Vad gör vi för fel?????

Hej.

Kom in på Rekord Jakt & Fiske.

Fråga efter L-O.

Går med direkt. (Bor i Sävast)

ÄLSKAR skoterkörning.

Kan hjälpa till med sladden, bara ni visar hur det ska göras. (Bara jag är ledig så.. företagare....finns lite väl mycket jobb ibland)

Ska se om jag inte kan fixa någon medlem till också..vi är många som brukar köra ihop.
Det är just sånt där som behövs.
Ett rykte som sprider sig.
Kanske inte alla ens vet om att det är klubben som sladdar lederna?
Tror det är lättare att få fler medlemmar om de vet lite mer om vad medlemsavgiften kommer gå till.

Kanon bra gjort av L-O tycker jag, behövs fler som honom.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Ett bra sätt att synas är att skriva på dessa forum.

Allt som händer i klubben.

Visa bilder här.

Då väcker man folks intresse.

Fler och fler blir nyfikna.
 

klain

Medlem
9 dec 2008
20
0
1
Söråker
Sv: Vad gör vi för fel?????

Visst har vi hemsida http://savastskoterklubb.ath.cx/

Vi har även gjort utskick till samtliga hussåll i Sävast men i stort sett förgäves

Vi har även en årlig DEMO-dag där i stort sett alla märken/modeller är representerade och möjlighet till provkörning finns, i samband med detta försöker vi naturligtvis att ragga medlemmar
Se till så att bara dom som är medlemmar får komma och prova skotrar på demodagen, då lär ni få in en hel hög med medlemmar!
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Beretta: Tack för det!!!!!!

Klain: Tanken har funnits att under DEMO-dagen kräva medlemsskap för provkörning men där har vi besökare från många andra orter så det blir ganska svårhanterligt samt att åf kanske inte gillar det upplägget

Kan även tillägga att vi bedriver förarbevisutbildning och tar gärna emot anmälningar till denna
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Det här är inget lätt ämne.
Jag kan ju bara se på min egen klubb Sandvikens dom har förlorat ca 500 medlemmar på bara några år vi var strax över 700 för några år sedan o är 190 idag.
Jag har funderat mycket över ämnet i flera år o jag tror att om klubbens ända verksamhet är att jobba med leder då går det åt h-vete förr eller senare.
Om man i stället fokuserar på varför man bildade klubben en gång i tiden nämligen att man tyckte att det var kul o köra skoter då får man medlemmarna tillbaka släpp lederna o fokusera på just medlemmarna.
Vi i sandviken funderar på o göra en resa till Storsjökapell där vi har ett ordinarie pris o medlemsrabatt för medlemmar o ytterliggare en rabatt för medlemmar under 25 år då ser folk att dom kärnar på o vara medlem i klubben.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Ett bra sätt att synas är att skriva på dessa forum.

Allt som händer i klubben.

Visa bilder här.

Då väcker man folks intresse.

Fler och fler blir nyfikna.
Kanske Snowmobile kunde göra något för att hjälpa klubbarna att synas???

Ett speciellt forum där man som läsare automatiskt får alla nyheter som postas från "sin" klubb. Typ samma sätt som aftonbladet har en Luleå/Umeå/Göteborgs-upplaga på webbsidan. Som läsare får man kryssa i vilka skoterklubbars nyheter man vill se.

En idé bara - vet inte om det är genomförbart.

Någon annan som kommer på nåt?
 
4

426H

Ta ut ett adressregister från vägverket på alla skoterägare i området. Skriv ett brev och förklara läget och skicka med ett inbetalningskort så tror jag att en stor andel skulle betala in.
Det handlar nog om lathet eller okunskap att fler inte är med, med dom små pengar det handlar om kan det ju inte vara en ekonomisk fråga?
 
J

Jas Gas

Ta ut ett adressregister från vägverket på alla skoterägare i området. Skriv ett brev och förklara läget och skicka med ett inbetalningskort så tror jag att en stor andel skulle betala in.
Det handlar nog om lathet eller okunskap att fler inte är med, med dom små pengar det handlar om kan det ju inte vara en ekonomisk fråga?
Lathet är det rätta ordet,om min lokala skoterklubb skulle stå på storgatan och vifta och tjoa så skulle jag stanna handlöst och betala.
Tror faktist att klubbarna skulle behövas synas och höras mer,synsman inte så finns man inte.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Ta ut ett adressregister från vägverket på alla skoterägare i området. Skriv ett brev och förklara läget och skicka med ett inbetalningskort så tror jag att en stor andel skulle betala in.
Det handlar nog om lathet eller okunskap att fler inte är med, med dom små pengar det handlar om kan det ju inte vara en ekonomisk fråga?
Jag hade för några veckor sen en dialog med vv men inget är gratis här i världen trots detta har vi inom styrelsen för avsikt att beställa dessa uppgifter
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Sv: Vad gör vi för fel?????

hur mycket syns ni i media? Har ni hemsida? Ni måste göra er synliga för omvärlden. Gå ut på stan och "predika". Dra till er uppmärksamhet med dunder och brak. Nu innan juletider är ju perfekt att kanske stå på stan och sälja korv med bröd billigt och dela ut reklamblad med lyckliga miner och få folk att förstå vad ni jobbar för!

Sätt upp kontaktskyltar efter skoterspåret och vid skoterstugan.

Gör allt för att göra er hörda!


Det är i allmänhet inte detta det handlar om, tyvärr har alltför många en negativ inställning.

Bara tillsammans kan vi göra förutsättningarna bättre = betala medlemsavgift till din klubb, småpengar....
Engagera er i "er" klubb - den finns för oss skoteråkare.
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Lathet är det rätta ordet,om min lokala skoterklubb skulle stå på storgatan och vifta och tjoa så skulle jag stanna handlöst och betala.
Tror faktist att klubbarna skulle behövas synas och höras mer,synsman inte så finns man inte.


Tyvärr måste man undra vem som är lat här.....:hello: