Warrior -07

evol138

Välkänd medlem
15 aug 2007
202
0
16
Haha ursäkta.:p
Men jag upplever det som en helt hopplös boggie om man bara tittar på hur mkt den nöter på slidesen. (är medveten att jag spytt galla över den i andra trådar:laugh:)

Mikael_N ser att du hade en 04( pro action org) men antar att du monterat en mono på din.
Bultarna hjälper givetvis litegrann , (även slp har ju sina Hifax Anti-wear pads vilket i stort sett är vagnsbultar:

http://www.slp.cc/catalog.cfm?pageID=detail&catalogID=3&catID=47&productID=143

Finns även massa människor som borrar hål i slidesen för att dom menar att där i hålen samlas snö och hjälper attt kyla.

Men mina erfaraenheter av mono 136 boggie , nuvarande fullklippsad matta ( har haft vagnsbult på org ripsawen)
extra boggiehjul i böjen och isrivare är inge vidare. nöter fortfarande på tok för mkt.
Nu har jag som sagt köpt små hjul som jag kan sätta mellan dom 4 främre och dom 2 bakre hjulen och tror att dom kommer hjälpa mkt.
Men jag tror fortfarande att problemet kommer bestå. så det blir att montera polaris hjul i fronten som har större diameter än yama org.

Dock blir det mer påfrestning på skenorna, så ännu mer förstärkning ska ske. (alt är ju kittet som sänker boggihjulen, men man kan ju komma undan billigare).
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se

evol138

Välkänd medlem
15 aug 2007
202
0
16
ah ok. med då snackar vi ju helt olika boggies. inte så konstigt att vi har olika erfarenheter.

Funderat på att byta så man skulle få bättre attackvinkel, din var ju mkt bättre med artic boggie.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
ah ok. med då snackar vi ju helt olika boggies. inte så konstigt att vi har olika erfarenheter.

Funderat på att byta så man skulle få bättre attackvinkel, din var ju mkt bättre med artic boggie.
Yups, det var just med tanke på vinkeln som jag valde Arctics boggie. Flyter på nå så fruktanvärt bra i snön, och tills iår så har kammarna blivit något vuxnare.

Om det är något som Arctic lyckas med så är det boggien.

Och sedan overloadsen, perfekt då jag har frugan på bak eller drar kälken.
 

evol138

Välkänd medlem
15 aug 2007
202
0
16
Fan monoshocken är ju klockren , iaf med öhlins =)
Kör där det är snö istället ;-)
kör med öhlins, skön fjädring.
Men det ska bli kul att höra din ilska i april när du fått köra med den en vinter. Höra hur du svär över hur många gånger du fått byta slides under säsongen. Kanske till och me sprickor i w armen? :laugh:


Yups, det var just med tanke på vinkeln som jag valde Arctics boggie. Flyter på nå så fruktanvärt bra i snön, och tills iår så har kammarna blivit något vuxnare.

Om det är något som Arctic lyckas med så är det boggien.

Och sedan overloadsen, perfekt då jag har frugan på bak eller drar kälken.


Har inte bestämt mig för vilken boggie det blir att byta till, men ad boivins zx-2 boggie ser ju intressant ut.
Tar det nästa säsong.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har inte bestämt mig för vilken boggie det blir att byta till, men ad boivins zx-2 boggie ser ju intressant ut.
Tar det nästa säsong.
Mjo, den var också på G för mig, snackade ganska mycket med
Jean-Francois på AD Biovin angående den, men den kändes lite för dyr att slanga ner i min maskin. Även om jag hade fått den till ett väldigt fördelaktigt pris.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Ja du är inte lite bitter inte :)
Den korta fungerade utmärkt för mig och den var ju från -05 så.

-08ans boggie har den kraftigaste W-armen och vad jag har läst så verkar W-arm problemen borta med den.
Men allt går ju att köra sönder om man bara vill :)

Förstår inte varför du är så negativ över Yamahas bästa boggie :)
 

_MaNiaC

Välkänd medlem
26 feb 2007
158
1
18
Umeå
Har då inga som helst problem med att min bränner slidsen. Har en -06 warrior som har gått 350 mil. Håller säkert 1 vinter till.
 

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Då var extra boggi hjulen monterade. Köpte i Arvidsjaur kostade 800kr enkel montering. Bytte även slicen till bå orginal. Köpte även isrivare lätt att montera fram i krängnings hämmare fästet.







Då hoppas vi att detta blir till det bättre, nästa steg blir väl att bara köra på snö :laugh:

Ola

Edit:

 
Last edited:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Intressant :) har sett att dom redan slitits lite mer där på min, men som vanligt med Yamaha nöts slidsen otroligt fort i början för att sen knappt nötas alls.
 

evol138

Välkänd medlem
15 aug 2007
202
0
16
ok missade dom 05orna.

precis såna extrahjul jag menade.

dock så verkar dom sticka ner ganska mkt under skenan min, men hoppas det håller.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Ja den korta boggien har ju dessutom småhjul orginal där iprincip där du har satt dina.. Fattar inte varför dom har gjort den långa så annorlunda.

Fan pissigt får inte bifoga filer, har en fin bild på den korta monoshocken. Suck

Hur höga kammar har du på din ? 44 ?
 

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Ja den korta boggien har ju dessutom småhjul orginal där iprincip där du har satt dina..

Hur höga kammar har du på din ? 44 ?
Jag har en 55 mtta, men tänkte kapa ner den till 44 då jag sett att flera kammar spruckit i toppen, kör mest led.


Ola
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Nice, har kastat en 38as ripsaw på min sjukt fäste på hårt iaf... :) vet att vipern slet hårdare på slidsen med högre kammar. Får ser hur slidsen slits, går det hårt åt dom får man väl köpa såna där hjul :-\ Du vet om att du kan kasta öhlins EC dämpare på din, bara plugga in elen är ju fördragen :)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Åtgärder mot slides nötningen ?

Då var extra boggi hjulen monterade.
Köpte i Arvidsjaur kostade 800kr.
Enkel montering.







Intressant :)
har sett att dom redan slitits lite mer där på min.
Precis såna extrahjul jag menade.
dock så verkar dom sticka ner ganska mkt under skenan min,
men hoppas det håller.
Ja den korta boggien har ju dessutom småhjul orginal där iprincip där du har satt dina..
Fattar inte varför dom har gjort den långa så annorlunda.

Detta med slides nötningen är något jag skulle vilja veta mera om....

BILDER ???

Gäller en RX-1 Warrior 2006

snart med 144" matta ;)



.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Marginell skillnad men det syns. Ska plåta när jag har kört mer. Dock så brukar Yamaha äta slides som fan i början och sen blir det mindre. Var så på vipern, den korta monon (fast jämn nötning på den) och Mountain maxen.