ZR600 EFI -98

DaKing

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Hej jag har nyss köpt en ZR600 EFI. Skoter är i mycket bra skick och det finns inte en repa på hela skoter, inte under den heller.
Enligt mätaren så har skotern gått 285mil, men boggin känns ruskigt mjuk.
Jag vet att man kan spänna på fjädrarna i boggien men jag hade en sk "skoterkunnig" kompis som var och tittade på den, han sa att dämparna var slut och att om jag spännde på fjädrarna så skulle det bara studsa mera.
Kan det verkligen vara så att dämparna är slut efter bara 285mil om skotern är välvårdad??
Kan det bero på att fjädrarna inte alls är så spända som de ska vara som har gjort att dämparna har tagit stryk??
Sen en fråga om priset, det är alltså en 98:as ZR600 EFI, med backväxel och drag, skotern finns det inte en repa på utan ser ut att vara i nyskick.
Jag har gett 44000:- för den, att renovera dämparna skulle kosta 1400:- för alla fyra, så om jag ska göra det så hamnar jag på 45400:-

Är det ett ok pris eller??

Mvh DaKing

 

danne3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
142
0
0
Låter ok

1400:- för alla fyra dämpare låter helt okej.
Visst är det foxare på den ?
Ja dämparna kan vara slut efter så kort körstäcka om dom har blivit rejält misshandlade. Boggin på de flesta arcticar ät tyvärr lite svampiga.
 

mathias1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Nja

Jag tvivlar på att dämparna e slut, prova att spänna fjädrarna och se vad som händer...det e inte speciellt svårt.
 

Torre

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Nää

Om boggin slår igenom fast du har på hårdaste då bör du renovera dämparna.Har själv en 600 -99 och den funkar kanon, mjuk fjädring men dom fina dämparna gör att det nästan aldrig slår igenom. Endast vid hård körning i stora långa gupp kan men känna botten men på en vanlig skitled med stora korta gupp är den suverän.
 

andreaspalovaara

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
ruggigt bra skoter..

har själv ägt en ZR 600-98 som jag sålde för 37000 för 3 veckor sedan, så lite dyr var den nog..
På tal om dämparna så kan de ju bero på att tätningarna har torkar sönder under sommaren..
har själv kört väldigt hårt med min i 450 mil och dämparna var som nya tills jag skulle sälja den då visade sej att båda framdämparna var helt slut
och det måste dom ha blivit under sommaren för dom funkade då när jag ställde in den..
 

Jonte

Aktiv medlem
1 jan 2000
72
0
6
Njae...

Låter i överkant med 44. Fick "min" för 35.5! Dämperiet är bara att spänna upp, är den fortfarande för lös när fjädrarna är maxspända så krävs renovering av dämperiet. Detta hänger givetvis på hur du kör och hur mkt du väger!
/J
 

ante3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
65
0
0
Mmm...

Kompensera aldrig en dålig dämpare med en hård fjäder! Om du inte vill studsa alltså...

 

LLL

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Mjuk boggie!

Prova att flytta knäleden bak i boggien så ska du få se att den blir hårdare.
 

ralf

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
hmmm

Nästan alla säger att dämparna är ok.
Jag tror inte det. Dämparna bör nog renoveras efter c:a 300 mil de brukar vara tämligen slut på gas då. Jag tyckte inte mina foxare var så dåliga tills jag fick dem renoverade. Trycket sjunker i dem. När jag renoverade mina efter 200 mil hade jag mindre än hälften av originaltrycket kvar.
/ Ralf
 

leg

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Flytta knäled

Om du flyttar knäleden ( dvs ledens infästning vid aluminiumskenan) bakåt blir fjädringen styvare och omvänt om du flyttar den framåt mjukare.
mvh
Lars-Eric
 

sj00kan

Aktiv medlem
1 jan 2000
80
0
6
jadu

testa det LEG säger, annars får du väl ta och renovera om dämparna alt boggien ..
 

D_Johansson

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
dämpare

tjenna, ja har en ZR 600- 01 å ja har åkt drygt 300 mil å ja känner nu att boogie dämparna inte alls är sej lik, ja ska renovera dom i sommar, då har ja iofs. åkt väldigt hårt i 300 mil.. men i intstruktions boken så står det att man ska byta olja efter dom första 25 milen, sen ska man byta var 100e mil för å bibehålla maximal prestanda, så ja vet inte ja, men ja ska renovera min nu efter 300 mil iaf.

det sitter ACT- clicker föressten..


ja ser nu att ditt inlägg var väldigt gammalt, men ja svarar ändå =)
 

Borg

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Tja

<center><font size="1" color="#ff0000">Meddelandet senast ändrat den Mar-13-02 Kl 12:34 PM (GMT)</font></center>

Köpte en Zr600 -98 igår för 37 3 mindre sprickor i huven annars satans fräch så.......