ZR 800 EFI - tvekar vid gaspådrag

Camaro1969

Medlem
17 jan 2022
13
1
3
39
hälsingland
fick fantastisk hjälp här med min zr600, så nu tar vi nästa problem :)

har även en zr800 EFI tror det är en -02

kör väldigt lite över lag men 1 tank per säsong kanske.

denna maskin vill tveka vid gaspådrag, inte alltid men ibland, någonstans vid halvgas inbillar jag mig att problemet uppstår som mest.

vad skulle detta kunna vara för fel, vad börjar man felsöka?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Börja med att rengöra avgasportarnas gilotiner och dess spår in i cylinder. Tanken är att de kärvar då du släpper gasen just vid 7200v. De öppnar runt 7200v+ och jag tänker att de ligger just i läget öppna stänga just i de register den dummar sig . Om de inte stänger blixtsnabbt får motorn för mycket bränsle och om du gas igen då blir de en surstupning. En giljotin kan som ex hänga kvar halvöppen ännu längre ner i varv ex 5000-6000v innan den släpper helt.
 

Camaro1969

Medlem
17 jan 2022
13
1
3
39
hälsingland
är det du boost som är forumets teknikproffs ?=)
jag tackar iaf för tipsen!

jag har googlat/youtubat hur man rengör avgasportarna, jag kan ju testa detta.

på min andra, zr600 är vajrarna till dessa portar bortplockade, och de har satt för med en plåtbit.

nyfiken på hur det påverkar den skotern?

borde inte den bete sig likadant när avgasportarna inte kan röras, eller är de kanske helt bortplockade?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Om de är bortplockade giljotiner så lär den tappa mycket gassvar och lågvarvseffekt och bränslemappen kan bli lite farligt snål på varvtal under 7000v. Man bör ha Powercommander och kolla med afr mätare att den inte går för snålt samt att man kan då ställa in bränslemappen för borttagna giljotiner.
 

Camaro1969

Medlem
17 jan 2022
13
1
3
39
hälsingland
en uppdatering då.
har inte gjort något ingrepp än, men tänkte jag skulle ta en testsväng, den kan ju ha stått till sig...

startade bra. lät den gå på tomgång någon minut sen for jag iväg väldigt försiktigt några hundra meter.
kommer ut på ett fält och jag gasar på, säg kanske 80% av tumgasen. den sticker iväg och går ganska fint upp i 80-90 uppskattningsvis.
släpper av och kör lugnt en sväng.

gasar på igen och då vill den dö, så jag lättar på gasen och kör lugnt.

provar några fler gaspådrag men den vill inte gå riktigt rent utan det blir snarare sämre och snart får jag som pumpa på gasen för att ta mig hem, svårt att ens få upp den i varv så den drar


tänkte aldrig på att kolla varvräknaren dock... men om jag minns rätt så är det 4000 nånting som den börjar dra vid, 4000-4500 gissar jag

är diagnosen oförändrad? så det är giljotinrengöring som man börjar med?

isåfall får jag försöka ta tag i det istället får att tro grejjerna ska laga sig själv =)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Går de pumpa på gasen så den tillslut går bra på full gas? Går den på tomg när den är abslout varm?
Vad jag är ute efter är om mappen blir så snål efter kallstartsbränslet slutat ge på, dvs när motorn är fullt varm att den tokstuper i mellanreg. Så kan den förmodligen bli om man tagit bort giljotinerna och inte kört powercommander inmappad för det. Men på varvtal 7500v och till fulla varv 8000v bör den ge rätt mängd soppa för där uppe är giljotinerna öppen.
Hursom så kan den skära ihop närsom om den inte har powercommander inmappad för utan giljotiner.
 

Camaro1969

Medlem
17 jan 2022
13
1
3
39
hälsingland
nu har jag gjort rent apv ventilerna / giljotinerna eller vad man kallar dem.

jag kollade en film på youtube hur man gjorde och gick ut och gjorde lika... vart lite förvånad när mina var platta och 1 per cyl, och i filmen runda och 2 per cylinder...
jag fick heller inte lös dem från vajern så jag rengjorde på plats.

satte ihop igen och provkörde. till en början fungerade den bra, och jag va nöjd.

ut i ospårat och full gas, gick galant men sen började den på samma visa,
det är mellan 4500 och 5000 varv den tvekar ofta kan man heller inte pumpgasa sig så man kommer över 5000 varv.
men kommer man över 5000 så verkar det fungera normalt.

jag är tveksam om det kan vara något med bränsle ändå eftersom det kommer så tvärt, och strax efter fungerar det bra igen.

kan det va något med tändning?

jag är ju novis så tar tacksamt emot hjälp :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ok jag blandar ihop dina maskiner,,,den hade giljotinerna kvar o_O
Har du testat de enklaste felet vacum i tank? De gör du genom att öppna tanklocket lite och kör. Passa så du inte får soppa på snabeln för de bränner bra, jag rek stående körning med lock öppet :)
Om nu avluftning och apv motorn lyfter giljotinerna så kan de mycket väl va elfel men bränslepumpen är inte helt utesluten än. Bäst vore att ha en bränsletrycksmätare inkopplad medans du kör.
Elfel är inga roliga fel för de kan va allt från stator/picuppspole som läser tändpulser på svänghjul/ ecu box/ tändspolar.
De går ohmmäta picuppslope och stator, de är de mest misstänkta iså fall.
De svåraste är att hitt mätvärden och vika kablar som ska mätas. Sök på youtube för de kann finnas filmer på hur man gör.
 

Camaro1969

Medlem
17 jan 2022
13
1
3
39
hälsingland
ska testa med tanklocket öppet, men jag är skeptisk till det.. iom att det kommer så plötsligt,
fast det kanske fungerar så med insprutning?

om man ska mäta bränsletryck medans man kör, är det "bara" sätta en T-förgrening på soppaslangen och typ tejpa fast mätaren på styret?
eller hur brukar man göra på skotrar? ? ?
 
22 feb 2022
7
0
1
31
Sverige
Tjena!

Detta låter ändå lite spännande, ni kanske kan hjälpa mig också.
Jag har en Arctic cat Z1 turbo 144 (2010).

Dör vid tomgång och går inte över 6000 varv(100km/h), så fort du släpper av på gasen så dör den.
Jag bytte bränslefilter idag för att se om det kan ha haft med det att göra. Då gick den på tomgång i typ 2-3 min sedan dog den igen, och samma när jag sätter iväg och kör, ska göra runt 160 km/h men stannar av vid 100. Kommer inte över 6000 varv.

Ska tilläggas att jag inte är svinduktig på tekniken bakom, så alla tips mottages tacksamt.

Den låter som den ska annars, tycker inte att jag märker någon annan skillnad annat än att den inte går att få upp i hastighet som sig bör, samt att den alltid dör direkt på tomgång. Släpper du gas och den går ned under 1500 varv, så dör den direkt.

Tacksam för hjälp! :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
ska testa med tanklocket öppet, men jag är skeptisk till det.. iom att det kommer så plötsligt,
fast det kanske fungerar så med insprutning?

om man ska mäta bränsletryck medans man kör, är det "bara" sätta en T-förgrening på soppaslangen och typ tejpa fast mätaren på styret?
eller hur brukar man göra på skotrar? ? ?
Ja T-koppla in en mätare på soppaledningen till fuelrailen men ta inte fel slang "returen" för där är de 0 tryck.,