ZR 600 -98 Vill inte starta

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Jag har en ZR 600 -98 med förgasare och den vill inte starta. Var ute och drog idag men det enda som hände var att den "baktände" så att dragsnöret rycktes ur händerna :/

Jag kollade gnista på de nya stiften och det fanns det men bara 1 gnista per drag :/ Det gör mig lite fundersam.

Mätte upp statorn och mätvärdena var:
vit/grön - 425
grön/svart-röd 43
vit/svart-röd 468

Jag har inte jättemycket erfarenhet av skotrar och har inte stött på problemet förut. Ska tillägga att jag gav den några supar för att vara säker att den fick bensin men ville inte tända.

Någon som har någon aning om vad det kan vara för fel?

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Men enligt någon amerikansk sida skall mätvärderna vara
vit/grön 450
grön/svart-röd 45
vit/svart-röd 490

och mina mätvärden ska vara "godkända" enligt dom..
Den är dessutom omlindad för någon säsong sedan :/

EDIT:
Kan det inte vara CDI:n eller tändspolen som gett sig?

Last edited:

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Gick den bra förra vintern eller var det något som jäklades då med maskinen?
Tror ju inte det blivit något fel bara för den stått över sommaren.
Eller hur länge har den stått?

Vart gav du den suparna å hur mycket?
Full gas?

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Köpte den i våras med skuren vattenpumpsaxel. Förutom att den läckte kylarvatten gick den som en klocka. Inga problem med tändningen och den startade på 2 ryck. Under sommaren har jag haft ur motorn på bänken och bytt allt i vattenpumpen+ en ny oljepump (då det var den som var bortkopplad/trasig och hade orsakat problemet...). Även öppnat toppen för att se till cylindrar+kolvar. Nya o-ringar till toppen blev det. Har inte rört något mer (med mening).

Suparna gav jag genom tändstiftshålen i topplocket. Fullgas testade jag kanske 5-10 ryck men utan framgång..

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Än om dina mätvärden vore exakt som det "ska" vara så kan den vara trasig.

Har haft många trasiga statorer som haft ok värden men som ändå varit trasiga.

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Det konstiga är att den är omlindad nyligen och att skotern gick bra i våras... Jag funderar på om det kan ha hänt något annat.

Jag uppskattar ditt svar men jag funderar på om någon annan haft ungefär samma problem eller vet om något annat troligt problem.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Är det inte alltid så? "det var inte trasigt tidigare".

Liknande problem:

3 av de zr 600 jag hart (2 efi och en förgasare) så har jag hart precis samma problem, trotts omlindning.

Det vart inte bättre förän de blev omlindad med grövre tråd.

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Jag har hört vad du tror... Jag kommer ändå inte ut förrän imorgon. Tills dess vill jag vänta på att någon vet något om något annat problem som skulle kunna orsaka detta...

Än en gång, Jag uppskattar ditt svar och jag har tänkt att undersöka detta mer imorgon..

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.901
886
113
Kramfors
Jag håller med klen. kan vara statorn

Mät för tjuvjordning! Ingen av lindningarna får tjuvjorda mot gods!! Om ohm mätaren ens fipplar till har du felet där. Men som klen säger så kan även det värdet vara ok = ingen jordning och övriga värden visa helt rätt så det är luriga saker.

Du kan även mäta lindningarna samtidigt som du värmer statorn med värmepicka och då ska det stiga gradvist med värmen och inte börja vandra uppo ner eller helt brott vid viss värme.

Om den inte tjuvjordar så koppla förbi stoppknappar och ev om du har dödare. Det går tjuvkoppla direkt vid första plint ut ur statorn för att utesluta övriga eldetalger på maskinen.

Zrt och thundercat är kända för ätande av statorer och största orsaken är ofta nötta kablar här o där. Ta lös sadeln o kolla om sadeln gnuggat av kabarna till baklyset för det ger + jord i chassit som knäcker även drivspolar (mycket vanligt)

Extrajorda även motorn i chassi.

Jag har knäckt 2-3st statorer på 100 mil och mätvärden har varit ok på dem flesta. De har tjuvjordat en aning.

2 st statorer var nylindade av proffsverkstad och höll 2 mil men det var inte taskiga jobb direkt.

Tillslut blev jag vansinnig och lindade om själv med grövre tråd + dränkte in tråden i epoxy och då verkar den hålla Peppar peppar.

Prova även med mjuka stift för att utesluta söndersurade stift som är vanligt vid första starten för året. Vanliga bilstift duger för start.

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Jag får kolla till statorn och det där med dynan imorrn då :) Skönt att få det bekräftat att det verkligen kan vara statorn. Vet du om någon som kan linda om en stator i Sundsvall,Timrå området?

Tack för hjälpen än så länge! :)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Har legat på 1200kr hos dom. Misstänker att det blive några hundra dyrare. Ska själv skicka dit en statorn från backup thundern i dagarna här.

Har för mig som lindar med grövre tråd utan att man behöver säga till, men det kan vara bra att säg till om det:)

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Går den inte sönder så lätt om dom lindar med grövre tråd? Jag tänker så att jag inte lägger ut 1200 och sedan går den sönder när jag bara kört någon mil :/

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Enligt dom "over there" så försvinner problemet 9ggr av10 då man lindar med grövre tråd.

Jag har då klarat mig efter att jag fått omlindat med grövre tråd.

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Dåså! Då ska jag linda om med grövre tråd! Garanterat värt det! Men behöver väl först mäta efter tjuvjordningar. Ska kolla igenom härvan efter nötningar och mäta mellan stator och jord. Kan väl även jorda motorn i chassie som Boost sa? :)

Tack än en gång för all hjälp! Hade inte kunnat reda ut allt detta själv.

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Jag var ute och mätte lite mellan statorn och jord. Den svarta kabeln från statorn gav utslag mot jord men ingen av de andra.. Visst är det väl så att den helsvarta är jord? Isf. är det ju bara att åka till en omlindningsfirma på en gång! :)

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Jag började följa härvan och lyfte bort luftburken. Där bakom är det två kontakter som inte är inkopplade och när jag testade summra dödmansgreppet gav det utslag oavsett om jag hade dödsnöret där eller ej.

Jag gjorde likadant med tändningslåset och där var det precis likadant. Spelade ingen roll om tändningen var på eller av. testade dra av kablarna från tändningslåset och då bröt den... Det tyder ju på att det är kortis någonstans :/

Både dödmansgreppet och tändningslåset har den som hade den innan kopplat till en och samma sockerbit, och sedan iväg i härvan.

Är det någon som har ett riktigt elschema till den här skotern? Har kollat i servicemanualen från 1990 till 1998 och där finns inget elschema till min skoter. Någon som vet på vilka kablar jag ska koppla tändningslåset och dödmansgreppet till?

Antar att det är detta som orsakat problemet..

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Har inget elschema. Och det låter som att det kan vara en anledning. Men det är inte heller ovanligt att nyckeln inte bryter som den ska då statorn lagt av.