ypvs srx 700 2000

KaptenAero

Medlem
19 sept 2010
20
0
1
Umeå
I servicemanualen till srx 700 årsmod 2000 står det att man ska kolla efter freeplay
i vajrarna till ypvs, hur kollas detta? Får det glappa lite i sidled där vajern ansluts till avgasporten? Någon med erfarenhet som vet, tänkte göra en översyn innan snön faller.

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
När porten är nere ska det finnas 2-3mm vajerspel. Detta pga att om nu vajern skulle bli för tajt ställd så drar ypvs motorn sönder portarna.

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Hmm skrev lite fel. Jag menar att när ypvs motorn öppnat portarna ska det finnas 2-3mm spel. Alltså 2-3mm till ska portarn kunna öppna, detta för att förhindra att motorn drar portarna till max öppningsläge. Så här gjorde jag: Först skruvade jag av plastlocket på ypvs motorn. startade skotern och sänker tomgången under ca 900rpm. Då öppnar ypvsen, slå av motorn. Gör ett referens streck vid ypvs motorn utifall man råkar röra den. Skruva lös de två insexskruvarna vid avgasportarna. Sätt en distans i lagom tjocklek och lämna lite "luft" kvar. Nu ska du justera vajrarna uppe vid ypvsen tills det klämmer åt din distans, då är porten i topp med det spel du valt, alltså din distans

KaptenAero

Medlem
19 sept 2010
20
0
1
Umeå
Allt är borta, det är bara själva ventilerna kvar. De går röra in/ut men det är omöjligt ta loss de från cylindrarna.

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
De ska gå att ta bort utan problem, då måste de vara rejält igensotade. När du ändå har de lös kolla så inte vajerspåret på portarna är skadade, rätt vanligt problem att de är trasiga på äldre maskiner

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Då är portarna tyvärr trasiga om du lyckats dra loss vajern. När du fått ut portarna så ser du vad jag menar. Prova att spraya lite wd-40 eller liknande och rucka porten fram å tillbaka så borde det lossna.

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Nipplarna är gjord av stål och portarna av aluminium så det är portarna som är trasig. Allt går väl att reparera men då krävs svarv för att göra en helt ny del där vajern är fäst