Yamaha sxr 500 -00

toby949

Aktiv medlem
1 jan 2000
80
0
6
Tjenare! Har en sxr 500 -01:a. Tycker att skotern är skitrolig att hantera för att den e så lätt. Perfekt att hoppa med osv.

Lössnöegenskaperna är väl ungefär som väntat med en 23 mm matta...Har man bara lite fart går det bra.

Fjädringen tycker jag är helt ok faktiskt..Går att pressa riktigt hårt efter leder.

Men då var det ju de där me soppaförbrukningen. Vet inte om du hört det, men Yamaha:s nya 2-cylindriga 500:eek:r tar ganska mkt soppa.. Mer än 3-cyl 700. Tror aldrig att min tagit under 2.2-2.3 l/mil. Det är väl inget hiskeligt kanske, men den kunde ju va lägre. För övrigt är skotern utomordentligt lättkörd och rolig, kanske har lite snäll variatorbestyckning, så ja funderar på att köpa ett variatorkit.

Ett annat problem som yamaha verkar ha på sxr-modellerna är att det kommer in remdamm nånstans i förgasarna så efter ca 300 mil kan det nästan "stocka igen" så den får för lite luft. Lämnade bara in den hos Yamahacenter så fixade de det direkt. Måste lära mig att göra det själv framöver, men man e väl inget "ess" på att skruva direkt =P. Fråga gärna mer om ja glömt något. För övrigt är -00:an och -01:an nästan identiska skotrar förutom utseendet.

MVH Tobbe
 

toby949

Aktiv medlem
1 jan 2000
80
0
6
Tja, när jag körde en tripp på 23 mil å de var 15 cm okörd på leden tog den kanske 2.5-2.8 liter / mil, men då var det väldigt varmt också och det har ju en inverkan också. Dessutom visar tankmätaren tom när det är ca 12 liter kvar, så de ser ut som att den tar mkt mer än den gör i slutet =) Vet inte varför de e så egentligen, de bara e så på alla..
 

Wattis1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
24
0
0
Örnsköldsvik
[Uppdaterat: Senast editerat den 15-Nov-02 kl 05:58 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 15-Nov-02 kl 05:58 PM (CET)]Har okcå en Sxr 500 och jag måste säga att det är nog bland de bästa buskotrarna man kan ha. Ex
Rolig och lätt att hoppa med,
går ganksa bra typ 160km/h,
bra fjädring = går att piska riktigt hårt,
riktigt skön körställning,
summa sumarum så kan man köra ifrån dom flesta skotrar bara det är lite knöligt och kurvigt...enda nackdelen är som sagt soppaförbrukningen som ligger på 2,5+ l vid halvhård körning för mig.

Det där med remdamm har jag alldrig märkt eller hörttalas om och min har gått över 300 mil...

Köp en sån du ångrar dig ej


Full gas inge knas
 

Freddde

Välkänd medlem
1 jan 2000
170
0
6
Jag är också en lycklig SX 500R ägare. Den är otroligt lättkörd och rolig. Dämparna hänger med bra och den är mycket stabil på leden. Men den skulle säkert vara ännu roligare med en 32mm matta och ett variatorkit!! Ett måste är också att byta ut den fula orginalrutan mot en låg svart. Blir mycket snyggare!!

Jag tycker själv att Yammaha helt klart har bäst dynor..det är inte som på Lynx och Ski-Doo att man sjunker ner en deci när man sätter sig. Och för mig som är drygt 1,80 är körställningen perfekt.

Det neggativa med den är som sagt mattan, bränsleförbrukningen. Drar aldrig under 2,5
liter för mig i alla fall.

Men annars är det en kanonskoter..så far iväg och köp en nu!!
 

Wattis1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
24
0
0
Örnsköldsvik
jag har köpt låg ruta till min och det vart riktigt coolt men nu till denna säsong har jag köpt crosshuv halkskydd och styrhöjare det blev riktigt bra..

Full gas inge knas
 

toby949

Aktiv medlem
1 jan 2000
80
0
6
varifrån köpte du styrhöjare? Skoterbutiken? Höjd? Funkar det me originalkablar? Har hört att de ska göra det upp till 2". Ha de!