Yamaha sm 340 1976 utan gnista

13 aug 2018
7
0
1
29
Vilhelmina
Köpt mej en sm 340 utan gnista, ska börja med att prova byta stift men förutom de, vars ska man börja? Kan man mäta vars gnistan tar slut på nå vis? Tack på förhand / Viktor
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Du får kolla brytarspetsarna på den först och främst. Om en spets inte öppnar, så får du inte gnista på något stift.
Justera in brytaravståndet och testa om du har gnista.
Om inte, så är det troligtvis kondensator eller yttre tändspole som är defekt.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Japp, tändplattan är bakom magnapullen och innanför svänghjulet. Kanske känns lite jobbigt att gräva sig in dit, men det är i stort sett inte värre än att byta startsnöre.
När du ändå har magnapullen lös så ser du över den också, är tunna fjäderbyglar där som kan ha gått av eller är slitna och ingreppsklackarna kan också vara slitna så att de behövs slipas till eller bytas.

Med magnapullen borta så tar du bort ingreppskorgen och täckplåten, kanske fläktkransen också (kommer inte ihåg) men var isåfall försiktig med plasten som är gammal och ganska spröd.
Igenom hålen i svänghjulet så ser du nu tändplattan och hur brytarspetsarna öppnar när du snurrar på svänghjulet, precis som på en gammal moped. Kontrollera att kontaktytorna är bra och inte sönderbrända.
Ta bladmått och justera brytaravståndet till 0,3-0,4mm.
Kom ihåg att man ALLTID ställer brytaravståndet FÖRE justering av tändpunkt.

Tändpunkten ska vara 1,8mm före övre dödpunkt (ÖDP)
Detta mäter du fram med t.ex skjutmått igenom tändstiftshålet och gör ett linjeringsstreck från svänghjul till gods.
Sedan skall tändpunkten kontrolleras. Ett gammalt trick är att ta det tunnaste papper som du kan finna, (typ cigarettpapper) gör en smal remsa som du sätter mellan kontaktytorna på en brytare. Sedan sträcker du försiktigt på pappersremsan, snurrar sakta på svänghjulet och när papperet släpper från brytaren så har du tändpunkten där.
Skulle inte brytarspetsens öppningsögonblick komma vid 1,8mm före ÖDP så får du vrida på tändplattan lite tills tändpunkten är riktig. Använd RÄTT storlek på stjärnmejseln som håller tändplattan, skruvarna sitter hårt och det är jättelätt att vrida sönder stjärnspåret i dem.

Med brytare och tändpunkt justerat så är det bara att sätta ihop grejerna igen.
SM340 ska ha NGK B7HS, som är ett mjukare stift än vad lite modernare Yamaha ska ha. Elektrodavstånd 0,5-0,6mm.

Har du nu inte gnista så får du börja med att felsöka på tändspolarna, tändkablar och tändstiftshattarna.
SM340 ska ha tändstiftshattar som INTE är avstörda.
Mäter du med multimeter från tändstiftshatten till gods så ska resistansen ligga på ca 5-6 KOhm. Får du ett värde på ca 10 KOhm, så har nog någon bytt tändstiftshatt till en med resistor (avstörd) Skruva då av hatten och mät från tändkabeländen igenom tändspolen, då ska värdet vara ca 5-6 KOhm.
Tändspolens primärlindning ska ha ett motstånd på ca 1 Ohm, d.v.s har du kontakt mellan ingående kabel till gods så är det okej.
Har du jättehög resistans eller oändligt så har du avbrott i någon av lindningarna i tändspolen. Byt spole.

Är tändsystemet okej från brytarspetsar till tändstift och du fortfarande inte har gnista, så får du söka felet hos stopp/dödar-kretsen.

Skulle du trots perfekt elsystem och tändsystem, så kan det vara kondensatorfel på tändplattan, men det är sällsynt.

Här är bild på elsystemet på en SW440 med elstart. Det är inte exakt som till din skoter, men väldigt nära och kan vara till bra hjälp.





 
13 aug 2018
7
0
1
29
Vilhelmina
Nu har ja då fått till gnistan, bytte stift sen verkar de va bra, men de satt B8HS tändstift där? Börja jag köpa B7HS som du nämnde? Sen funderar ja på omdu har koll på förgasarna till dessa, då den bara tänder till om ja ger den en sup rakt i cylindern? 🙂
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Du har väl tömt tanken på gammal bensin och hällt i ny fräsch???
Kollat slangar från tank till förgasare? Och slangen mellan vevhus och förgasare?

Egentligen borde du plocka isär förgasaren och göra rent den först. Inspektera membran och eventuellt renovera den. Tror att den här satsen ska passa... http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Universal/Foergasare/Keihin/Membransats-Keihin.htm

Men du kan börja med att ställa du in de justerbara munstyckena och se om du får snurr på grejerna.
Högfartskruven ska vara inskruvad i botten. Lågfartskruven ca 1,25 varv ut från bottenläge.
När detta är gjort så startar du motorn och justerar in en skaplig tomgång. Lite drygt ett varv ut på tomgångskruven brukar vara en bra start.

NU kommer vi till en grej som många glömmer eller inte vet om vad de gäller Keihin membranförgasare, hur man justerar nivån i förgasaren.
Med motorn på tomgång så tar du av den svarta hatten på det lilla "glasröret" på sidan av förgasaren. Där ser man nu bränslenivån i förgasaren, nivån ska vara i nivå med de två piggarna på förgasaren som "glasröret" ligger mellan.
För att justera nivån så släpper man på kontramuttern som låser bulten mitt under förgasaren, sedan skruvar man bulten ut eller in för att ändra bränslenivån inne i förgasaren (motorn ska vara igång), när man är nöjd med nivån så drar man åt kontramuttern på bulten. DRA INTE FÖR HÅRT, DET ÄR TUNT GODS!
Kom ihåg att sätta tillbaka den lilla svarta hatten på röret.

Nu ska motorn förhoppningsvis gå ganska bra, men du kan ju få finjustera på nytt när du kört lite.

Här är en länk som kan vara till hjälp.
https://www.vintagesleds.com/library/manuals/misc/Keihin_Carb_ Manual.pdf
 
13 aug 2018
7
0
1
29
Vilhelmina
Tjenare, fick ikväll igång den då den går, men är som att den "möar" när man tar på gasen när den stått på tomgång en stund, sen undrar ja hur ja ska ställa in förgasaren, bifogar en bild jag tog på fasaden ikväll, den verkar även vilja läka vid de svarta ?packningarna? I nedre kant, några tips på detta? Samt vet du någonstas ja kan hitta elschema för hur bakljuset är kopplat? Tack på förhand
 

Attachments

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Trodde att jag beskrivit både förgasarinställning och ordnat elschema redan...?
Enda ändringen i förra texten är väl att högfartsskruven ska dras i botten, din förgasare har ingen sån skruv.

Elschemat stämmer för din skoter, förutom elstartsdelen och signalhornet.
 
13 aug 2018
7
0
1
29
Vilhelmina
Jafan såklart du ha! 😪🙈 Ä ba ja som int riktit hänger me på vilka skruvar ja ska vrida på, finns flera å ja ä int säker på vicken som å vad bara 😕