Xtrim 2009 powertek r 800 kedjehuset

silas

Aktiv medlem
26 okt 2009
60
0
6
sundsvall
Tänkte byte olja samt sträcka kedjan på bekants xtrim 800 2009. Hur tappar man ur gammal olja samt hur sträcker man den?

Hittade "fyrkantig" skruv för nivåregleringen. Vilket verktyg använder man för att öppna den?

Hittade plastpluggen där man skall fylla på överst på kedjehuset.

Tog aldrig bort avgaspipan och tittade.

silas

Aktiv medlem
26 okt 2009
60
0
6
sundsvall
Tänkte byte olja samt sträcka kedjan på bekants xtrim 800 2009. Hur tappar man ur gammal olja samt hur sträcker man den?

Hittade "fyrkantig" skruv för nivåregleringen. Vilket verktyg använder man för att öppna den?

Hittade plastpluggen där man skall fylla på överst på kedjehuset.

Tog aldrig bort avgaspipan och tittade.
Som jag misstänkte. Pipa bort och ingen avtappningsplugg. Lägg till ett batteri som också är i vägen. hmmm.

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
öppna nivåpluggen,ta tryckluft i avluftningen så trycker den ur sig mkt av oljan,sen när allting nästan e borta,tippa i lite bromsrengörning,blås ännu mer tills det inte kommer nånting,vänta en liten stund,blås lite till,sen ta bort den stora pluggen och fyll på tills det kommer ur nivåpluggen

Kedjan sträcker du genom att lossa muttern,dra åt med fingrarna det du orkar,släpp lite å dra fast muttern

Så här har jag gjort när jag servat mina maskiner å de har funkat för mig

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Jag brukar ta bort locket för kedjehuset och kika hur det ser ut också. Det ska vara 355ml olja. Kom ihåg att använda momentnyckel på locket/kåpan. Är gjord av magnesium så rätt mjuk. Slutburken är inga problem att ta bort. Sitter i 4 fjädrar. Vet inte hur man gör då det sitter batteri där men det borde inte vara några problem :)