Xp bygge

Enduro_sp

Medlem
31 jul 2004
44
1
1
35
Västerbotten
Har just påbörjat bygget av vinterns leksak.
Kört boondocker i 2 säsonger nu och tanken är väl att ha en skoter till samma användningsområde.

Mottager väldigt gärna tips och ideer.

Grunden är ett xp chassie.
Matta blir 370 lång med 59mm kammar.
Boggie från en xp, med en upphöjd förlängning och 2 invändiga stora vändhjul.
ev. höj och sänkbar boggieinfästning fram.
Smalare framvagn, ca 10cm mindre skidmått än boondocker, samt förstärka framvagnen och främre delen av chassiet.
Motor blir en 800, 800R eller en ombyggd 600 (rs). Vad är bäst?
Vassare variatorkal. än boondocker samt flytande team sekundär.
Liknande dyna som årets summit.

Som sagt, någon med trevliga förslag?

Bilder kommer senare.
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Låter som ett skitkul projekt!
Kommer följas ihärdigt, gillar starkt er som kör Lynx när det kommer till djupsnö, Boondockern är inget att underskatta! :)

När du frågar om motorn, det här är bara min åsikt men jag skulle köra på en 800 eller en 800R om det står mellan dom tre val du skriver. Jag är själv väldigt skeptisk till att sätta 800 cylindrar på ett 600 block, men enda erfarenheten jag har av det är en kompis som också byggde en Boondocker (av en RS) och den skar efter inte så många mil.
Kan ju dock självklart ha berott på andra saker än just att det va ett 600 block, men det är bara min åsikt. De som har mer kunskap får gärna säga emot mig om jag har fel! :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Ang att bygga om 600 rs med 800cylindrar = 770cc har jag bara bra gott att säga. Nu har jag inte bänkat min än men den går riktigt bra, fick lägga på bra mycket mer vikt i primären än mot 600 utförande så något har ju hänt med effekten iallafall.
Så sitter man på en 600rs motor med med dåliga cylindrar så kan det helt klart vara värt att bygga 770.
Sen tycker jag att 770in har otroligt fin gång jämfört med 800an, vibrerar mycket lite i jämförelse.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
800R har ju grymt fin gång. Driftsäkerheten sviker ju men har du möjlighet eller har någon snäll kompis eller bekant som kan borra oljekanaler så hade jag utan tvekan satsat på den.
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Jag skulle också köra på 800R motorn, men jag tänker inte ens försöka argumentera med Asker, hans kunnande om motorer överstiger mitt med skoterlängder. Han har antagligen rätt i det han säger!

Jag har ju själv ingen egen erfarenhet av 800 konverterade RS motorer heller.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Har du kört med rs elsystem och tändning? Tänkte om det funkade direkt med 800 cylindrarna.
Nu är det inte en rs jag baserat min på utan det är en rev 600 factory racer. Men den har en tuffare tändkurva än vanliga 600, som bör vara rätt lik rs:ens kurva.
Men iallafall så funkar det fint..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Jag skulle också köra på 800R motorn, men jag tänker inte ens försöka argumentera med Asker, hans kunnande om motorer överstiger mitt med skoterlängder. Han har antagligen rätt i det han säger!

Jag har ju själv ingen egen erfarenhet av 800 konverterade RS motorer heller.
Somsagt är man i valet och ska köpa en komplett motor så skulle jag också köpt en 800r, 08 eller senare.
Men har man redan 600rs basen så och möjlighet att kunna fixa toppen själv så är det ett rätt billigt altenativ som ger bra med kusar.
Så fort jag for tag på en rs för rätt pengar så blir det en 770 igen. Måste dock få iväg reven först.
 

Enduro_sp

Medlem
31 jul 2004
44
1
1
35
Västerbotten
Kul med lite input från folk.

Så då är det bara bestämma sig för om man ska lägga ut mycke pengar, eller mindre men greja på lite mer.

Blir nog det som man först får tag på, då man trots sol och sommar ute är rätt så sugen på att få ihop allt.
 

the_don

Aktiv medlem
25 aug 2005
86
0
6
skell
Jag skulle ha byggt 700, 770 eller 800 av ett rs block. väldigt enkelt. finns väl olika åsikter om driftsäkerhet på 800r men jag har hellre ett motorras på en 800rs än 800r. monoblock cylindrar och dyra delar är inget man vill punga ut pengar för mitt i en sässong. 800 ho/pt delar hittar man ju hos grannen.
 

pent1an

Medlem
14 jan 2021
39
1
8
Kiruna
Ang att bygga om 600 rs med 800cylindrar = 770cc har jag bara bra gott att säga. Nu har jag inte bänkat min än men den går riktigt bra, fick lägga på bra mycket mer vikt i primären än mot 600 utförande så något har ju hänt med effekten iallafall.
Så sitter man på en 600rs motor med med dåliga cylindrar så kan det helt klart vara värt att bygga 770.
Sen tycker jag att 770in har otroligt fin gång jämfört med 800an, vibrerar mycket lite i jämförelse.

Körde du med twin pipes? Håller på med en 770cc med open mod kit. rören är till 600, hur blir de med 800 cyl? Var en som sa att man brukar köra me 600 pipor med bredda stingers???