xp 600 sdi -08 kort eller iq rr 09?

Simonrenberg

Aktiv medlem
16 mar 2009
74
0
6
Sundsvall
Hej! skulle vilja höra vad ni har att säga om dessa skotrar?

Led, hopp o lek, lössnö, all sorts körning är aktuell!

Vilken skulle DU valt? Och varför?
gärna för och nackdelar på bägge.

Mata på bara.:becky:

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Kan ju bara tala för XP 600 SDI -08 då jag inte ägt en IQ.
XP SDIn tycker då jag är en riktigt skön och grymt skoter på de allra flesta sätten. Motor går riktigt fint och jämt och drar knappt nån soppa eller olja. Fruktansvärt lättstartade. Jag trivs mycket bra på XP chassit, skön att både stå och sitta på. Man är ju van att när man monterar styrhöjare för att få skönare ståställning så går det inte att sitta men denna går det med. Nästa sitt-stå så när man ligger och pressar efter leden så är det bara ögonblick mellan sittande och stående.
Jag har 44mm matta och nerdrevad två kugg på min och tyckte den gick riktigt bra i lössnön för att vara en kort (vid kusten). Iofs lite svårt att få upp fart om det var riktigt mycket snö men togs sig fram gjorde man.

Anledningen till att jag bytte var fjällresorna. När det blir ännu mer snö (än kusten) och uppför så kommer begränsningarna. Men det är ju samma för att korta maskiner. Den togs sig då bättre än en switchback 600 -07. Iofs hade den bara 32mm kam men den har istället längden.

PS. den är till salu också 600 sdin DS.

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Kan bara hålla med Strand. Xp 600 SDI är en kanonskoter. Rysligt billig på soppa, lätt som en fjäder, med 16,5 cm styrhöjare blir stående körning en dröm.
Jag körde min med orginaldrevning och det gick mkt bra. Inga remproblem alls. MEN, dynan är som en tegelsten. Jag satt på en ´10 X-RS dyna och det blev en enorm skillnad. Boogiedämpningen är inte lika bra som på 09 men det går att uppdatera den till 09 spec.
I 80 cm lössnö får man hålla full mutter men gör man det tar man sig fram:)

Simonrenberg

Aktiv medlem
16 mar 2009
74
0
6
Sundsvall
Håller med er, har en xp just nu, men funderar på att sälja den. Kanske i helgen för 87000. (finns på blocket) Och är då intresserad av att köra en RR i vinter.

Ingen som har har haft bägge och kan skriva en rad?

Själv tyckte jag IQ chassit var sjukt roligt på bana jämfört med xpn.
Och för 80-85k borde man väl kunna hitta en rätt välutrustad iq tycker jag.

MATA PÅ :becky:

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Jag har haft både en IQR-800 + en Xp 600 Sdi om man säger som så,går inte att jämnföra i mina ögon,helt olika maskiner,1000ggr mer finish på xp:n alltså mkt mer skoter,går mjukt,kanske för mjukt en del gånger,lite klena fotsteg så förstärkningar behövs,går mkt bra,jag tycker den gick bättre än en RR,lättare,och drar mkt mindre soppa,å den e snyggare än polarisen.
IQ:n där har du race maskin,inge onödigt som e påplockat,hård dyna,hårda dämpare m,m vinglig,tyngre än XP:n att köra iallafall,xp:n känns som en fjäder i jämnförelse,

Detta är mina erfarenheter,har som sagt ÄGT båda delarna,
Betyg: du får mer skoter för pengarna om du köper en XP,körglädje är nog ungefär likadant,beror på körstil,XP:n e en skidresar skoter utan att man behöver modda nått,jag är INTE förstjust i skidres,totalt värdelöst så det får bli en smaksak,båda skotrarna är roliga men mer kvalite i ski-doon

Simonrenberg

Aktiv medlem
16 mar 2009
74
0
6
Sundsvall
Jag har haft både en IQR-800 + en Xp 600 Sdi om man säger som så,går inte att jämnföra i mina ögon,helt olika maskiner,1000ggr mer finish på xp:n alltså mkt mer skoter,går mjukt,kanske för mjukt en del gånger,lite klena fotsteg så förstärkningar behövs,går mkt bra,jag tycker den gick bättre än en RR,lättare,och drar mkt mindre soppa,å den e snyggare än polarisen.
IQ:n där har du race maskin,inge onödigt som e påplockat,hård dyna,hårda dämpare m,m vinglig,tyngre än XP:n att köra iallafall,xp:n känns som en fjäder i jämnförelse,

Detta är mina erfarenheter,har som sagt ÄGT båda delarna,
Betyg: du får mer skoter för pengarna om du köper en XP,körglädje är nog ungefär likadant,beror på körstil,XP:n e en skidresar skoter utan att man behöver modda nått,jag är INTE förstjust i skidres,totalt värdelöst så det får bli en smaksak,båda skotrarna är roliga men mer kvalite i ski-doon

Mången tack för bra svar!
Hör gärna fler åsikter!

Simonrenberg

Aktiv medlem
16 mar 2009
74
0
6
Sundsvall
Upp.

Det handlar alltså om att lägga en slant emellan och plocka ut en ny "motorhuset edition".

Jag vill höra fler tyck och tänk, gärna av er som åkt rr:en nån säsong.

edit: Är motorhuset bra att ha att göra med?

Last edited: