Xlt sp -94, startar ej?

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Tjo, köpte en Polaris XLT sp igår och var ute och körde hela kvällen, gick hur fint som helst. :biggrin1:

Idag skulle jag starta den, märker då att en tändhatt är "högre" upp än dom andra, lyfter upp den och ser att toppen på stiftet sitter kvar i tändhatten. Fixar det och rycker en gång. När jag rycker så "glider" skotern åt vänster med bakan (mattan hängde i luften) och sen går det inte att starta. Vad kan ha hänt?

Drog upp stiften nu ikväll och märkte att variator + mitten- stiften är blötare än det 3:e. Jag kör med B8ES (det ska väl vara BR9ES?) av den enkla anledningen att förra ägaren sa att den inte fungerar på BR9ES.

När jag sedan satt ner stiften och rycker så vill han starta, man kan som känna att "han ska gå igång". Sen är det samma sak igen. Vad kan detta bero på? För mycket/lite luft/bensin?
Insugsgummina är alla 3 spruckna, ska köpa nya imorgon, men tvivlar på att det är dom det beror på?

Tacksam för alla svar!

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
De ska vara br9 (es,ecs, eller eya) jag kör eya på min. min gjorde likadant bytte tändstift samt insugsgummin sen gick han !

Mach1 General

Välkänd medlem
22 okt 2009
100
1
6
jag har försökt få en vettig förklaring till vilket stift de ska sitta till XLT, men alla säger olika....men ja TROR de ska va BR8ES, på en krosslista över vilket motsvarande tändstift de ska va så stog de så. Original så körde de med champion RN3C. så står de iaf på min... -95

kolla själv på hemsidan http://parts.polarisind.com/Browse/Browse.asp

välj SNO på product line

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
jag har försökt få en vettig förklaring till vilket stift de ska sitta till XLT, men alla säger olika....men ja TROR de ska va BR8ES, på en krosslista över vilket motsvarande tändstift de ska va så stog de så. Original så körde de med champion RN3C. så står de iaf på min... -95

kolla själv på hemsidan http://parts.polarisind.com/Browse/Browse.asp

välj SNO på product line
Kör du med BR8ES? Vad är skillnaden mellan BR8ES och B8ES?

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Har bytt tändstifft nu till BR9EYA, fortfarande samma problem. Ska försöka "laga" dom gammla insugsgummina bara för att se om det är det som är felet.

Någon som vet orginal bestyckning på en XLT sp -94? Tänkte kolla på det i samma veva.

Mvh

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
vi färökte laga mina ! det går men dom håller kanske bara 10-15 mil till ! jag kör br9eya innan satt det br9ecs på min ! jag har en 94 sp jag med

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Gummina är inte spruckna igenom, dom funkar ett tag till. Så det kan ju inte bero på dom.

Han vill starta, men det är som om han inte tänder, även fast det finns gnista. Någon som har någon vettig förklaring?

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Har samma symptom på min 95:a tills jag upptäkte att det berode på att nålventilerna läckte igenom lite lite när man hade mer än halv tank ... började stänga kranen varje gång jag stannade en längre stund och det har funkat sen des

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Tänk ifall det är ett så lätt fel. :embarrest:

Ska be farsan tömma förgasarna och sen dra ur cylindrarna. Bara att hålla tummarna!

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Har samma symptom på min 95:a tills jag upptäkte att det berode på att nålventilerna läckte igenom lite lite när man hade mer än halv tank ... började stänga kranen varje gång jag stannade en längre stund och det har funkat sen des
Detta var felet! Tack så mycket!

Mach1 General

Välkänd medlem
22 okt 2009
100
1
6
lite off topic men, tänkte bara säga att skotern min gick inte bra med B8ES, gick för tok för varmt...Men BR9EYA verkar funka skit bra!

27 dec 2009
24
0
1
uppsala
Hej hade precis samma fel på min 93a det satt skit i nålventilen så att den inte tätade. Nu behöver man aldrig rycka mer än två gånger kall som varm.

Henkepettsson

Aktiv medlem
31 jan 2010
62
0
6
-
Asså -94 sp? är det 36-38mm förgasare på den? för jag har 34mm på min o det är då inte en sp, BR9EYA kör jag på