XLT -94

blinden

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
tjenare, jag har funderingar på att köpa en kort 94as xlt..har sett den fruktansvärt fin o så, o helt i rätt pris. fast aldrig kört en xlt, dem verkar ju vara rätt tunga o klumpiga och så? jag undrar dessutom om det finns nåt speciellt som racklar på dem? o vi känner han som äger den nu, en mycket skoterkunnig man som tar väl hand om sina skotrar.
 

henke3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
32
0
0
"XLT -94"

Lyssna efter missljud från vattenpump, variatorer, motor och kedjehus. Insugningsgummina kan du kolla också, men då måste du klämma på dom för att se sprickorna. Jo, helixen brukar rosta fast på polaris sek,variator också. Några små tips från /Henke.
 

Mickee

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Nja...

Jodå.. jag köpte en kort XLT special, eftersom jag skulle byta upp mig mot min 500SKS..
Bytte bort den efter en helg med barra besvär.
Jag tyckte att den var en "skarasåg".
Tog sig fram bra om man hade möjlighet och gasa, men där det inte fanns var det kört.
Upplevde att man i ordentlig mjuksnö nästan inte hade skidorna i snönn, uten fick snarare sytra med kroppen, i denna djupsnö.
Spår efter påvisade oxå detta.
Jag åkte sedan hem efter helgens bravader och bytte till en STORM SKS, vilket jag inte ångrar en sekund....

 

RMK700

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Hade en XLT-sp 96...

Hej...

Jag hade en XLT -SP 96 och tyckte att den var en underbar ledracer som gick väldigt mjukt och smidigt efter spåret..men ska man ut i djupsnön så kan man lika gärna ge upp för att boggien är uppbyggd för att endast köra på led och den sjunker som en atom ubåt när man kommer utanför.
Nackdelar med den var väl:

Kunde slira lite väl lätt på remmen ibland, lite on-off känsla i variatorn, inget höjdarlyse(jämfört med gen II maskinerna), kommer inte på nåt mer men hann ioförsig bara köra 345 mil med den innan jag bytte bort den p.g.a. att jag blev sugen att köra mera i puder snön och bytte till en rmk 700 istället......
 

Reaper

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
Outlands S
RE: Hade en XLT-sp 96...

att -96an går kasst i snö beror på xtra12 boggin =toklång fjädring och kass attackvinkel över 30 grader om jag inte mins fel
-94 har har en helt annan boggi men kortbandare är ju inte direkt tänkt att gå i lössnö,
men blir helt okej om man sätterpå en 345 hkmatta,
och dem är inte mer tungkörd än 500an
och med en neddrevning och variatoröversyn så blir det en riktigt rolig skoter
 

xc60098a

Välkänd medlem
1 jan 2000
302
0
16
iaf så tycker ja de ekonstigt att människor sitter åå säger att xlt sp suger i lösssnö på den här tråden när det inte ens handlar om en sp som inte ens hade kommit ..94a den skotern du tittat har ju samma möljigheter som min..beror oftast på vilken matta du har...xlt motorn är oxå väldigt driftsäker tack vare så lågt efekt uttag.. men ja vet inte e de en sks lr en kort? både är iaf väldigt fina maskiner till det ppriset.. varitorn på polaris var väll inte dunder under mitten av 90talet kolla vikter åå rullar
 

volvofil87

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Arjeplog Sverige
Jadu, du funderar på en XLT... Jag har precis köpt en 94:a. Det första som hände var att två av stiftan la av. Otur, men den hade stått still i tre år me samma bensin. Vad jag vet om XLT är att den går bra rent allmänt. Den ska tydligen ha en förmåga att skjuta cylinderfotspackningen har jag hört men känner ingen som lyckats själv.
Den ska ge cirka 93 hästar, vilket räcker gott p väl. Den är inte så tung som det sägs. Den väger 255 kilo men det mesta av viktem ligger på skidorna, vilket är lite synd. Bromsarna är inte heller någon höjdare. Otroligt skön maskin att åka på. Asskön dyna... Kort o gott en fin maskin... Definitivt att rekommendera.
 

Pizzy

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Gävle
Jag har prercis köpt en 95:a och samma sak hände mig. 2 av stiften blev kass och den har troligen stått ett par år med gammal bensin. Lätt åtgärdat iaf. Trodde det var värre när den la av....
 

djoni

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
ume
Visit site
har en xlt 580 -94. går bra tycker jag, det som har varit på min är att stiften slog igen efter att jag hade kört i djupsnö, fixade det genom att rengöragasarna å byta stift till br9eya. kannon maskin om man servar den å så. =)
 

Reaper

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
Outlands S
>iaf så tycker ja de
>ekonstigt att människor
>sitter åå säger att xlt sp
>suger i lösssnö på den här
>tråden när det inte ens
>handlar om en sp som inte
>ens hade kommit ..94a den
>skotern du tittat har ju
>samma möljigheter som
>min..beror oftast på vilken
>matta du har...xlt motorn är
>oxå väldigt driftsäker tack
>vare så lågt efekt uttag..
>men ja vet inte e de en sks
>lr en kort? både är iaf
>väldigt fina maskiner till
>det ppriset.. varitorn på
>polaris var väll inte dunder
>under mitten av 90talet
>kolla vikter åå rullar




hadde inte sp´n kommit -94??
jag har en -93 och det är en sp seru!!
mickee här åvanför hadde haft en sp som gick som en ubåt så jag förklarade bara varför dem lite nyare inte går bra i lössnö
så att blinden kan välja villken han vill ha
men handlar han -94´n så är det ingen xtra12 iallafall