Xlt -94 boggie dämpare köpråd

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Hej, som ny bliven ägare av en xlt -94 tänkte ev. köpa eller renovera boggiedämparen. har kört 10 mil och tycker den slår igenom lite väll ofta efter leden. Så nu tänkte jag höra med er kunniga vilka dämpare rekommenderar ni? som naturligtvis också passar. Öhlins?Engans?Fox? vad är "bäst" och vad kostar dom. är inte ute efter någon värsting eftersom jag inte kör så hårt men vill ju ändå har något bra :)

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
36
Drängsmark
det ska ju sitta foxare i boggin på den där men jag tycker att du ska renovera dämparen ist.
för om du ska gå o köpa en bra dämpare så kommer den att gå på över 1500kr. så då är det bättre att du skruvar lös alla dina 4 dämpare o lämnar in dem på dämpar service för att de kommer att bli billigare o då har du bra dämpare runtom.

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Vars kan man renovera dämpare? gärna i närheten av kiruna, skulle gärna vilja ha lite sidor så ja kan kolla runt om pris och sånt. sökte här på forumet och läste att det ska finnas en som gör det i gällivare? Gäller en fox dämpare. Och vad brukar priset ligga på ungefär? funderar på om ja ska renovera min boggie dämpare. kanske man till och med renoverar alla om det inte kostar allt för mycket.

Så skriv en rad eller två om du vet någon som är bra och gärna billig ;)

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
tt och minab renoverar dämpare, lundström vet jag ej men dom borde kunna göra det. Har lämnat in både engans och foxare på minab, priserna varierade mellan ca 500 och ca 1200.
Var runt på firmora och fråga om dom hinner renovera och priset.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Det sitter garanterat INTE foxare i den skotern, mest troligt är att det sitter sketna oljedämpare runtom om det inte är bytt på den. Då är det enda rätta att byta dämpare, får du tag i ett par beggade foxare så blir dom prima! Såg även för ett tag sen så fanns det ett par öhlinare till framvagnen till en sådan för en ganska billig peng. De flesta gasdämpare som är renoveringsbara brukar duga, allt som heter kimpex, sno pro m.m är oftast EJ renoveringsbara

Naddok

Medlem
17 mar 2006
22
0
1
Tavelsjö
Stämmer som Pitabroed skriver, det är inte några Foxare i den. Dom kom som standard på -95 XLT SP om jag minns rätt... Kan rekomendera Sno Pro dämparna (gas naturligtvis), funkar hur bra som helst vid "normalkörning" som du verkar hålla dig till. Kimpex är lite vekare uppbyggda = tappar orken flera säsonger tidigare än Sno Pro.

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Bytoken, kostade det 500-1200 för 1 dämpare eller var det för flera?
för 1 dämpare, det var olika mycket fel på dämparna så priset varierade ganska mycket. Men det är helt klart värt pengarna att renovera dämparna ibland.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Dämpare ska renoveras minst 1 gång per säsong för att bibehålla funktion och hållbarhet. Mer än 4-500 skulle jag aldrig betala per styck för en renovering, kolla in www.kramforsligan.com. De renoverar dina dämpare till en hyffsat rimlig peng.

Snopro dämparna är ej renoveringsbara, därför skulle jag inte rekommendera dom. Men dom fungerar säkert bra några säsonger, men efter det är ett byte nästan ett måste (självklart beroende på hur man kör).

j0nteee

Välkänd medlem
18 nov 2006
158
0
6
Gällivare
finns en kille i gällivare som renoverar dämpare för 300kr/st.. skickade in alla mina fyra där för två veckor sedan, och s-tan vilken skillnad. han äger PA Hydralservice här i gällivare. kommer inte ihåg nummret men jag kan fixa fram det åt dig ..

j0nteee

Välkänd medlem
18 nov 2006
158
0
6
Gällivare
där har du nummret till verkstaden --> 0970-15730 , du lämnar av dämparna hemma hos honom .. men jag tror att de nummret kopplar dig till hans mobil efter ett tag. så det är bara att pröva.

R

Robin

varför går du bara inte in till yammacenter eller TT och hör hur mycket dom skall ha?

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Ska kolla först och främst vad ja har för dämpare. om de är orginal så kanske ja försöker hitta en begagnad annars blir det väll att köpa ny = (
Men vet dock inte vilka dämpare som passar när det gäller begagnade. Och om ja köper nya vars köper ja dom? Vilka säljer och vilket märke?Kollade nyss på rinab men det står ju inte vad det är för märke på dämparna?

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Det är orginal dämparn i boggien nu så de blir att köpa en ny/begagnad. Finns det någon svensk återförsäljare som säljer typ fox dämpare?

R

Robin

Det är orginal dämparn i boggien nu så de blir att köpa en ny/begagnad. Finns det någon svensk återförsäljare som säljer typ fox dämpare?
nu vet du att du har fox i boggin så varför går du bara inte in med den/dom till Yammacenter så får du dom renoverade istället, så kommer du undan mycket billigare. går max på 1000kr för båda 2 skulle jag gissa.

//Robin

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Renovering av gasdämpare i GÄLLIVARE med omnejd.

Vars kan man renovera dämpare ? gärna i närheten av kiruna, skulle gärna vilja ha lite sidor så ja kan kolla runt om pris och sånt. sökte här på forumet och läste att det ska finnas en som gör det i Gällivare !
Gäller en fox dämpare.
Och vad brukar priset ligga på ungefär ?
funderar på om ja ska renovera min boggie dämpare. kanske man till och med renoverar alla om det inte kostar allt för mycket.

Så skriv en rad eller två om du vet någon som är bra och gärna billig ;)
finns en kille i gällivare som renoverar dämpare för 300kr/st.. skickade in alla mina fyra där för två veckor sedan, och s-tan vilken skillnad. han äger PA Hydralservice här i gällivare. kommer inte ihåg nummret men jag kan fixa fram det åt dig ..
Finns så vitt jag vet 2 personer här i stan som renoverar dämpare....
och ingen av dem äger PA Hydraulservice !
Däremot så jobbar en kille där som sysslar med sådant.
"Svenne" kallas han, och ni når honom på 0970-15730
Den andra personen är den fd. crossåkaren "Fredrik Johansson" ( NSFF )
Jag vet tyvärr inte hans telefon nummer.

.

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
nu vet du att du har fox i boggin så varför går du bara inte in med den/dom till Yammacenter så får du dom renoverade istället, så kommer du undan mycket billigare. går max på 1000kr för båda 2 skulle jag gissa.

//Robin
:confused: asså är det fox dämpare i boggien eller inte? när jag kollade lite snabbt ihelgen och såg jag ingen fox logga, var dock mycket snö i boggien och så är den så låg att man måste böja sig ordentligt för att se. Men har min XLT -94 fox dämpare orginal eller inte? pitabroed sa ju att det inte var, att de kom standard först -95???

Och OM den inte har de finns det någon svensk återförsäljare som säljer bra dämpare, typ fox?

Last edited:
R

Robin

-94an har FOX dämpare i boggin orginal. Är du osäker så kolla sprängskiss så får du se.

//Robin

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
isåfall ska ja renovera den, kanske till och med tar och renoverar alla dämpare om de inte kostar allt för mycket :) tack för svar!

R

Robin

gör så. jag tror yammacenter tog 500kr st för att renovera dämarna.

//Robin