XLT-600 SP ( 1995 ) ?

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
Hörde med skoterprofessórn här på skoterleden om hur stora kammar ja får in på min skoter innan det tar i i bandtunneln,, Jag har ju "nya" xtra 12 boggin å han sa att ja ska få in 38mm med plats övetr,, men jag köpte en 32mm så ja hade lite fart över på led,,, men de va ju just så mattan fick plats,,,det är 2 stänger längs med bandtunneln, är det nåt man kan ta bort?? ja har 1 mm till godo mellan mattan och stängerna,.,kan de vara nåt mixtrat me boggin eller så av tidigare ägare,,,

Tips tack,.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Dom två plaststavar som sitter i taket på bandtunneln är dubbskydd, om man kör med dubbad matta så ska kammarna stypa i dom där stavarna innan dubbarna tar i tunneln och förstör den...

Om du inte kör med dubbad matta så är det bara att slita bort dom, det lär ju behövas för mattan fladdrar garanterat mer än en mm.!
 

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
Plaststavar?

Der är inte några plaststavar,, utan i samma material som chassit e gjort av,dom kanske ändå ska skydda bandtunneln, men kan man ändå slita bort dom eller e de några chassiförstärkningar? jag kör med vanlig odubbad matta,


är det något man kan ta bort med mattan oxh boggin monterad i fästena,,, tacksam för svar
 
Last edited:

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Ajdå, då låter det som att det kan vara kylarna det är frågan om, och dom bör du inte slita bort...

Nu vet ju inte jag hur det ser ut på din skoter men i min ZR så är kylarna bara två fyrkants-aluminiumprofiler som sitter längst tunneltaket. Du bör kunna se nån slang där bak som gör att vattnet kan cirkulera.

Då var problemet värre, enklast är nog att bara köra, om mattan tar i mycket så kommer den ganska snabbt att nötas ned av kylarna och sedan är det ju lugnt.
Känner du dig extra noga kan du skära bort en bit från varje kam just under kylarna, det finns också speciella mattor som har den formen redan från början.
 

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
Ej kylare

Men det är som tur var inte kylarna,,,,för på xltn finns det 3 st kylare, 2 under fotstegen å enn framför drivaxeln, å de är jusom nån sorts fyrkantprofil du prata om fast till 200% säkerhet är de inte kylarna,.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Äsch, hoppas att nån som verkligen skruvat i en XLT kan komma med lite bättre tips om hur du ska göra, mina hjälpte ju inte så mycket... :eek:
Jaja, lycka till i.a.f.!
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det är dubbskydd, har inget med förstärkning av bandtunneln att göra, har inte något med kylningen att göra heller.

Du kan ta bort dem. Bara att borra bort popnitarna.
 

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
TAck,,,

Men måste man ta lös dynan och såeller??? vet ju inte riktigt hur ma ska göra,, har ingen lust att börja ta lös boggin för det är ju ett tjorv bara de.....
 

Johanfredrik

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
Hei .
Høres nok ut som det letteste vil være å heise opp skutern og løsne boggien helt og slippe den ned - i verste fall ta hele boggien ut av beltet for å komme til . Regner med at naglene er poppet fra undersiden så det er bare å borre ut. Ikke så stor affære , bare merk av stillinga på boltene som holder beltespenninga og monter tilbake igjen i samme posisjon - så er du ferdig .
Snart vinter ...
 

rolfis

Aktiv medlem
27 aug 2005
96
0
6
Jag har precis tryckt dit en 38mm matta på min xlt sp -95, jag blev tvungen att ta bort dom där dubbskydden. Det är bara att lyfta bort dynan och borrra/slå ur nitarna så ramlar stängerna ner.

Lycka till!

Polaris-The way out!