XF8000 2014 hatar gaspådrag, ibland

Axelpersson

Prospect sledder
28 feb 2018
32
2
8
38
Bollnäs
Vår 2014 XF8000 "dör ner" vissa gånger då man trycker på från stillastående.
Man hamnar i styret och det är varken särskilt underhållande eller praktiskt.

Kan det vara problem med tempgivaren för insuget, som de pratar om i denna video?

Som de nämner i videon är det oftast när motorn gått ner på tomgång som det händer.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
  1. Kör på 98 okt, 95 backar tändningen utan att du märker det på någon lampa och gör att den tvekar
  2. Höj tomgången
  3. Justera vajerspelet (så inte gashängsbrytaren jävlas)
Ha du fortfarande problem finns det en teori om att det är pga att lufttempgivaren mätar upp uppvärmd luft (eftersom den är monterad ovanför motorn) och skotern går för lite snålt, därav bööandet.

Jag hade aldrig problem med tvekande från full gas, men när jag flyttade lufttempgivaren av andra skäl (och byggde om luftburken för mer friskluft) gick skotern fett som stryk på tomgång när den mätte upp kall luft.
Detta kan tala för att det kan va sopparelaterat, för vissa verkar ha mer tvekningar än andra och det finns några olika mappar genom åren tror jag?
Sista stycket är mer gissningar än fakta
 

Nitrox

Aktiv medlem
9 jan 2012
71
7
8
Jag flyttade ner min lufttempgivaren till luftburken. Den blev mer svårstartad när den är varm men den tvekar aldrig längre
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Då får man konka bensin i egna dunkar.

Det är lite värre att tanka 98 numera.
Ja det är ju helt valfritt men ja tror många tvek är pga backad tändning! Säkert ofta i kombination med felaktiga värden från tempgivare, men 95okt blir som en förstärkare.

Enklast att testa 98 först
 
Last edited: