Xenon på 800 Etec

Rogge

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Luleå
Sökte på forumet men hittade inget användbart.

Som rubriken lyder så går jag i tankarna att xenonkonvertera lyset men vill ha lite tips och råd angående detta. Jag har ju batteri på skotern original, jag skulle vilja veta om någon gjort detta och var ballasterna då placerades och hur det funkade.

markkus

Välkänd medlem
5 feb 2005
184
0
6
Har Xenonkungen på min Renegade 800 -07, satt inkopplat då jag köte den och lyser sjukt bra.
Hade tänkt ta bort det för att jag brukar vilja ha mina fordon original, men det lyser för bra så det får sitta kvar :)

Mvh

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
men har läst nåt om nån givare som kan ge upp på etecen, tänkte sätta på min 600 etec men har inte vågat !

Rogge

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Luleå
Tack för hjälpen, detta kommer att monteras under nästa vecka. Återkommer och berättar hur det gick.

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Läste detta på ett annat forum: "Ett tips till er som funderar på att xenonkonvertera er SDI / ETEC. gör det ej.. Ballastarna till xenonet stör ut insprutningen så skotern kommer tvär dö imellan åt, riktigt irriterande.." kanske värt att kolla upp lite.

Rogge

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Luleå
Ja det lät ju inget vidare, jag har då monterat detta idag och var ut och testade utan några problem. Tror detta kan variera lite beroende på vad man har för ballaster och var man placerar dessa.

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Hade xenon på min 600 e-tec -09 i 2 år utan problem. Vissa har haft problem med att hastighetsmätargivaren gått sönder. Enligt en brp mekaniker, som också har xenon, ska detta bero på att det är dålig kvalite på boxarna som stör, alltså montera inget "billigt kina skit"

Att det skulle störa insprutning har jag då aldrig hört talas om

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
Hade xenon på min 600 e-tec -09 i 2 år utan problem. Vissa har haft problem med att hastighetsmätargivaren gått sönder. Enligt en brp mekaniker, som också har xenon, ska detta bero på att det är dålig kvalite på boxarna som stör, alltså montera inget "billigt kina skit"

Att det skulle störa insprutning har jag då aldrig hört talas om
vart har du köpt dina`?

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Vad jag vet drar xenonljus cirka 6 ampere /lampa vid startögonblicket och sjunker sedan till 3 ampere styck. Hur nu dessa skulle störa insprutningen förstår jag inte riktigt. Batteriet bör väl dessutom stabilisera spänningen så pass? Annars ser jag inte varför inte handtagsvärmare och dyl skulle störa lika mycket.

Rogge

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Luleå
Vad jag vet drar xenonljus cirka 6 ampere /lampa vid startögonblicket och sjunker sedan till 3 ampere styck. Hur nu dessa skulle störa insprutningen förstår jag inte riktigt. Batteriet bör väl dessutom stabilisera spänningen så pass? Annars ser jag inte varför inte handtagsvärmare och dyl skulle störa lika mycket.
Anledningen varför xenon skulle störa styrboxen är för att vissa, oftast billiga xenonsatser avger ett stort magnetfält som kan störa ut det mesta.

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna

Är över 20,000v ut till en xenonlampa.

Rogge

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Luleå
Dom är uppsäkrade med 2x20 A säkringar från fabriken.

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Dom är uppsäkrade med 2x20 A säkringar från fabriken.
När man avsäkrar något så är det sällan med tanke på hur mycket ström förbrukaren tar i verkligheten utan det är vad kabeln klarar av innan man får för mycket spänningsfall/blir varm/brinner upp.