Xcr 440 sp

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Jag utgår från att denna maskin inte har någon form av autobestyckning som är höjdreglerande som vissa indy 500a har? Om den inte har sådan skit är det säkrast ta bort alla ventslangar helt eller ha väldigt korta typ 10cm långa så man tydligare ser om den flödar över på tomg. Inga t-kopplingar o skit låt dem bara hänga löst från varje fugge med väl synligt avslut på slangen så du ser om den flödar. För om man kopplar ihop dem fel är det omöjligt bestycka in den rätt.

Ang betyckningen så gå ut på ploaris partfinders och kolla vilken storlek en org maskin ska ha för de ska duga bra. De brukar stå i serie nr på reservdelslistor vilken storlek munstycken har.
 

cat14G

Ny medlem
24 jan 2015
2
0
1
täfteå
har en polaris 500 efi inget bränsletryck
! när jag vrider nyckeln går pumpen men lampan tänds inte , båda stiften gnistar?

vad är felet
 

ozze

Medlem
27 okt 2012
44
0
6
hemma i byn
Jag utgår från att denna maskin inte har någon form av autobestyckning som är höjdreglerande som vissa indy 500a har? Om den inte har sådan skit är det säkrast ta bort alla ventslangar helt eller ha väldigt korta typ 10cm långa så man tydligare ser om den flödar över på tomg. Inga t-kopplingar o skit låt dem bara hänga löst från varje fugge med väl synligt avslut på slangen så du ser om den flödar. För om man kopplar ihop dem fel är det omöjligt bestycka in den rätt.

Ang betyckningen så gå ut på ploaris partfinders och kolla vilken storlek en org maskin ska ha för de ska duga bra. De brukar stå i serie nr på reservdelslistor vilken storlek munstycken har.
Vet inte om jag vågar köra med orginal munstycken i den... har för mig orginal är 290 & 280 lr liknande och 40 lågfart. Nu sitter 45 lågfart och 500 & 490 huvud. Och jag vet att ingen i den närmsta tiden har bytt munnstycken i den sen den gick sist... så den lär behöva dessa munstycken..? Sitter ju PSI pipor (den mest öppna modellen) och är portad i cylindrarna. Tror maskinen är rätt trimmad och har varit sedan den kom ifrån US of A. Och även skall sägas att det inte sitter någon luftburk eller luftfilter på maskinen och verkar inte ha gjort på väldigt länge...

Finns ingen bestyckningskompensering av något slag på den vad jag kan se, då jag antar det borde sitta utanför förgasarna i sånt fall?

Men ska prova rycka bort ventslangarna o se vad som händer.

Om jag förstått det hela rätt ang vent-slangarna så kan man säga så här... ?
1: upp till styret = snålar ut blandning i följd med hastighetsökning (så har gammel indy skotrar orginal)
2: under huven = fetar på i takt med farten ökar pga övertryck som ska skapas under huven
3: till luftburken = snålar ut konstant men kompenserar för ev igensatt luftfilter eller luft intag



 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Jag har inte hört talas om att ventslangars olika längder eller vart de dras ska påverka bestyckningen såvida det inte är DMP (rotax) höjdreglerare slangarna sitter i. Jag har rivit bort otalig lååånga slangar men inte märkt av någon förändring av motorgång.

Att ventslangar kan vara 7 km långa på skoter och underligt dragna är i första hand för att man ska slippa soppadroppar under huven vid fastkörningar akt skrå åkning. Man ökar helt klart brandrisken utan slangar eller väldigt korta men ingen maskin har brunnit för mig än.
 

ozze

Medlem
27 okt 2012
44
0
6
hemma i byn
Jag har rivit av alla ventslangar och provat igen nu och det märks ingen skillnad direkt på maskinen som du säger boost men nått är inte helt hundra rätt här.

1: Går fint i hela registret på hårdpackat / väldigt lite lössnö
2: Så fort man viker ut lite så det börjar gå tungt så dör motorn av (ibland misständer genom avgassystemet) och går då bättre om jag backar av till halvgas så bör ju vara blandnings relaterat?
3: Om det inte går jävligt tungt så går det att få motorn att vakna till genom att backa av till 1/2 gas och låta motorn vakna till sen kan jag gå på fullgas och hålla det.

Så länge jag är där det går lätt / typ led så går den bra, men får kännslan av att den skall gå bättre... känns som om den inte riktigt sjunger ut som den skall / borde

Men som sagt om man går ut o kör lite lössnö så dör motorn av fortare bara det börjar gå tyngre. Med lite tur så går det att hämta tillbaka lite varv genom att backa till halvgas och ligga där o mjölka trotteln lite. Har kollat och det har med Last på motorn att göra och inte att avgassystemet sätts igen av lössnö vad jag kan se / trott tidigare

Några tips på vad jag ska kolla / prova ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Gör ett fullgas test och kolla stiftfärger. De låter som den får lite soppa på full gas men de är motsägelsefullt för du har 490" munstycke vilket är stort för en 440. Du måste köra full gas minst 400-600m och kör mycket full gas innan du drar en repa på 600m. Innan du drar 600m så gör någon kortare repa och kolla stiftfärgen för är stiften ljusa redan då ska du inte köra 400-600m för då kan den smälta kolvar.

Om stiften är ljusa går du upp 3 steg ex från 490 till 520" (jag har väldigt svårt att tro den ska ha större munstycken men vem vet....

Om de är mörkare färg gå ner 3 steg ex från 490 till 460 och går den bättre då kolla stiftfärg igen på full mutter och bestycka vidare från det.

jag rek så stora ombestycknings steg pga att motorn verkar ha väldigt fel högfarstmunstycken.
 

ozze

Medlem
27 okt 2012
44
0
6
hemma i byn
Den är ju dock inte 440 längre utan 650 trippel. Hur som tror jag det är nått knas med tändningen, för idag när jag skulle prova dina instruktioner så får jag inte ens igång maskinen. Har varit lätt startat tidigare. Men nu går den på sin höjd fem sekunder innan den nyser till och dör. Flertalet gånger när man drar i startsnöret så märker man hur motorn "tänder fel" och hugger mot dig.

Så frågan blir ju hur och var ställer jag tändningen?

Har kollat stiften lite sporadiskt tidigare o då har dom varit mellan bruna och svarta vilket torde tyda på hyffsat ok bestyckning?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Den är ju dock inte 440 längre utan 650 trippel. Hur som tror jag det är nått knas med tändningen, för idag när jag skulle prova dina instruktioner så får jag inte ens igång maskinen. Har varit lätt startat tidigare. Men nu går den på sin höjd fem sekunder innan den nyser till och dör. Flertalet gånger när man drar i startsnöret så märker man hur motorn "tänder fel" och hugger mot dig.

Så frågan blir ju hur och var ställer jag tändningen?

Har kollat stiften lite sporadiskt tidigare o då har dom varit mellan bruna och svarta vilket torde tyda på hyffsat ok bestyckning?
Ja visstifan du har ju trippel i nu kvack. Jag har för dålig erfarenhet av polaris trippel så jag vet inte om tändplattan är vridbar men jag tror den är fast som på de flesta andra märken. Så du kan nog inte ställa tändningen. Felet kan då vara statorspolarna så börja med att ohm mäta den.
Här på ricky stators kan du köpa lösa spolar men kolla även Duells och garage 24.

http://www.rmstator.com/en_ww/list/parts/Snowmobile/1995/Polaris/XLT_600_SKS_Carb_L|C/Euro/


De kan även vara enklare fel typ kabelbrott mot jord eller fel i dödare.