xc 700

x2m19

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Umeå Sverige
Skoterletandet fortsätter, och nu har ögonen fastnat på polaris xc 700 (99 och framåt).

Det hade varit uppskattat om ni lämnar lite åsikter om denna skoter.

* för- och nackdelar med motor, boggie, dämpning mm.

* vilka andra skotrar man kan jämföra med effektmässigt.

* hur den känns att köra (vikt, hur den går i lössnö, acc. hur den svarar, toppfart mm. mm.)

som sagt...skriv och berätta.
 

MickeP

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Luleå Swe
Det som dom flesta klagar på gällande motorn är väl att den gärna vill dö av i landningarna, det finns dock medecin mot detta, dels så kan man gärna uppgradera reedventilerna till V-force-avsevärd skillnad(anser jag iaf).
Man kan även montera slp powerpack-plattor som sätts i förgasarna för att ta bort turbulens(har ej monterat dessa själv så jag kan inte säga så mycket om dessa).
Sist men inte minst så kan man montera boostbottle,en flaska som sätts mellan insugen-ska tydligen sänka bränsleförbrukningen.
I övrigt så är motorerna ettriga, oftast lite bränsltörstiga. ger väl allt mellan 120 och 130 hk beroende på årsmodell.
 

MickeP

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Luleå Swe
Jag vet inte exakt men jag tror att du kan räkna med 2,5-3 liter milen- sedan så beror det ju på hur snålt man vågar bestycka!
När jag inte har någon tempmätare så låter jag den hellre få ett par dec extra per mil så den inte skär. Det är väldigt dyrt att nikasila om cylindrarna.
 

x2m19

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Umeå Sverige
ja, det är tragiskt att det bästa forumet kan vara helt dött...men jag ligger kvar med trådarna på båda, så får man se vilken som växer bäst.
 

x2m19

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Umeå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 19-Jan-04 kl 11:18 PM (CET)]måste säga att jag håller med ockelbo8000... tycker det e konstigt att inte fler männskor har nån bra info eller erfarenheter av denna skoter. har personligen bara hört bra saker om den...
 

xc700 sp

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Jag har en 99a som jag kört ca 250 mil helt utan problem,är mycket nöjd förutom soppaförbrukningen som varit uppåt 4 liter milen ibland. Har nu bytt munstycken och fått ner den lite grann samt att stiften är perfekta nu. Har också köpt SLPs PP och BB so m ligger och väntar. ska bli mycket intressant att få dit dom och se. Jag har kört nästan mätaren ut vilket är 200 men det är väl att ta i, vet inte hur mycket det kan vara verklig fart men den pinnar på ganska bra faktiskt. I sista Snowmobile finns lite mera info om just den.Svarta modellen är väl snyggast tycker jag så satsa på den (smaksak)!