XC 600 bluddrar än hur jag justerar förgasarna :(

sOFFe

Välkänd medlem
14 jan 2010
174
0
6
Umeå
Min nyköpta XC 600 SP -00 (VES) bluddrar från 1/4 till 1/2-3/4 gas ungefär. På full gas bluddrar den inte.

Jag har provat att flytta trottelnålarna både uppåt och neråt och den bluddrar ändå. (Låsringen satt på näst översta spåret när jag började).

Har provat att justera bränsleskruvarna från 1 varv ut till 3 varv ut med kvarts varvs intervall och den bluddrar alltid........(mer eller mindre beroende på hur jag justerar, den bluddrar minst vid cirka 1,5varv ut, den var på 2varv ut när jag började justera).

Skulle köpa nya stift idag men det var ingen mack som hade BPR9ES (eller kompatibla) i lager så jag måste vänta till imorgon så jag kan åka på Mekonomen och köpa.

Vad kan det annars vara? Kan nålventilerna hänga upp sig? Men då borde den väl sura ner sig på alla varv/gaslägen? Som det är nu går den ju bra på full gas....

Kan huvudmunstycket ha lossnat? Hur brukar maskinen bete sig då? Borde väl sura ner sig rejält tycker jag......

Kan choken ha hängt upp sig inuti förgasaren även om det ser ut som att den åker tillbaks när jag kollar på den där sitter på förgasarna? (Pinnen åker ner i nedersta läget, dvs avstängd choke).

Förgasargummina ser hela ut när jag inspekterar dom.

Vad händer om reedsen går sönder?

Någon som har tips på vad jag ska kolla härnäst?

maverick661

Aktiv medlem
28 feb 2010
52
0
1
Docksta
Du bör väl kunna kolla efter tjuvluft på en snöskoter på samma vis som på en bil? Isf så spraya med startgas kring insugsgummina så får du reda på om de är spruckna. Om membranen i reedventilen går sönder så kommer skotern att gå fetare, vilket märks mest på lägre varv då de är lägre luftflöde igenom motorn. Om du tar upp gasare, insug och reedventiler och inspekterar så bör du ju finna orsaken. Kolla också så att inte avgasportarna kärvar.

Kolla vad du har för munstycken i nu och ta reda på vad de ska vara original, är den nedbestyckad så kolla så att inget har hänt med kolvarna. Har varit med om på en cross att delar har gått ur kolven i nederkant då den gått för snålt och för varmt. Den blev allmänt mera orkeslös och gick bara rent på fullgas. Kan ju vara liknande på skoter?

Last edited:

tofferacing

Välkänd medlem
15 dec 2008
297
0
16
prärien
provtryck förgasarna,Låter som det skulle kunna vara nålventilerna som hängt sig,Fast då ska den fylla cyllarna med soppa när den står oxå iofs!:hmmmm2:När började den gå sådär å blöddra? va den så när du köppte den lr? kom det helt plötsligt lr har den blvit sämmre och sämmre? kan vara att du har för stort huvudmunstycke i den!!!! e ju trots inte svinkallt ute längre så motorerna vill ha mindre mat,,,,

sOFFe

Välkänd medlem
14 jan 2010
174
0
6
Umeå
Jag fick inte tag i några nya stift idag för alla verkar ha påskstängt, får nog avvakta till på Tisdag.
Provade att spraya mycket startgas runt förgasarna och insugen idag men det blev ingen reaktion så jag antar att det är OK och ingen tjuvluft.

Jo den har varit så sedan jag köpte den, varken blivit sämre eller bättre.
Den går bra på fullgas så jag är osäker på att det skulle vara huvudmunstyckena.

Jag skruvade upp locken till VES-portarna och giljotinerna gick lätt och membranen var hela, det var dock lite olja innanför membranen men det har jag läst att det blir?

Hur funkar choken, kan man vara säker på att den är avstängd om "pinnarna" på förgasarna åker ner i bottenläget? Det blir nämligen ingen nämnvärd skillnad i bluddret om jag drar ut choken till halv-läget när jag kör.

Får se om jag orkar skruva loss förgasarna och kolla nålventilerna innan jag testat med nya stift.

Tack för tipsen iaf!

sOFFe

Välkänd medlem
14 jan 2010
174
0
6
Umeå
Nu har jag provat med nya stift (NGK BRP9ES) men det blev ingen skillnad, däremot när jag kollar på stiften så verkar det som att den får för mycket på högra cylindern men den vänstra såg OK ut.

sOFFe

Välkänd medlem
14 jan 2010
174
0
6
Umeå
Idag skruvade jag loss förgasarna för att felsöka och det jag upptäckte var att den ena bränsle/luftskruven är av och att spetsen sitter fast inne i förgasaren. :(
Jag antar att den gått av någon gång för att någon skruvat in den för hårt. Efter det så när man har skruvat in skruven så har man tryckt in den avbrutna biten i sätet......

Någon som har ett tips på hur i hellsicke jag ska bära mig åt för att få ut den??

Jag skulle också behöva lite råd med hur jag tar isär förgasarna från varandra så det blir lättare att komma åt för det är givetvis på den vänstra förgasaren som skruven gått av i...

Förgasarna är Mikuni som sitter ihopskruvade i varandra med gasaxel, chokeaxel och två stänger.