XC 600 - 97 tripple går urkasst

prozac

Välkänd medlem
16 jan 2009
108
0
16
Huddinge
Hallå forumgurus!
Frugan har en XC600 som det sitter en LC tripple EC58PL08 motor med Mikuni VM38 förgasare på. Den har varit lite svårstartad kall men med lite svordomar och mjölksyra i armarna har den alltid gått igång.
Lekte runt med den i lössnön i julas och helt plötsligt dog den bara. Accade just då upp och låg på kanske 6-7000 varv o 50-60kmh. Två av stiften var döda.
Nya stift och nya tändhattar. Bra gnista på alla cylindrar, Komp mellan 7,5 till 8 kg i alla tre cylindrar men maskinen går som en påse nötter.

Plockat ner förgasarna och gjort rent (inte för att det var smutsigt) kollade pilot och huvudmunstycke och piloten var 32,5 mot 35 i original. Huvudmustycke var 260 mot 270 i original. Dvs borde gå snålare. Satte i nya chokekolvar om de skulle vara otäta.

När jag plågar igång den ryker det av bara fasen och stiften blir helt svarta och maskinen stannar direkt när jag släpper gasen. Ser ut som att den surar ner sig av bara fasen.

Har lite svårt att köpa att maskinen helt plötsligt skulle få för sig att bestyckningen är fel. Det måste vara ngt annat.

Sitter det några avgas eller insug ventiler eller ngt annat (REED?) som kan ställa till det för mig?

Kan man få lite tips av samlade hjärntrusten??
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Kanske är reeds ventilerna helt slutkörda? Kolla även eftertjuvluft?, men då borde stiften bli vita... hmmm kanske nålventilerna som inte stänger? detta var en svår nöt att knäcka....
Choken som hängt sig kanske?
 

prozac

Välkänd medlem
16 jan 2009
108
0
16
Huddinge
Nya förgasarflänsar sitter på. Tror inte att choken hängt sig. Har satt i nya chokekolvar om de gamla till äventyrs skulle täta dåligt.
Inte kan väl alla nålventilerna ha blivit dåliga på en gång? tror att det måste vara ngt annat. Läste ngnstans att ett dåligt membran i soppa pumpen ev skulle kunna sura ner hela maskinen. Funderar på att riva den som nästa steg.

Ngn som vet om de här maskinerna har slidematning eller Reedventiler som kan bråka?
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Polaris har ingen motor med slidematning vad jag vet.... endra är dem kolvstryda tex 650 eller så är det Reedventiler.....

Kollat sjusteringen på choken då? kanske är fel inställda?

Går den bara på högre varv? går den bra där då?
 

prozac

Välkänd medlem
16 jan 2009
108
0
16
Huddinge
Provat med att släppa ner chokekolvarna helt utan att det gör ngn skillnad. Skruvat ut luftskruvarna med kvartsvarvs justeringar till 1,5 varv ut på alla tre förgasare. Enl boken är normalinställningen 0,75 ut. Gjorde inte heller ngn skillnad.
Går ok på högre varv, tror har. Den varvar ur men jag släpade hem maskinen till Sthlm så jag har ju svårt att provaköra här. Tempmässigt ok med -7 men bara lite frost att köra på, suck...
En lite märklig sak är att när den e helt död räcker det att ta ur stiften, dra tomt ett par tre ggr, i med stiften och den tänder till på första rycket.
Ska nog hälla upp en liten en och ge mig på den i morgon igen...
 

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
om duna (reeds) är dåliga så kommer den få på tok för mycket soppa men gör så att du plockar lös reedsen sen ser du om det är minsta lilla glapp så är dom helt slut du ska inte kunna se att dom glappar där nere dom ska va helt stängda! annars har du kollar hur nålarna står i jämförelse till orginal?
 

prozac

Välkänd medlem
16 jan 2009
108
0
16
Huddinge
På't igen. Det sitter inga REED ventiler på den här. Verkar vara kolvmatad. Såg dock en sak som kan vara en ledtråd. När jag plockade bort luftburken så såg jag att det låg soppa i botten på den. Såg också tecken på att förgasarna flödar över. F-n tro't men det skulle kunna vara flotörventilerna som inte sluter riktigt tätt. Ska beställa nya så får vi se om det gör ngn sus.
Återkommer när jag fått hem prylarna.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
En skoter som är kolvstyrd har alltid soppa i luftburken.. på grund utav att den puffar tillbaka en heldel.....
Därimot ska dem inte flöda...... men ja återkom efter bytet..
 

prozac

Välkänd medlem
16 jan 2009
108
0
16
Huddinge
Jubel! Nu går den igen. Tänkte avsluta tråden så ngn med liknande problem kan få tips.

Så här var det.
- Gummit på chokekolvarna var dåligt och tätade inte riktigt. Efter byte vart det bättre men inte bra.
- Införskaffade nya nålventiler och det var när de skulle bytas som jag såg det STORA felet. På mittenförgasaren hade ngn tidigare ägare försökt ta loss nålventilen och för att komma åt den behöver man lossa ett metallbleck (som flotörerna trycker på för att stänga ventilen) som sitter med en sprint genom förgasargodset. De hade gått hårt åt och skadat/böjt infästningen som i sin tur gjorde att blecket inte kunde löpa fritt på sprinten = ventilen tätade inte ordentligt = sur skoter = släckta stift.
Fick tag på förgasare på skroten som jag bestyckade om och ta-raa med soppa i förgasarna gick maskinen igång på andra rycket.

Tror att det var nog mitten förg som var den stora boven och med nålventilerna lite otäta så blev det som det blev.

Nu är de bara att fara norrut mot snön....