XC -05 hackar sig fram

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
Tjenare

Har en Polaris XC-SP 600 2005 som hackar sig fram när man åker långsamt, det försvinner mer och mer när man åker fortare, men är som värst när man glider runt i styrfart. En annan sak är också att det ibland låter lite konstigt underifrån, från mattan, speciellt när man håller på att sakta ner från en lite snabbare hastighet.

Min kusin tog en tur på den och misstänkte att mattan var för slapp och skulle behöva spännas något. (en procedur jag inte kan ett jota om)

Någon som har nån aning om vad som kan behöva göras? Kan nämna att tändstiften är fräscha (och rätt sort), tändningen är alltid inställd på "Prem Only" och skotern har 1500 mil på mätaren men förutom detta hackande så känns det som om den inte ens gått hälften. Mattan är 32mm (orginal?) med typ fyra kammar borta och har inte non-slip drivhjul. Enligt firman jag köpte skotern av i höstas så var ingenting bytt den närmsta tiden förutom den vanliga servicen.

knugan

Medlem
28 dec 2009
28
0
1
Tjenare

Har en Polaris XC-SP 600 2005 som hackar sig fram när man åker långsamt, det försvinner mer och mer när man åker fortare, men är som värst när man glider runt i styrfart. En annan sak är också att det ibland låter lite konstigt underifrån, från mattan, speciellt när man håller på att sakta ner från en lite snabbare hastighet.

Min kusin tog en tur på den och misstänkte att mattan var för slapp och skulle behöva spännas något. (en procedur jag inte kan ett jota om)

Någon som har nån aning om vad som kan behöva göras? Kan nämna att tändstiften är fräscha (och rätt sort), tändningen är alltid inställd på "Prem Only" och skotern har 1500 mil på mätaren men förutom detta hackande så känns det som om den inte ens gått hälften. Mattan är 32mm (orginal?) med typ fyra kammar borta och har inte non-slip drivhjul. Enligt firman jag köpte skotern av i höstas så var ingenting bytt den närmsta tiden förutom den vanliga servicen.

verkar som att mattan kuggar över....

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Börja med att sträck mattan, är det motorn som "hackar" (går dåligt) eller är de från själva drivningen.
Men som sagt sträck mattan min kuggade över en gång lät inte så fint så sträckte mattan o nu är de bra

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
18
Örnsköldsvik
Bak vid vändhjulen är det en skruv som du ska skruva in för att vändhjulen ska åka bakåt.
Den ska du ta och skruva inåt så att vändhjulen åker bakåt = mattan spänns.
sen drar du bara fast muttern som håller fast skruven så att den inte åker ut..

en riktlinje du kan gå efter när du ska spänna mattan = palla upp skotern så att mattan är i luften hela tiden (måste du göra när du spänner mattan ändå)
sen hänger du upp någonting som väger ungefär 1.5KG i mattan, mitt på mattan.
sen spänner du mattan tills du får in en tumstock på höjden mellan mattan och slidsen.
Och skulle det ändå inte funka och den rappar ändå så spänner du lite eftersom hela tiden tills den inte rappar.
Tänk på att skruva in skruvarna lika mycke på båda sidor så vändhjulen är rak.

Lycka till!

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
Det jag har i huvudet är för m-10 boggien, då skall du lägga en vikt i boggien på 4.5 kg ca 430 mm framför bakre vändhjulens axel, sen ska spelet vara 12-15 mm mellan matta och slides.

rätta mig om jag har fel!

antar att du har m-10 boggien på en så pass ny maskin!

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
Enligt vad jag sett på sprängskisserna så har jag inte m-10. Modellen jag har är 50th Anniversery Edition. Ser ut som att slidesen är urfrästa med jämna mellanrum på M-10an om man tittar på sprängskisserna, se på bilden i sign hur mina ser ut...

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
18
Örnsköldsvik
Det jag har i huvudet är för m-10 boggien, då skall du lägga en vikt i boggien på 4.5 kg ca 430 mm framför bakre vändhjulens axel, sen ska spelet vara 12-15 mm mellan matta och slides.

rätta mig om jag har fel!

antar att du har m-10 boggien på en så pass ny maskin!

jag är nästan säker på att det är samma boggie som det är på min skoter bylla !

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
kan inte hackandet bero på att du har en midja på remmen?... för mig vare likadant men ju fortare man körde desto mindre ryckigt bleve

ekke30

Medlem
8 jan 2008
46
0
1
Avesta
Om den går ryckigt i låg fart så är det knappast mattan som rappar, mattan kuggar bara över vid gaspådrag isåfall, då tror jag mer på föregående inlägg att du har midja på remmen.. Hade själv d problemet på en skoter tidigare å då var det remmen iaf.

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
kan inte hackandet bero på att du har en midja på remmen?... för mig vare likadant men ju fortare man körde desto mindre ryckigt bleve
Bra tips! Låter helt klart troligt! Ska byta till extraremmen så fort jag får chans och se om problemet består! Antagligen så är det ju båda felen, låter helt klart som att mattan susar eller vad man ska säga när man saktar ner, samt låter illa när det går trögt (lössnö...)