X-rs 600 eller 800?

W

Wettainen

Vad är bra att veta om 600ans xrs och 800ans ? -07

Vilken av dom är värt att köpa? Sägs ju att 600an är lättare,smidigare,bränslesnålare och håller längre än vad 800ans gör.:hmmmm:

Ni som vet kan väl hjälpa till lite tack!

Tackåhej

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Båda 2 är en bra maskin men det beror ju helt på vad du ska ha maskinen till... är ju självklart ett antal hästar till och lite bångstyrigare med 800...

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
enligt mig så hade jag valt 800motor.. tkr SDI motorn är lite för vek.. 600an hade nå svemmel med variatorerna.så den sacka i varven när man höll stumt..

800R motorn hade nå vev-problem..detta skulle isf hända inom 150mil.
om man vill förebygga problemet med att veven kan nypa är att man sliter ut motorn..klyver blocket.rengör från allt fett..sen borrar du kanaler från förgasarsidan in till lagrena..sen lägger du nipplar där och på med oljeslangar på där.så har du bra smörjning på lagrena hela tiden..

annars måste du vara noga med att fetta in lagrena med jämna mellanrum.

men som sagt..hade valt 800an istället..

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
kan även tillägga.. givetvis går 600an billigare..men då har du X-antal hästkrafter mindre oxå...
och så pass mkt tyngre är inte 800an så de märks överdrivet..om du inte orkar styra..gymmet nästa.de är jobbigt att köra skoter:)

W

Wettainen

kan även tillägga.. givetvis går 600an billigare..men då har du X-antal hästkrafter mindre oxå...
och så pass mkt tyngre är inte 800an så de märks överdrivet..om du inte orkar styra..gymmet nästa.de är jobbigt att köra skoter:)
Okej! men att plocka isär motorn å rubbet skulle jag nog inte klara av själv då jag bara är 16år och kan int precis allt i skotern :p
Men vad ligger 600an i bränsleförbrukning och 800an? Nu när vi ska köpa skoter, har nämligen kollat på din skoter på blocket tror jag! en iq 440/600 mod från -06 och är i Pajala... Och sen har vi kollat på en rev 440/600 och en xrs 600 eller 800an men nu är det ju min pappa som måste tycka vad han vill om skotrarna och han tycker inte om 800ans motor.... -.-
Skulle jag få bestämma själv skulle det nog bli en 800a! :D

R

RevMan

MXZ X-RS 800 2007 har inte 800R PowerTek motorn.
Den har 800 HO PowerTek

W

Wettainen

Hmm, Har inte lixom fattat det men, vad är det för skillnad på 800r motorn och 800 HO ? sdi har jag fattat att den är mkt mer bränslesnålare men då är den slöare oxå å sånt. Typ mer glidar skoter

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Hmm, Har inte lixom fattat det men, vad är det för skillnad på 800r motorn och 800 HO ? sdi har jag fattat att den är mkt mer bränslesnålare men då är den slöare oxå å sånt. Typ mer glidar skoter
Är väl 10-talet hästar som skiljer de motorerna. 800R kom väl iom XP-chassit 2008 (Förutom på just Summit X-RS som fick den 2007).

Skulle inte kalla 600:an en glidar skoter, räcker väldigt väl och går såklart något billigare också - men kanske inte vill upp på rullen i samma utsträckning som en 800:a och kanske får du det en aning kämpigare i motlut och djupsnö.

W

Wettainen

Haha men det är så det sägs iaf ;)
Jag har ju kört 600 sdi ( summit 600 -08 ) nå gick den väl rätt så bra å de men jag vill helst åka runt på rullen å leka lite ;)
Blir väl inga problem om man har 600an att få upp den på rullen för jag har sparat nu ett tag å jag tänker köpa dynamoe joes vkitt och 44ans matta å sen dreva ner den 2-3 kugg å en MBRP slutburk! :)
Nog fan ska man kunna åka på rullen då? har även sett på blocket att ALLA jävla 600ans xrs har gått 400+... vill helst ha nån som har gått mellan 100-250!

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Haha men det är så det sägs iaf ;)
Jag har ju kört 600 sdi ( summit 600 -08 ) nå gick den väl rätt så bra å de men jag vill helst åka runt på rullen å leka lite ;)
Blir väl inga problem om man har 600an att få upp den på rullen för jag har sparat nu ett tag å jag tänker köpa dynamoe joes vkitt och 44ans matta å sen dreva ner den 2-3 kugg å en MBRP slutburk! :)
Nog fan ska man kunna åka på rullen då? har även sett på blocket att ALLA jävla 600ans xrs har gått 400+... vill helst ha nån som har gått mellan 100-250!
100-250mil? På en 07:a? :)

Min -11 har gått 180... finns det verkligen sådana lågmilare du söker? :D

W

Wettainen

Hahah joo nå finns det nån :) vill inte ha nån skoter som gått mer än 350 för då blire bara skit :)

rallep

Medlem
28 feb 2010
48
0
1
om jag vore du skulle jag absolut skippa iq 440/600 mod från pajala. Jag känner folk som har haft den och den är allt annat än bra skick! Vill du ha en skoter som kommer kosta pengar på reservdelar så är det rätta skotern! jag hade klicka bort den direkt om jag var du!

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
MER än 350?
350 är ju rena dröm-milen vid den årsgången, om dom är ärliga dvs.

W

Wettainen

*Hmm du har nog faktist rätt, blir det en iq ska det int bli en mod eller pro, eller vafan det kanske är samma ? :p
Iaf om det blir en iq ska det bli en hederlig 440/600 orginal eller en 600 orginal så får man mixtra själv, Men just nu så står en Rev xrs på första plats!
hade inte tänkt mig att köpa en som har gått mer än det drf att jag kommer nog köra som fan med den och då lär den ha gått minst 700-800 mil innan jag säljer iväg den och då får man ju sätta så förbannat lågt pris på den för att fåiväg den.. tänkte ha en från typ 150 om nån som har haft den stående så kör man till 500 och säljer ! (Y) :)

W

Wettainen

Såg en xrs 800-07 för nån vecka sen som hade gått 130 mil, den försvann lika fort som den kom in dit kan jag då säga, även om den skulle varit kvar längre så skulle vi int köpa den än :p... -.-