Wildcat-cylindrar

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
[Uppdaterat: Senast editerat den 09-Apr-03 kl 10:49 AM (CET)]Efter div. reparationer så kommer jag snart att kunna skruva ihop motorn och behöver därför momenten som cylindrarna och toppen ska dras med på en 92:as wildcat.
Är det någon som har en mer utförlig lista över olika moment m.m. är det så klart ännu bättre men det är dom man behöver när man monterar tillbaka cylindrarna jag är i akut behov av.

När jag ändå skriver så har jag en fråga till också.
När jag skruvat bort cylindrarna såg jag att dom både har reedventiler och kolvstyrt insug, närmast förgasarna (eller vad det heter på en EFI) sitter det reedventiler och "bortanför" dom är det två feta öppningar ned i vevhuset som stängs och öppnas av kolven.
Är det vanligt på skotrar med både och, jag trodde att man hade antingen eller?
Och vad är vitsen med att ha båda delarna?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Enligt hörsägen så lär det vara 22-25 Nm för topplocksskruvarna. För övriga skruvar kan du räkna med 24 Nm för M8 och 10 Nm för M6 om du inte får tag i pålitliga uppgifter någonstans.

Jag tror att de här Wildcatmotorerna är rätt ensamma om att ha både kolvstyrt insug och reedventiler. Troligen tyckte någon konstruktör att det var det bästa sättet att få bra gasflöde in i vevhuset utan att ta till orimligt stora reedventiler.
Nackdelen med rent kolvstyrt insug är ju att man går miste om en del vevhuskompression, och man förlorar mer vevhuskompression ju högre upp porten går. Å andra sidan, med en låg port så kommer den att strypa gasflödet och dessutom blir den tid den står öppen otrevligt kort.
Men om man nu har bestämt sig för att använda reedventiler så gör det ingen skada att ha en låg port direkt in i vevhuset också. Så länge den står öppet bidrar den också till gasflödet.

Egentligen är det märkligt att kolvstyrt insug har hängt kvar så länge på små tvåtaktsmotorer. Jag bläddrade en del i en bok om tändkulemotorer (alltså tvåtakts semidieselmotorer för att uttrycka sig exakt), den var tryckt nån gång kring 1910. Där stod det att "moderna" tändkulemotorer alltid använde reedventiler. Den sista svenska tillverkare som använde kolvstyrt insug gick över till reedventiler 1905 och fick i och med det fördubblad effekt utan att ändra något annat på motorerna!
Inget är nytt under solen...
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Jag ställde samma fråga på snowrider:s forum också och svaren jag fick där var ca. 2,5kg för toppen och dom mindre bultarna under insuget och ca. 5kg för cylinderfoten.
Det stämmer ju med vad du skrev också, pinnbultarna till cylinderfoten är ungefär 10mm så det är väl därför dom kan dras rätt mycket. (det är ju så klart inte M-gängor, jag fattar inte varför man envisas med att använda tum och andra konstiga mått, det borde förbjudas! x( )

Ang. insuget så var väl inte svaren på snowrider:s forum så positiva heller men dom här motorerna går ju bra så det är väl bara att gasa och se glad ut ändå... :)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hmm...den där motorn är ju japansk, det borde rimligtvis bara vara M-gängor i den. Men det kan ju vara en fingängad M10 vid cylinderfoten.

Jo, och det ÄR störande med fordon som har M-gänga och millimetermått på skruvskallarna i motorn, och UNC-gänga respektive tummått på allt annat. Verktygsförsäljarna är väl glada åt det iaf...


 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
Det är inte "vanlig" M10 fin utan en "ovanlig" fingänga. Kommer inte ihåg stigningen nu tror det är 1.5mm.
Förutom wildkatten och 99,00 zr700 så har även den gamla 530 motorn dubbla insug. Det är en ovanlig konstruktion men enligt många (kimpan bl.a) ett vinnande koncept.
Dra inte med för hårt moment!
2.2kg på toppen. Kom ihåg att korsdra.
4.2kg på cylinderfoten.
Småmuttrarna kommer man inte åt så lätt så där får man gå på känn.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
OK, jag testade bara att gänga på muttern på en vanlig M10 och där gick den bara på litegrann, så jag får väl ta tillbaka mitt klagande på pinbultarna då...
Men jag anser ändå att den som uppfunnit tum-mått eller håller dom vid liv borde få känna på tjära och fjädrar! }>

Det verkar ju som att du vet vad du snackar om så jag får väl ta det lite försiktigt när jag drar åt.
Att man satt dom två bakersta bultarna under insuget är ju helt obegripligt, det blir nog till att snickra till något specialverktyg för att få fast dom...