WalkerEvans-fundering

pw3

Medlem
17 jan 2012
40
2
8
Håller på att spekulera lite i det här med framvagnar, då är min fundering följande: Har alla Walker evans-dämpare med samma partnr på gasburken samma innanmäte, dvs schimsning oavsett årsmodell?

Hur är det med fjädrar? Ett fåtal att välja på eller är det en enda härva av olika fjäderkonstanter?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Schimsstacken sitter på kolven inte i gasbehållaren. Har dämparna samma artikelnummer så ska det vara samma men......förr i tiden var det inte ens säkert att båda framdämparna på samma skoter hade samma schimsstack men dom har väl bättrat sig.
 
Reactions: pw3

pw3

Medlem
17 jan 2012
40
2
8
Går i tankar att korta dämparna, blir dock i mesta laget för att slänga i en distans. Är det nån som provat att sticka av dämparröret och sedan korta kolvstången motsvarande? Det ser ut att vara samma gänga för fjäderförspänningen som det är in i dämparens övre del.
 

pw3

Medlem
17 jan 2012
40
2
8
Som svar på min egen fråga så gick det utmärkt. Samma gänga på dämparröret hela vägen.
Dämparna skulle ändå isär och servas så det var lika bra att prova. Tog 25mm på dämparröret och 25mm på kolvstången. Gick bra att skära ny gänga i kolvstången, dock bet ett vanligt stickstål dåligt, hårt i ytan.

Nytt cc-mått 425mm

Walker evans har nåt kufiskt system med en nål för mera dämpverkan i slutet av slaget, funderade om jag skulle modifiera det också men struntade i det. Dämparna kommer bli hårdare lite tidigare i rörelsen. Blir det för mycket får man väl helt enkelt riva dämparna och ta bort nålen.
 
Last edited: