Walker Evans

Tommy E

Välkänd medlem
2 dec 2004
156
0
6
Burträsk
Hur är det egentligen med WE dämparna (till en pro x2/xr). Det finns sex olika lägen som man kan ställa in. Men vilket läge är hårdast? Har provat trycka ihop den nu men känner varken någon skillnad på hårdhet eller retur (vet inte vad det egentligen gör). Hur fungerar det där egentligen?

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Märker du ingen skillnad om du går direkt från min. till max så känns det som om det kan vara läge att renovera stötdämparna. Hårdast brukar det vara när justeringen är maximalt inskruvad.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Du ska definitivt känna skillnad speciellt vid kompression annars är det dags att renovera dämparen.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Köpte nyligen en nyrenoverad WE dämpare från Polaris i Vilhelmina som tydligen skulle vara omschimsad hårdare och nyrenoverad

Men jag har samma erfarenhet stoppar jag dämparen mot arbetsbänken kan jag trycka ihop den en bit känner ingen skillnad om har den på H eller S

Den har inte slagit igenom något när jag kört men då har jag inte kört så hårt efter leden

Tommy E

Välkänd medlem
2 dec 2004
156
0
6
Burträsk
det som jag tycker är konstigt är ju att det var lika dant på den andra we dämparen siom jag hade. har nu två st, och en sägs vara nyrenoverad. medans den andra som jag har kört med i flera säsonger var ju betydligt mjukare men jag kände fortfarande inte någon skillnad på något läge. :-/

Greeken

Välkänd medlem
27 feb 2008
228
0
16
Östersund, Sweden
Är lite osäker på det här men man bör väll inte känna nån skillnad på lägena när man trycker ihop den(lågfartskompression)? Man ändrar väll bara hur hård dämparna är vid högfartkomprission, dvs vid typ en landning så dämparen trycks ihop med lite fart??