Viper Venture 700 som spårar :-(

pineridge

Rookie sledder
12 feb 2018
11
0
1
Stockholm
Supernöjd med min Viper Venture 700 -04 förutom att den är väldigt orolig fram på lite ojämnare underlag, tex sjöis. Man får verkligen passa den i lite högre farter vilket är rätt påfrestande längre stunder. Har även en Lynx 550 och en Nytro XTX som inte alls beter sig på samma sätt, de går som tåget.

Någon som vet vad det kan bero på? Kan man byta skidorna?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Som sagt kolla att de är toe out , om de är mycket glapp i framvagn sätt lite extra toe out ,,fixa glappet är en bra ide också. Om maskinen häger för mycket på skidorna blir den mer orolig i fram. Jusera ner boggiflädringen mer ner i fram på boggin och mjuka upp i bak i värsta fall. Om inte de duger heller så släpp på fjädertrycket på framvagnsfjädringen. Ju mer man flyttar vikt/tryck bak till matta desto rakare går den på hårdspår men man tappar såklart styrning. Jag har ställt in min Thundercat så den ska va kursstabil till max men då har jag ingen styrning under gaspådrag, jag får släppa gasen och styra.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Montera dubbel styrstål och kolla efter glapp i framvagnen som Boost111 skriver, gjorde
det på min viper 600-04 och på en MP gick som på räls.