Vill ha en trippel att spela upp välsång med!

Rallarsving

Medlem
23 dec 2008
6
0
1
Stockholm
Tjena, första inlägget här! Farsan har en indy ultra 700 touring eller vad den heter och den går bra trots att han har lagt till dödvikt med back och elstart.... och backspeglar(?).

Nu ska jag skaffa en skoter att skrämma upp. Gillar sleepers i alla kategorier och trepip är ett måste. Jag är mc-mekaniker och har mekat mest fyrtakt, men nu ska jag också bli skoterist!

Jag vill ha tips på en bra grund att jobba från. En trepips sjuhundra, men vilken modell? Ingen touring. Kan någon peka mig i rätt riktning? En god vän hetsar om en tidig "Storm". Är det en bra släde?

Jag hade tänkt att porta, slänga på boysen eller likvärdigt, bra pipor, öka kompressionen måttligt, borra och slänga in Wiseco(har jag gjort på otaliga hojar och de har alltid funkat bra), hoppas de finns till slädar också.

Men det störtsa ingreppet lär bli ett vått lustgas-system, men det får bli en bit in i framtiden. Jag hinner inte mer än renovering och portning innan säsongen. Men ge mig tipps på något gammalt relativt trofast att starta med...

PS. Jag är en sån som alltid lägger mer pengar på delar än startobjekt...

Tack på förhand! :rock:

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
fanns nån xcr 800 -99 på blocket, fula som stryck men bra motor vad jag har hört, polaris sista trippel som dessutom har avgasportar. hade helst velat ha en sån motor till mitt projekt

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
XCR 800 har en erkänt brutal motor.
Läste nån artikel av Tikka, där han ansåg den motorn ha en fruktansvärd potential, kanske finns nåt om den på hans hemsida?

Annars har du ju Ultran, som med pipor producerar låååångt över original..

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Du borde köpa en TC 1000. Även om XCRen faktiskt är ett monster också...

Rallarsving

Medlem
23 dec 2008
6
0
1
Stockholm
Tack för alla svar! Är det alltid Fuji som tillverkat 680cc och polaris själva som gjort den som kallas 700? Har jag uppfattat saker och ting rätt då?

Fanns trippeln med variabla avgasventiler? Det är ju genast intressantare om man vill göra mer än familjeportning och ha kvar vridet..

Ultra 680 har fuji och en sådan är ju kul med 110 hästar i farsans indy sks touring så en lättare skoter med samma Fuji 680 och pipor och med lätt portning och lite mer kompression borde ge runt 140+ eller är jag ute och cyklar? Vilket chassi är det aggressiva och på vilka modeller sitter det?

Är det värt att vålda i en trepip i ett lättare chassi till och med? God jul förresten!
:beer::argh:

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Jag håller då på att vålda ner en trepip ner i ett lätt edge-chassie. Det är en lite nyare polaris som har en twin från början. Ska ner med en yamaha SXR 700 motor utan avgasportar och AAEN pipor ska han få. Om det kommer att bli värt alla svordommar i garaget? Allt är värt att få sin drömskoter :)

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
svar till rallarsving

rallarsving, ultra 680 är fuji, xcr 700 (aggressive chassie) och 800 (evolved chassie) har japansk vevaxel, och amerikanske cylindrar och de har också avgasportar. enligt uppgift RAVE klockor, men det låter jag vara osagt. rörliga avgasportar är det iaf.

hade själv en xcr 600 sp, vilken har ultra motor istället för vanliga 580 motorn med större förgasare (SOM INDY MODELLEN) sp har det sk aggressive chassiet. årsmodell 96 som jag hade var väldigt fett bestyckad redan från fabrik, så när jag satte nyrenoverade ultra cylindrar på den och smällde i nya kolvar så kunda jagfortfarande köra på org munstyckena, justeringar på nålarna var det enda som behövdes. på dessa modeller dvs xcr sp 96 (även 97 SE) SITTER DET JU BEKANT TRIPPELPIPOR OCH DE ÄR DESAMMA SOM SITTER PÅ ULTRA SPX -97 och de har ju för vana att åka ifrån storm 800. Jag bytte också till toppar tillhörande ultra 580 utan trippelpip, vet inte riktigt om det är andra toppar till trippelpip än till singel, vad jag däremot vet är att xcr 600SP topparna var helt annorlunda.

den vanliga gamla ultran i indy chassiet fick ju trots allt singelpipa just för den anledningen, och det var att sattes det trippelpipor på ultra så kördes stormen ifrån och hur skulle det sett ut med en 800 trippelpip som körs ifrån av en 700? det låter ju lite fel.

om du undrar nåt över dessa motorer eller dyl så pm:a gärna, är rätt insatt i dom.

mvh

Last edited:

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
Tack för alla svar! Är det alltid Fuji som tillverkat 680cc och polaris själva som gjort den som kallas 700? Har jag uppfattat saker och ting rätt då?

Fanns trippeln med variabla avgasventiler? Det är ju genast intressantare om man vill göra mer än familjeportning och ha kvar vridet..

Ultra 680 har fuji och en sådan är ju kul med 110 hästar i farsans indy sks touring så en lättare skoter med samma Fuji 680 och pipor och med lätt portning och lite mer kompression borde ge runt 140+ eller är jag ute och cyklar? Vilket chassi är det aggressiva och på vilka modeller sitter det?

Är det värt att vålda i en trepip i ett lättare chassi till och med? God jul förresten!
:beer::argh:
mig vetligen finns det bara ultran och yamaha viper som är såååå brutalt strypta från fabrik genom orginalpipan ... en ultra 96:a med balanserad vev nya kolvar och trippelrör bör lämna 135-140hp men...... har jag varit du har jag letat fram en ultra spx-se , den gick grönjävligt bra när det begav sig

lycka till med bygget

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
mig vetligen finns det bara ultran och yamaha viper som är såååå brutalt strypta från fabrik genom orginalpipan ... en ultra 96:a med balanserad vev nya kolvar och trippelrör bör lämna 135-140hp men...... har jag varit du har jag letat fram en ultra spx-se , den gick grönjävligt bra när det begav sig

lycka till med bygget

det jag nämnde i mitt tidigare inlägg: xcr 600 sp -96 med original trippelpip, ultra 680 cyl = Ultra spx se (förutom elektronisk tankmätare) om nu spx se hade sån, storm hade i vilket fall.

Last edited:

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
59
Täfteå, Umeå
Istället för att köpa nåt nerstrypt som du får betala för att strypa av tycker jag du ska köpa en thundercat 900, 1000 fram tom 1998. Eller en zrt 800 fram tom 1998.
En tcat 900 har mycket krut från början.

Min 97a har wiseco, boyesen, reedspacer och något putsad (inte mycket), öppna filter.
Bortbyggd oljepump. Sen helfrächa lager i hela motorn förståss.
Sen 9-bultare av senare model och rollercam sekundär.

Kostnaden för detta förutom lager (måste ju ändå bytas om man ska trimma) 5-6 tusen. Köp beg variator på blocket. Jag har även DD 6 helix (glöm allt var black magic heter, bara skit). Polaris 63grammare, Tor det sitter orange primfjäder och röd (hård som fan) sekundär fjäder.

Den går nåt jävulskt, spinner och stegrar samtidigt, och i år ska jag spanka sparrisen på tcat 1000 som tog mig på tävlingen på segasjön i fjol ;)