Vill dö vid full gas ibland

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Tjena.
Märkte förra vintern 2 gånger att skotern ville dö ibland när jag gasa på.
Och idag när jag skulle ut och provköra den så bara dog den när jag skulle gasa på ut för en backe, men så släpper jag gasen och den får gå ner i varv sen kan jag gasa som jag vill.

Testa sen att trycka handtaget i botten från stillastående och lite olika farter men felet ville inte uppkomma igen.

Kan det vara att bränsleledningen från tanken sitter så långt fram i tanken att soppan åker bak för långt när jag ger på och går upp på skidres?

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
uppkommer detta fenomen endast vid skidres? så kan det vara att så enkelt att bensinen inte kommer in i cylindern eftersom att den inte orkar suga in bensinen.

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
uppkommer detta fenomen endast vid skidres? så kan det vara att så enkelt att bensinen inte kommer in i cylindern eftersom att den inte orkar suga in bensinen.
Kan vara, men då man åkt på rullen flertalet meter i brantauppförsbackar så känns det som att lite skidres ut för en backe inte borde vara tillräckligt rätt upp för att den inte ska orka suga i sig bränslet. Hade bra komp innan jag drog ut och körde, 12,6 och 12.9. Motorn är nyrenoverad och skotern i helhet är ny servad. Så jag tror felet uppstår nånstans mellan tanken och förgasarna, men tänker inte helt utesluta att det kanske är ett tändfel, eller?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Så gjorde min Viper ibland, eller väldigt sällan. Dom gångerna de hände för mig var när jag just hade farit hem ifrån så den var inte riktigt varm än så när ja gasa fullt så var de som att den inte riktigt hängde me, tror den fick för lite bensin. Jag märkte de första gång då jag skulle gasa ner för en backe.

Var den kall när du körde ?

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Så gjorde min Viper ibland, eller väldigt sällan. Dom gångerna de hände för mig var när jag just hade farit hem ifrån så den var inte riktigt varm än så när ja gasa fullt så var de som att den inte riktigt hängde me, tror den fick för lite bensin. Jag märkte de första gång då jag skulle gasa ner för en backe.

Var den kall när du körde ?

Ne stod och varmkörde den innan jag drog ut(eller iaf tills kylaren blev lite ljumen) sen drog jag några repor på lägdan utanför sen efter ca 2km uppkom det.

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Var ute och test körde idag för att utesluta att den fick för mkt soppa men när jag skruva ur stiften och kolla var dom som pepparkakor så det problemet tror jag att jag kan utesluta. Däremot så ville skotern dö vid samma j-a kulle och endast vid halvgas. Ingen som haft något liknande fel? hjälp skulle uppskattas.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kollat igenom soppapump, dåliga pumpmembran eller smuts i pumpen? Vatten/smuts i tanken? Dålig sugledning i tanken? Igensatt soppafilter på slang?

x-rs Markus

Ny medlem
2 mar 2008
4
0
1
Kattisavan
hej

jag hade en mxz 700 -00 och den dog på full gas men det berodde på att tändstiftshattarna var så nötta att de åkte upp från stiften när motorn varvades och då blev det ju som dålig kontakt....så har du tändstiftshattar som är av hårdplast så kan du kolla det!

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
37
Byyn
Min arctic gjorde så två gånger i söndags, den ena gången var den relativt kall men inte den andra gången... och båda gångerna hände i jämn fart på älven.

Har dock inte haft tid att felsöka någonting ännu.