Vill byta skoter men är osäker på vilken

DarkRavev

Medlem
16 dec 2019
16
1
3
31
Klöverträsk
Hej! Jag har för nuvarande en arctic cat f800rr, tycker den funkar helt ok men den var förlängd av förra ägaren och någonting har gjort så det har blivit riktigt svårt att göra skidres med skotern, den är nu 137" lång. Vanligtvis tror jag den ligger på 128".
Jag har släppt lite på balataremmen och spänt fjädringen fram i boggien, men det har inte hjälpt något.
Jag tycker också att den är lite för hård i fjädringen i boggien, även när jag släppte lite på främre boggiefjädringen, den bakre boggiefjädringen kan jag inte ens ändra på.
Det är variatorkitt, nästan speedwerx helsystem, (Sålde skrikburken)
Powercommander.
Så jag är väldigt sugen på att testa ett nytt märke och vill ha en skoter som är ganska mjuk att köra med på leden, den ska vara lätt att dra skidres med och jag vill inte köra fast direkt jag kör utanför leden.
Jag hade tänkt mig en 137" 800cc skoter iallafall.
Jag har själv kollat mycket på lynx X-trim 800, jag tycker den ser riktigt rolig ut men jag vet inget om hur den är på leden och har aldrig testat lynx.
Jag vill inte heller att den ska skjuta remmar hela tiden

Kom gärna med andra tips. Jag hade tänkt mig kring 60.000 - 80.000
 
Last edited:

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Om du vill ha något som är ganska mjukt att köra med efter led så är nog Lynx Xtrim eller Ski-doo Renegade rätt bra val. Det finns ju Lynx Boondocker och Ski-doo Freeride också, men de har generellt lite tuffare fjädring och blir kanske för hårda då om du vill ha något mjukare. Samt att både Boondocker och Freeride är mer lössnö-inriktade än Xtrim och Renegade som är mer led-inriktade. Tror att både Xtrim och Renegade bör gå bra att få att gå på rulle. Annars så kan du ju gå på de korta modellerna också, Lynx Rave/RE och Ski-doo MXZ. Du får kämpa mer i lössnö, men de är ännu lättare att köra rulla med. Rekommenderar årsmodell 2014 och framåt på samtliga för att få det lite nyare chassiet på dem. Rotax 800 e-tec (du lär inte få en 850 e-tec för de pengarna) som sitter i de skotrarna har jag aldrig haft några problem med och generellt så verkar e-tec hålla okej. Det som vissa har problem med är ju däremot remförbrukningen, jag har aldrig haft det, men vissa har ju haft väldiga problem. Så det är ju något som kan tala emot både Ski-doo och Lynx. Tror dock det främst är i lössnömaskinerna som remproblemen visat sig, ledmaskinerna lever lite enklare liv och är inte på sidan av ett berg och plågas i meterdjup snö timmar i sträck.

Både Polaris och Arctic Cat verkar vara bättre just på variatorsidan, hörs inte att de tar lika mycket remmar. Jag hade däremot en Polaris RMK 800 Dragon 2009 från ny och ett par år framåt från det och jag har aldrig haft så mycket motorbekymmer med en skoter någonsin, men de verkar ha fått bättre koll på motorerna sedan dess. Om du lyckas hitta någon Polaris kanske från 2014-2015 och framåt eller så så bör de ha hunnit fixa till motorerna till de årsmodellerna. Vet att kring 2012-2013 i samband med att Pro RMK kom så var det också vissa problem med 800-motorerna och deras tillförlitlighet. Har däremot inte jättebra koll på Polaris mer ledorienterade maskiner (typ Switchback, Pro-X och vad de heter), så där får någon annan fylla på.

Arctic Cat verkar ju under hyfsat många år haft både tillförlitliga variatorer och hållbara motorer, så de kan vara ett bra val, men om du vill testa annat märke så är det ju främst Polaris, Ski-doo och Lynx som gäller (Yamaha om du vill ha en fyrtaktare, men om du inte har turbo på dem så är de väl inte några vidare rullemaskiner direkt i och med att de är rätt framtunga).
 

DarkRavev

Medlem
16 dec 2019
16
1
3
31
Klöverträsk
Super! Tack för tipset. Då kanske jag inte är helt borta med att kolla på lynx X trim.
Men vad är det för skillnad mellan X trim och Renegade?
Vilken är att föredra där?
Har tittat lite på renegaden också. Jag har sett att det finns lite olika typer.
XRS, BC.
Vad är det för skillnad där?
Och samma med lynxen
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Xtrim är en Lynx och Renegade är en Ski-doo. ;) Nä men allvarligt så är väl största skillnaden främst fjädringen och mer specifikt boggien, där Lynx på de flesta sportmodeller har en variant av PPS-boggie. Allmänt så är den väl känd som en riktigt stryktålig och bra boggie, kanske inte den bästa just för att köra i lössnö. Många tycker den är bättre för våra nordiska förhållanden med mindre bra leder och mycket gupp och gropar och sånt än Ski-doo:s motsvarigheter (därmed inte sagt att Ski-doo:s är dåliga). Kan skilja vissa andra detaljer som variatorkalibrering och många rent utseendemässiga grejer, men vad gäller själva körningen så är det främst boggien som är den stora skillnaden. Jag personligen tycker att Lynx har bättre skidor också. Älskar Blade-skidorna. Ja en annan skillnad är att Lynx oftast är tryngre än Ski-doo, kan skilja hyfsat många kilo. Många menar att Lynx då är mer stadigt byggda och håller bättre. Inte helt säker på att det är sant, men det kan alltså skilja lite i vikt mellan Lynx och Ski-doo. Om det är en något som är viktigt.

Sedan för de olika modellerna av Renegade så finns det en del ja... Ungefär enligt nedanstående är skillnaderna.
Renegade X-RS - Som en Renegade X men med extra allt. Stötdämpare hämtade från ski-doo:s tävlingsmaskiner, förstärkningar i chassiet etc. Den här maskinen tål riktigt hård körning, men det kan också innebära att den är för hård för din körning. Det går ju att justera stötdämparna så de blir mjukare, men ändå bara till en viss gräns.
Renegade X - Den "vanliga" Renegade om man så säger, med bra stötdämpare, rätt brett mellan skidorna, inte så höga kammar på mattan etc. Bra att köra efter led med, men tar sig fram hyfsat i lössnö också.
Renegade BC - BC står för backcountry, rent allmänt mer anpassad för att ta sig fram bra i lössnö tack vara något smalare mellan skidorna, boggie mer anpassad för lössnö, högre kammar på mattan. Inte riktigt lika stabil som Renegade X eller X-RS efter led, men bättre i lössnö. Bäst är om du hittar en som har ett "X" med också, dvs. Renegade BC X 800, eftersom den då har bättre stötdämpare än bara den som heter Renegade BC.
Renegade Sport (osäker på om den fanns i Sverige, såg att den fanns i USA) - förgasarförsedd, äldre motor och äldre chassie, dåliga stötdämpare. Undvik.

Gällande Lynx Xtrim så tror jag att Lynx alltid bara haft en version av Lynx Xtrim med 800 motor och den har alltid haft bra fjädring och sådant då, finns till min kännedom ingen "snikversion" av Lynx Xtrim 800. Senare årsmodeller har fått med ett "RE" i namnet också. Lynx Xtrim med mindre motorer fanns ibland i lite olika versioner, men Xtrim 800 verkar det bara ha funnits en av från 2014 och framåt.
 
Last edited:

DarkRavev

Medlem
16 dec 2019
16
1
3
31
Klöverträsk
Haha suveränt! Täckte nog alla mina frågor där, ser ut som att jag kommer att sträfa efter x-trim eller BC X. Jag får hoppas det kommer ut någon för ett rimligt pris.
Tack för all hjälp! 😁
 
Last edited:

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Om du kikar Lynx så har de ofta bokstavstillägget SC, RE, eller utan i modellnamnet.
Inga bokstäver = snikdämpare, ibland inte ens renoveringsbara
SC är instegdämpare som inte klarar så högt tempo på trasig led (tycker jag iaf)
RE = race replica alltså kralligare dämpare med att en hel del inställningsmöjligheter
DS = deep snow dämpare/boggie anpassade för lössnökörning.
Jag har själv en xtrim SC men jag tyckte inte den pallade ledkörning i det tempo jag ville så jag köpte begagnade RE dämpare till boggin. Jag tycker det blev en fantastiskt mycket bättre maskin. Kan hålla högre tempo när jag kör själv. Funkar bättre när jag har passagerare och när jag drar pulkan. Hade jag varit du hade jag satsat på en RE, lämnat in dämparna på renovering och ställt in dom på mjukaste läget enl. Instruktionsboken. Då har du en mjuk och skön maskin som du kan tuffa till om du vill köra aggressivare. Alla har så klart olika preferenser men det är iaf mitt råd till dig.
 

DarkRavev

Medlem
16 dec 2019
16
1
3
31
Klöverträsk
Jaha, jo jag tackar för den informationen, då kommer jag nog söka efter en re om det blir en X trim. Skönt att man får så snabba och bra svar här ^^
 

DarkRavev

Medlem
16 dec 2019
16
1
3
31
Klöverträsk
Ok, en sista fråga då. Om jag nu skulle köpa en lynx xtrim eller ski doo renegade som har gått ca 500 mil, vad bör göras med den?
Jag tänker typ kolvbyte, oljebyte och sånt
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Den vanliga servicen som man kan göra, om det inte redan är gjort, är väl byte av olja i kedjehuset och smörja alla nipplar. Snabbt och enkelt gjort. Samt kolla kondition på variatorer/variatorrem och så att remmen ligger rätt i variatorn (remspänning). Kanske även kolla så att stötdämparna fungerar som de ska (bör man väl göra innan köp egentligen, om de verkar vara dåliga eller på väg att bli dåliga så försök förhandla ner priset). Jag personligen hade nog inte bytt kolvar eller kolvringar eller något vid 500 mil på en 800 e-tec, kanske kring 700 mil eller något att jag hade börjat fundera på det. Men det är å andra sidan beroende på hur pass säker man vill känna sig, det är säkert trevligt att veta att kolvarna är fräscha också.