Vilket mörker - blöt dyna

ThinhO

Välkänd medlem
15 sept 2009
264
0
16
Umeå
Har lyckats! Tanken läckte ur en luftning på sxen, hur får jag dynan torr? IOM att bensin dunstar dåligt så måste jag försöka spola ur det? Men sen då...? Lär ju lukta soppa till förbannelse endå, inte så kul å he i torkskåpet hemma! Nån som sitter på lösningen?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Nä, något torkskåp ska du definitivt inte använda.
Bensin dunstar bra i värme, men då ska man vara väldigt,väldig försiktig med gnistbringande saker som elmotorer i elverktyg och torkskåp. Det kan bli brandfara, om jag uttrycker mig blygsamt.

Klä av dynan, försök att vrida ur stoppningen och vädra i varmt garage. Försök ventilera så gott det går. Bastu? Se i så fall till att den inte har gemensam ventilation med bostadsdelen. Och att det är elbastu förstås. Sätt värmen på 40-50 grader.
Men lär ju stinka soppa ett tsg efteråt.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

ThinhO

Välkänd medlem
15 sept 2009
264
0
16
Umeå
Nä, något torkskåp ska du definitivt inte använda.
Bensin dunstar bra i värme, men då ska man vara väldigt,väldig försiktig med gnistbringande saker som elmotorer i elverktyg och torkskåp. Det kan bli brandfara, om jag uttrycker mig blygsamt.

Klä av dynan, försök att vrida ur stoppningen och vädra i varmt garage. Försök ventilera så gott det går. Bastu? Se i så fall till att den inte har gemensam ventilation med bostadsdelen. Och att det är elbastu förstås. Sätt värmen på 40-50 grader.
Men lär ju stinka soppa ett tsg efteråt.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Alright! Har hunnit klä av dynan och lagt den på golvet framför värmepumpen i garaget. Dock bara 15c där inne! Vi pratar ca 20L bränsle. Kan vrida ur dynan! Känns hopplöst men tack för svar! Evig väntan! Mvh Jimmy

oskarbaik

Välkänd medlem
4 jul 2010
752
0
16
Luleå
koppla en slang i dynan och använd den som extra tank!! skit smidig med original look dessutom !
fungerar även då som överlevnads brasa, bara fjutta på och värma sig :banplease:

ThinhO

Välkänd medlem
15 sept 2009
264
0
16
Umeå
Dränk i avfettning och spola av med högtryck?

Det är torkningen ja ha funderingen över.

koppla en slang i dynan och använd den som extra tank!! skit smidig med original look dessutom !
fungerar även då som överlevnads brasa, bara fjutta på och värma sig :banplease:

Bengans slangkit är skit, därför jag har stora tanken. Annars hade jag övervägt! Har dessutom bra eldningserfarenheter som gammal fiddyåkare. Men en klok tanke!

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Jag tror du får vänta ihjäl dig om du ska vänta tills den torkar..
Kläm ur vattnet under skopan på en lastmaskin, stor press eller något, annars tror jag aldrig du får ur det..

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Jag dränkte en dyna med vatten en gång, la den i ett rum som var 15-20 grader varmt, efter 1 månad var den fortfarande inte genom torr....

ThinhO

Välkänd medlem
15 sept 2009
264
0
16
Umeå
Får väl köra den i torkskåpet, tur i detta fall att man är ungkarl numera!

vågar inte pressa med traktorn för skumgummit blev väldigt skört av bränslet! Men en god tanke!

sköljde igenom den igår, va relativt "torr" idag, komme inge vatten då ja trampa på den. Men den är blöt!

Tack för alla tips, hör av mig hur de gick om ja inte brunnit inne :)

Mvh J

robe

Välkänd medlem
23 nov 2008
145
0
16
gällivare
Lägg nå trasor eller tidningspapper på och under dynan å sen trampar du på den. Byt papper eller trasor tills dom inte blir blöt nå mera när du trampar på den. Borde hjälpa lite iallafall:)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Borde det inte gå att fara på typ willys och köpa stora säckar med ris och göra ett bad med ris åt den?
Då ris suger åt sig en jävla massa fukt... bara en tanke jag fick

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Fick uppdrag av ett FB att torka upp en dyna på yamaha center för massa år sen.

Tog bort överdraget, la skumgummit på betonggolv, la 2st Släpvagnsplyfa ovanpå, körde över den med traktorn ett par gånger för att klämma ut allt vatten. Torkade den sedan i ~30 grader 4 dagar.

Efter detta blev den fortfarande som en isbit i minusgrader.

Byttes mot en ny.

Fyi. Detta var inte första vi testade, utan sista utvägen då vi provat "allt annat".

Jag tror inte på att rädda en blöt dyna.