Vilken tvåtaktare 800-850 vibrerar minst?

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Polaris cfi800 skakar en hel del på tomg också, menar du att Rotax 850 skakar ännu värre på tomg?
Har kört Polaris så lite och dom gångerna har jag kört för att se om det är nått att ha så har ingen koll hur dom går på tomgång.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Att gå från 800 E-tec till 850 E-tec ger lite mindre vibrationer i styret.
Men det fanns väl inte en enda rak vev i en använd 800 E-tec.

Jag skulle vara otroligt försiktigt om du har vibrationsskador i händerna, det kan aldrig bli bättre bara sämre.
Har du som anställd arbetet med saker som orsakat detta bör du kolla upp din försäkringstäckning(finns om man har kollektivavtal tex).
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Att gå från 800 E-tec till 850 E-tec ger lite mindre vibrationer i styret.
Men det fanns väl inte en enda rak vev i en använd 800 E-tec.

Jag skulle vara otroligt försiktigt om du har vibrationsskador i händerna, det kan aldrig bli bättre bara sämre.
Har du som anställd arbetet med saker som orsakat detta bör du kolla upp din försäkringstäckning(finns om man har kollektivavtal tex).
Jo jag har koll på det och jag borde inte ens köra skoter. De är så illa att om jag kör skoter en dag lördag som ex så har jag domningsproblem ända till fredag. Ja jag är dum i huvet som kör ändå men jag får Psykiska problem om jag inte får köra och de är värre. Jag ska prova 600cc tvåtaktare lite mer men jag kommer lida av effektbrist, allt under 800cc tycker jag går som en påse skit. Jag är fullt medveten att en 600cc skulle duga till den körning jag gör (kraftledningar) men jag blir så deprimerad då de inte fariväg som en 800a. I värsta fall får jag köpa en trippel fyrtaktare men då kommer jag köra fast stup i kvarten = grävning och då domnar tassarna än värre och längre .
Elskoter skulle va melodin men soofar finns ingen vettig.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Som sagt, testa Arctics 800 och Polaris 850 förutom alla 600/650 då naturligtvis.

Är du helt 100 på att det bara är vibrationerna som är problemet? Har du kollat dej för karpaltunnelförträngingar? Jag hade periodvis sånna domningar att jag bara kunde skala en och en potatis för att händerna var helt borta sen och köra bil fick jag göra med en hand på ratten och en på "golvet" och växla var tionde femtonde sekund.
Öppnade upp tunnlarna för tio år sen-ish och halleluja vilken skillnad!!! Räknar med att få göra om det igen om fem-tio år till men det är det värt.
Typiskt karpaltunnelproblem är att de blir värre efter en period med mer fysiskt arbete och lite bättre efter en lugnare period.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Som sagt, testa Arctics 800 och Polaris 850 förutom alla 600/650 då naturligtvis.

Är du helt 100 på att det bara är vibrationerna som är problemet? Har du kollat dej för karpaltunnelförträngingar? Jag hade periodvis sånna domningar att jag bara kunde skala en och en potatis för att händerna var helt borta sen och köra bil fick jag göra med en hand på ratten och en på "golvet" och växla var tionde femtonde sekund.
Öppnade upp tunnlarna för tio år sen-ish och halleluja vilken skillnad!!! Räknar med att få göra om det igen om fem-tio år till men det är det värt.
Typiskt karpaltunnelproblem är att de blir värre efter en period med mer fysiskt arbete och lite bättre efter en lugnare period.
De är absolut inte bara vibrationerna, de har med olika brytningar i styret att göra också. Hoj har jag lite mindre problem med för där bryter man inte alls i styret samt en hoj inte kastar kroppen höger o vänster.
Jag tror till 70% allt kommer från en nackskada,, diskbrock och fick agadiffa två kotor i nacken. Efter de kom de mesta problemen. Men jag borde kolla karpaltunneln ändå för med lite flax är den för trång också.
Redan innan nackskadan hade jag litye problem med domningar pga all tänkbara hemska maskiner man kör som Snickare. Jag har kört bilmaskiner allkdeles för långa perioder så de vill jag varna extra för. KÖR INTE en bilmaskin mer än de rek max 15 min per dag om ens det , helst inte alls. Ibland körde jag bilade jag betong flera timmar om dan = totalt vansinne men man va ung o dum.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Olika skotrar körs på lite olika sätt, vissa mera med styret andra mera med kroppsvikten/fötterna. Också detta är en bra anledning till att testa olika märken
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Olika skotrar körs på lite olika sätt, vissa mera med styret andra mera med kroppsvikten/fötterna. Också detta är en bra anledning till att testa olika märken
Ja de är en jäkla skillnad i körsätt. Min Thundercat 1000 är bäst för tassarna och de beror mycket på att den är så låg att den inte "vickar" Höger/vänster lika mycket som höga lössnö maskiner. Tre cylindrar gör ju att den går rel vibbfritt också. Men den är inte så bra till kraftledningsbök med 307cm matta och 32mm kamhöjd samt 265kg tung :)
 

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
132
24
18
Nederländerna
elcomanagement.nl
Elskoter skulle va melodin men soofar finns ingen vettig.
Detta?
Det ser bra ut:

Och fler märken framtid:
(Ski-Doo/Lynx)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Tigans värsta modell som ska klara 10-13 mil ledåka klara max 3 mil i ospårat "tror jag " Den är för tung också som en fyrtaktare.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Det finns ju inte ens batteridrivna vägfordon som fungerar vintertid än så skotrar är nog ett tag bort innan det är ett likvärdigt alternativ....
Nä, sett till hur elbilar tappar i räckvidd vid kalla temperaturer så ser det ju inte så lovande ut för skotrar som ju nästan uteslutande körs i minusgrader. Tester har ju visat mellan 30-50% tapp i räckvidd vid -20 för elbilar. För att en elskoter ska vara aktuell för mig så måste den ungefär motsvara en bensindriven skoter i räckvidd, även vid kyla. En tvåtaktare som har 40 liters tank och tar 2,5 liter/mil i blandad körning ( ingen större skillnad på om det är nollgradigt eller -30) har ungefär en räckvidd på 16 mil. Så elskotern behöver kunna ta sig ca. 30 mil vid typ nollgradigt och blandad körning, för att klara av ett tapp på 50% vid sträng kyla och ändå ha ungefär samma räckvidd som en tvåtaktare. Samt inte vara mer ineffektiv vid lössnökörning än en traditionell bensindriven skoter.

Sedan är ju då frågan hur stora och tunga batterier som krävs för att ge en elskoter 30 mils räckvidd vid blandad körning och nollgradigt. Risken är ju att det blir en rejält tung maskin. Det är ju också mycket lättare att förlänga räckvidden på sin bensindrivna skoter genom att ha med en 10-liters dunk på tunneln, betydligt svårare med en elskoter. Får dra med en kälke med ett elverk på eller något i så fall.
 
Reactions: suregom