Vilken "Trippel" maskin skall jag köpa... ( Max 25000:- ) ?

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
Vad väger dessa skotrar torra? Har en Mach 1 -92 och tänkte sälja den och införskaffa en ZRT600/800, de verkar passa mina behov bra speciellt plånboken.

Är dock orolig för vikten, Machen (233kg torr) va ju inga problem när man körde men körde man fast ja då *****r kändes det så vill ju helst ha en skoter som väger lika mycket/mindre.

Något speciellt jag bör tänka på? Har ni tips, fakta m.m är det bara att hiva fram.

Ni som har haft skotrarna, berätta nu.

Tips på bättre skoter i 15-25 000kr klassen ?

MVH
 

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
alltid bra om driv axeln är byt på den, annars väger dom väl ungeför lika som mach 1 fast lite mindre skulle ja tro.
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Glöm det där med 300kg!!

Jag har själv ägt både en 600 och en 800 och tycker personligen att dom inte var nämnvärt tunga. Och inte är jag något muskelknippe heller.

600:an väger fulltankad 285 kg.
800:an något tyngre.

Hittar du en med en 32:as matta så behöver du inte oroa dig för fastkörning :)

Angående drivaxlarna så gäller problematiken zl-modeller.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Zrt-600

ZRT-600 utan att tveka det minsta !

I och med att du bara har max 25000:- att röra dig med så är det bara årsmodell 1995-1998 som kommer på fråga...

Jag skulle satsa på en 97'a eller 98'a då båda de har den bättre boggien.
98'an har dessutom en betydligt tystare slutburk.

På denna model av ZRT så går det på enkelt sätt att flytta hela styrstången så att du får en betydligt mer modern körställning som passar bättre för tex stående körning.

Är det mer typ "Hybrid" modell du vill ha så förlänger du mattan till max 345 cm för att ändå behålla smidigheten.

En annan möjlighet är att du söker reda på en EXT-Triple Touring av 1998 års modell, då har du den länge mattan och bättre boggien färdig på plats + back.
Dock så har den inte lika bra kvalité på stötdämparna !!
Tag bort : elstarten+packihållaren+ryggstöd+fotstöd samt montera dit en enkel dyna ifrån en ZRT + annat styre....
Sen har du en riktig hybrid... Man kanske kan kalla den Arctic Cat ZRT-600 X-over ! :D :D :D

Oavsett vilken modell du bestämmer dig för, så montera bredare plastbelag på den !!!
En av de absolut bästa och enklaste modifieringarna du kan göra på ZRT chassiet.
 
Last edited:

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
Lutar åt ZRT`n rätt starkt nu. Om jag skulle fara och kika på en sådan, vad tycker ni att jag bör kolla? Har hört att man bör se upp för kass impeller till vattenpumpen.

Bör den vara bytt innan ett visst miltal? (går ett visst antal mil?)

Har även hört något om drivaxeln, någon som kan bekräfta det?

Som sagt, berätta sånt som jag bör se upp för/kolla, vilket miltal bör jag hålla mig under?

Är det någon fara om den gått med pipor? Hur ofta bör kolvarna bytas?

Jo allt sånt...
 

Nygge

Välkänd medlem
7 feb 2005
118
0
6
vännäs
om du vill ha något som går bra i att leka med i snön skulle jag inte rekomendera zrt:n. Jag har fixat en sådan åt en arbetskompis nu i vintras och den hade "extra travel tunnel" som dom har från 97 och dessutom 32mm matta men den var inte trevlig alls utanför leden. jag tycker att den var aldeles för tung och klumpig men på leden var den riktigt trevlig. så satsa hellre på nån yamaha tripple
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
Yamaha tripple? Är det inte s.k snöankare, folk verkar tjata en ***** massa på det i alla fall.

Dessutom är det max 25000kr som gäller, hittar bara typ vmax500 med det _extremt_ fula chassiet (dämparna fram) för det...
 
Last edited:

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Zrt600

En polare till mej köpte en zrt600 -97 med ETT och 32mm matta, men efter 3dagars körning gick drivaxeln av, efter leden är det bra drag och så men för tung tycker han.
 

Stallo

Välkänd medlem
10 jan 2006
112
0
6
42
Norway
har hatt en zrtr 600 -97. det som du spesielt skal se på er motorfestene, se etter om de er sveiset eller er sprukket, er dem det så styr unna. Vannpumpen er et kjennt problem, den lekker uansett hva du gjør, byttet den på min egen(en helvetes jobb) men det holdt ikke lenge, akkurart den patenten er elendig. Drivakslingen hadde jeg ikke noen problemer med, men se etter sprekker og fargeforskjellerr i stålet som tyder på materialtretthet. zrt er tung som faen, men jeg hadde ingen store problemer med å leke i snøen med den, jeg droppet og hoppet uten de største problem. jeg klatret like høyt som en rmk en dag vi var ute i fjellet, oppover gikk uten problemer men ned var verre, pga jeg ikke hadde mer en 30 kammer til å bremse med, rmk klarte se fint ned fjellsiden, men det gjorde ikke zrt'n. farten ble større og større og den tette skogen nærmet seg veldig fort. enkelt sagt ble det et stort smell og tusenlappene lå strødd i hele skogen.

uansett...zrt'n er en bra scooter med bra fremkomelighet, og den reiser skiene meget lett. en veldig morsom lekesak. med litt mod holdt jeg en mach z 800 både i aks og toppfart.

satts på zrt'n.
 

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
Sv: Zrt-600

ZRT-600 utan att tveka det minsta !

I och med att du bara har max 25000:- att röra dig med så är det bara årsmodell 1995-1998 som kommer på fråga...

Jag skulle satsa på en 97'a eller 98'a då båda de har den bättre boggien.
98'an har dessutom en betydligt tystare slutburk.

På denna model av ZRT så går det på enkelt sätt att flytta hela styrstången så att du får en betydligt mer modern körställning som passar bättre för tex stående körning.

Är det mer typ "Hybrid" modell du vill ha så förlänger du mattan till max 345 cm för att ändå behålla smidigheten.

En annan möjlighet är att du söker reda på en EXT-Triple Touring av 1998 års modell, då har du den länge mattan och bättre boggien färdig på plats + back.
Dock så har den inte lika bra kvalité på stötdämparna !!
Tag bort : elstarten+packihållaren+ryggstöd+fotstöd samt montera dit en enkel dyna ifrån en ZRT + annat styre....
Sen har du en riktig hybrid... Man kanske kan kalla den Arctic Cat ZRT-600 X-over ! :D :D :D

Oavsett vilken modell du bestämmer dig för, så montera bredare plastbelag på den !!!
En av de absolut bästa och enklaste modifieringarna du kan göra på ZRT chassiet.
gammal tråd men intressant iaf.. kan du berätta mer om hur du menar man ska flytta styrstången? ska man flytta styrstången framför bågen som den är fäst vid?