Vilken storlek släpvagn

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Tack för svar Mattgojohn.
På vår nya skoter finns en symbol (dekal) om att skotern ej får transporteras baklänges. Denna symbol saknas på den gamla. Båda har dock höga rutor.
Bara för att jag ska förstå:
Kommer ett transportsäkert skoterkapell att minska trycket på rutan så den ej blåser av?
Samt finns någon annan åtgärd att vidta för att minska belastning på rutan?
Bakrunden till frågan är att vi har svårt att ha ett släp som är större än 4x2,2m på vår tomt och ett kåpsläp ligger utanför vad vi kan/vill betala i nuläget.
 
Last edited:

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Du får inte samma vindfång mot rutan om du har kapell på så det törs jag säga är relativt säkert att köra åt fel håll. Utan kapell hade jag dock inte vågat eftersom rutorna på commander och expedition sitter i ”plastpluggar” som säkert lätt hoppar ut med tanke på storleken på rutan
 
Reactions: Conpros

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Du får inte samma vindfång mot rutan om du har kapell på så det törs jag säga är relativt säkert att köra åt fel håll. Utan kapell hade jag dock inte vågat eftersom rutorna på commander och expedition sitter i ”plastpluggar” som säkert lätt hoppar ut med tanke på storleken på rutan
Fördelen är att det tar 10sekunder att plocka av rutan. Så är man rädd att tappa den så kan man ha den i bilen. Spar säkert 1dl/mil i förbrukning också på dragfordonet :)
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
235
24
18
Norrbotten
Tengil och Asker:
Tack för era svar
Då tolkar jag det som att kontentan är att man kan köra skotern baklänges på släp, med kapell, utan problem.
Vill man så kan man även välja att snäppa bort rutan enkelt om man så önskar.
 
Last edited:

estiswe

Medlem
20 okt 2023
7
2
3
35
Boden
Passar på med en liknande fråga! Utan att själv ha mätt (skyller på -39C ute), vad är minsta möjliga storlek för att rymma en Nordic Pro 146" + en Nila 2-sits? Kan man klämma in det på 380x185 tro? Lutar åt att det ett öppet släp pga ekonomi.