Vilken sidewinder modell?

vikingbilly1

Rookie sledder
8 feb 2015
7
0
0
Går i tankarna att köpa en ny yamaha sidewinder.
Jag åker både på led (60%)och utanför (40%), vilken modell passar?

Tittar man på xtx LE 141 57mm kammar så verkar d ju va ett alternativ

Pratade med en snubbe som hade en btx LE 153 med 57 kam. han sa att han tyckte den var nästan bättre på led än den med 141 mattan, han hade haft en sådan tidigare.
Blir inte en 153 matta m 57 kam. "Slängig" efter leden?

Vad tror/vet/tycker ni?
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Har testat btx se 153 en dag och den var tung och bred att brottas med i skogen, så om du ska va i terrängen så är nog mtx enda alterativet, är väl bara den som har 36" framvagn. Fantastiskt motor som kommer göra dej till en lyckligare människa.
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Varför inte kika närmre på BTX SE? Jag provkörde BTX LE och 57 mm kammar känns som för mycket för led. Backcountry-mattan med sina 44 mm gör inte bort sig på led och med en längd på 153", så borde den gå framåt i lössnön också. BTX har krängningshämmare som är bra på led, men borde gå att ordna en snabbkoppling för när du vill spendera största delen av dagen utanför en led.

Om man gillar att köra aktivt på led, då skulle jag inte rekommendera 57 mm, för jag tycker de kammarna viker sig för lätt vid inbromsning t.ex. Så vill inte jag ha det i alla fall. Om man skall kompromissa, då känns 153/44 som det bästa alternativet och du har ju faktiskt satt vågskålen att väga över mot ledkörning.
Så då tycker jag att du skall prioritera ledegenskaperna framför att den skall vara väldigt lättsam att bryta omkull utanför leden.
XTX 141" är ju väldigt mer en ledskoter än att den skall vara ämnad för offpisten också.
 

Kuba

Välkänd medlem
4 dec 2016
101
1
18
Gävle
Jag själv skulle satsat på en mtx direkt. Kollar man på tuben så finns det en del videos på folk som åker led med MTX:ar och kan stå på bra mycket ändå.
MTX på led: https://www.youtube.com/watch?v=JvDzN0Ji7RI (Visserligen en viper...)

Har en xf 6000 hc och den är grym på sidan av och på leden, men så fort det går lite uppåt vid friåkning så gäller det att man har fart annars kör man fast med 141" mattan.
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Svårt att avgöra kvalitén på åkningen via en youtubevideo. Ser dock ut att studsa en del på centerdämparen.
Åk till en handlare och provkör några olika maskiner för att se vad du själv tycker.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Billy skriver att han ska åka 40% utanför led, om ni rannsakar er själva så är det ganska mycket. Sidewindern byggs i ett arctic chassie som funnits sedan 2012, ac själva flyttar drivaxeln varje år ish för att den ska gå bättre i snön. Alltså är det iallafall nån mer än jag som upplever att arcticen går djupt och förhållandevis dåligt i snön om man jämför med 2 andra märken. Om billy ska ha en sidewinder och ska köra 40 % i skogen bör han köpa mtx.
 

perssah

Välkänd medlem
8 jan 2013
119
0
16
Gävleborg
Jag själv skulle satsat på en mtx direkt. Kollar man på tuben så finns det en del videos på folk som åker led med MTX:ar och kan stå på bra mycket ändå.
MTX på led: https://www.youtube.com/watch?v=JvDzN0Ji7RI (Visserligen en viper...)

Har en xf 6000 hc och den är grym på sidan av och på leden, men så fort det går lite uppåt vid friåkning så gäller det att man har fart annars kör man fast med 141" mattan.
Sidewinder MTX är inget jag rekommenderar att åka led med...
Smal framvagn = vickigt
Stora kammar (76mm) = Är det hårt får den inte upp någon snö (Isrivare nere hela tiden annars går den varm)
Och dämpningen är inte optimal att smiska led med om det är guppigt
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Skriver inget om att smiska led, har själv 36" framvagn och 3" kammar som familjemountain och det går i de flesta fall bra, blir problem med branta isiga leder ibland pga kamhöjden och tung pulka men sånt får man leva med om man vill kunna njuta i skogen. Enda frågetecknet med sidewinder mtx är ju att den saknar kränghämmare.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Skillnaden var större förr. En 153" går hyfsat bra att bomba led med, om den har tillräckligt bra fjädringskomponenter.

I lössnön är den oavsett modell bättre än vad precis ALLA skotrar var för fem-sex år sedan så du behöver inte ens bekymra dig för just den saken...
 

Hobbrix

Medlem
4 apr 2019
8
0
1
31
Junsele
Tja går i tankarna å köpa en mtx åker i nuläget på en transporter och ska bya vad säger ni som kör mtx är inte ute efter å va i den tätaste skogen å snitkla gillar pudersvängar å rulle åkning kör 40 led å 60 lössnö tack på förhand