Vilken olja till lynx Xtrim 850 -18

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Satt just själv och jämförde lite alternativ till xps oljan och ramlade över en olja som Fuchs verkar ha släppt nyligen, gjord för E-tec motorer. Någon som har testat eller åtminstone gjort frystest på den?

Silkolene Snow PRO 2 E-TEC heter den
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Jag har nyss renoverat två 800 etec som gått på samma Fuchs olja senaste åren och den sotar mycket i jämförelse med XPS. Så skiljer det inte mycket i pris hade jag kört XPS istället, har bara bra erfarenheter av den och kör den i alla skotrar jag äger. Köper man på kartong så är det ganska okej pris ändå, dock har ju alla oljor blivit dyrare senaste året.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag, och flera vänner till mig kör på Fuchs. Den funkar hur fint som helst och luktar mindre än XPS upplever vi.
Vart köper man Fuchs billigast och finns de på 20l dunk?
Om den sotar mer som snötoken skriver så skulle jag inte köra den i E-tek för högtrycksspridaren i toppen gillar inte sot! Om den slår igen så kan de skära och jag antar att spridaren är svindyr dessutom .XPX oljan har medvetet låg förbränningstemp för att inte ge lite sot även vid lugnare körning och det ärför att skona spridaren i toppen samt inte klägga ner avgasportarna. Om man vill köra annan olja än xps så kolla efter ojor som har så låg flampunkt som möjligt då sotar de mindre.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Sijab säljer den på 20 liters dunk för 2390 just nu, så det är inga enorma skillnader i pris men jag är lite less på att springa med alla smådunkar och sen tycker jag xps oljan luktar mer än tex ves gold och svider ordentligt i ögonen. Stora svarta fina spår blir det i snön också :)

Fick mailat specifikation på oljan, enligt D92 är flampunkten 114 grader och enligt D93 är flampunkten 86 grader. Har läst att xps ska ha runt 70 grader, men i vilken klassning då?

Snötoken: vet du vilken av fuchs oljorna dom är körd på? Dom kom ju med den här e-tec oljan 2019 tyckte jag det stod, samt att dom har en till delsyntetisk 2 takt.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Pitabroed det är den helsyntetiska varianten för e-tec dom kört på.

T.ex avgasportarna med XPS olja torkar man nästan av sotet från. På båda dessa som gått med Fuchs fick jag lägga dom i diesel och sedan skrapa av sotet. Väldigt sotiga kolvtoppar också.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Pitabroed det är den helsyntetiska varianten för e-tec dom kört på.

T.ex avgasportarna med XPS olja torkar man nästan av sotet från. På båda dessa som gått med Fuchs fick jag lägga dom i diesel och sedan skrapa av sotet. Väldigt sotiga kolvtoppar också.
Intressant! Sökandet fortsätter..!
 

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
132
24
18
Nederländerna
elcomanagement.nl
Dem säljer Amsoil, så visst är det bra.

Amsoil Interceptor är:
Kinematic Viscosity @ 100˚C, cSt (ASTM D445) . . . 6.5
Kinematic Viscosity @ 40˚C, cSt (ASTM D445) . . . 30.7
Viscosity Index (ASTM D2270) . . . 172
Pour Point, ˚C (˚F) (ASTM D97) . . . -53 (-63)
Flash Point, ˚C (˚F) (ASTM D92) . . . 102 (216)
Fire Point, ˚C (˚F) (ASTM D92) . . . 102 (216)

SAE J1536 Fluidity/Miscibility Grade 4 Arctic Climate (17,000 cP max @ -40˚C) . . . Pass
Engine Lubricity Test, mix ratio @ 150:1 (ASTM D4863) . . . Pass
API-TC and JASO FD

(Biltema är: API TC, JASO FD, ISO-L-EGD, ISO-L-GD++, Rotax 253. Och vidare?)
(Sledstore A9 är:
Viscosity at 40°C: C.46.4 cSt
Viscosity at 100°C: C.7.9 cSt
Viscosity Index: 142
Pour point: -37°C
Flash point: 140°C
API TC / JASO FC / ISO-L-EGC)


Men också:
 
Last edited: