Vilken GPS till skotern?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja som rubriken lyder vilken GPS funkar på skotern? Ja dom flesta funkar väl förstår jag men vilken är bättre än andra?

Hoppas på lite tips

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
43
Borlänge/Tjärnvallen
Jag har en Nuvi 550 och är nöjd. Har dock inte använt den så mycket.. pga att jag åker oftast där jag hittar, ska dock bli ändring på det i vinter ;) Har friluftskartan samt skoterkartan inlagda.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Röstar på Garmin nya Montana-serie...
Verkar perfekt, stor 4" skärm...
Inbyggt laddbart batteri samt möjlighet att använda vanliga batterier.
Funkar till allt både outdoor och som väg-gps...
Har haft min nån vecka nu, verkar lovande...

Attachments

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Finns det någon som har koll på hur man får laddning till gps:en om det varken finns batteri lr 12v uttag på skotern. I Chris6 fall är de ju lätt då phazern har batteri och då är strömförsörjning inget problem! Men nu finns de ju inte batteri på alla skotrar...

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Röstar på Garmin nya Montana-serie...
Verkar perfekt, stor 4" skärm...
Inbyggt laddbart batteri samt möjlighet att använda vanliga batterier.
Funkar till allt både outdoor och som väg-gps...
Har haft min nån vecka nu, verkar lovande...
Har också tittat på Montana 600 eller 650 med kamera och geotaggning där de säger att skärmen ska vara användarvänligare även i kyla än den 620 jag testade men inte var nöjd med då pekskärmsfunktionen var rent dålig när det var kallare än -10 C.

I brist på snö och skoterkörning, har du gjort något fälttest typ in i frysen ett par timmar och ut för att användas?
Går pekskärmskänsligheten att justera?
Upplevde den lite för känslig vid snabbcheck i butik och säljaren trodde..... att det skulle gå att justera men visste inte dvs ingen man handlar hos!

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Finns det någon som har koll på hur man får laddning till gps:en om det varken finns batteri lr 12v uttag på skotern. I Chris6 fall är de ju lätt då phazern har batteri och då är strömförsörjning inget problem! Men nu finns de ju inte batteri på alla skotrar...
Det ska ju alltid finnas möjlighet att koppla in ett 12v uttag även om det inte sitter original...

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har också tittat på Montana 600 eller 650 med kamera och geotaggning där de säger att skärmen ska vara användarvänligare även i kyla än den 620 jag testade men inte var nöjd med då pekskärmsfunktionen var rent dålig när det var kallare än -10 C.

I brist på snö och skoterkörning, har du gjort något fälttest typ in i frysen ett par timmar och ut för att användas?
Går pekskärmskänsligheten att justera?
Upplevde den lite för känslig vid snabbcheck i butik och säljaren trodde..... att det skulle gå att justera men visste inte dvs ingen man handlar hos!
Nej det har jag inte gjort, men det va ju en ide man kanske skulle pröva...
Vet inte om det går att justera känsligheten, har inte hittat nåt om det än så länge. Har dock inte läst hela manualen än. Manualenra till alla modeller ligger ju ute på nätet. Man får inte ens med en komplett manual när man köper en enhet, utan man fårr ladda ner den från Garmins hemsida. Där kan man ju kolla efter funktioner man undrar över...
Har satt på ett repskydd på min skärm, tycker nog att den blev lite mindre känslig efter det...

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Jag kör med en garmin etrex vista hcx med friluftskartan pro och skoterledskartan,funkar perfekt och behöver inget 12v uttag! 4st små batterier räcker lätt två skoterdagar! :cool:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Handboken både på Svenska och den engelska nämner tyvärr inte mer än att det finns en applicationsmeny men inte vad den innehåller samt att det finns kalibreringsmöjligheter för skärmen men ånyo inte vilka dessa möjligheter är.

Repskyddet är ett bra sätt för att minska känsligheten och hoppas det fungerar även i olika kallare temperaturer, förr kunde man ju bli nog irriterad på de gamla sorternas gps utan karta när knapparna tappade funktionen när det var kallt eller man fick mer eller mindre slå på dem för att kunna hantera menyerna.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kalibreringen är endast en lägeskorrigering, det kommer upp olika punkter på skärmen som man trycka på... Inget annat...

Blev nyfiken så jag la in Montanan i frysen i 3 timmar, tog ut den nyss... Tycker den funkar nästan lika bra. En aning segare är den, men det är knappt märkbart... Det är inget man reagerar på om man säger så...

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Vad är skillnaden på en nuvi 550 och t.ex. en nuvi 200 eller 300?
550 är en "crossover" precis som skotern din ;) "Do it all with the rugged, waterproof, multi-mode nüvi 550..." den är alltså tänkt för både bil och hike (och skoter).

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Kalibreringen är endast en lägeskorrigering, det kommer upp olika punkter på skärmen som man trycka på... Inget annat...

Blev nyfiken så jag la in Montanan i frysen i 3 timmar, tog ut den nyss... Tycker den funkar nästan lika bra. En aning segare är den, men det är knappt märkbart... Det är inget man reagerar på om man säger så...
Då är det nog som Garmin säger i reklamen att pekskärmen är förbättrad för att klara funktionen i kyla. Har en kontakt i Kanada med folk som jobbar utomhus hela året som jag fick svar från nyss och det visade sig att han utrustat sig själv och 3 underlydande med 600:an alldeles nyligt, de börjar redan nu vara ute på skoter med dessa och kör +1500 mil per säsong så jag ska invänta vad fälttetset säger här fram mot jul, både 600 o 650 ligger under 600 CAD därborta , säkert billigare efter jul så det är ju inte alltför blodigt att ta hem en.

K

krickus

Jag ska köra med Montana, tror det är den optimala navigatorn för skoter.

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
Finns en fin orginalhållare med strömanslutning, sen kombinera det med ett ram-mount fäste.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
51
Leksand
thullen.se
Det är den hållaren den sitter i nu och ram-mount fäste.
Dock kommer jag nog att göra ett fäste i överfallen till styret istället.
Ja köpte hållarna å ram delarna från gpscity.com
Tycker det blev rätt bra pris där.

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.153
24
38
Själv ska ja köra med en getac (WM5 OS) och ha garmin/kartex för att köra med gröna kartan alt terrängkartan