Vilken bredbandare ska jag köpa?

24 feb 2022
7
1
3
26
Uppsala
Hej! Är på jakt på snöskoter då Karibon brunnit upp och nu undrar jag vilken skoter jag ska köpa!

Vill ha en bredbandare som inte väger som en stridsvagn, gärna 200-260kg i tjänstevikt.
Den ska användas till att smyga runt i skogen och ibland köra på leder samt på fjället och två gånger per år ska jag dra ett rejält lass med packning till stugan med den.

Jag vill inte heller ligga och skruva varje dag så den måste vara pålitlig och jag behöver inga lyxfunktioner som elstart och handtagsvärme.

Min budget är 0-20 000 kronor.

Tack för svar i förhand!
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Jag gillar bearcat, men 550in som din budget klarar är inget man smyger i skogen med, eller drar igång vid -15. Elstart finns men har aldrig stött på en som faktiskt fungerar.
Och den väger nära nog som en stridsvagn.

Men, bra komfort och ganska pigg vätskekyld motor på 80 vilda ponnies.
Den drar nog dina tunga lass utan att protestera.
En bra touring med lite extra bärighet helt enkelt.
 

kurtti

Välkänd medlem
31 aug 2005
109
5
18
Gällivare
orkar man inte dra igång en 550cc motor så orkar man nog överhuvudtaget inte ens köra skoter 😀 Jag hade då elstart som fungerade på bearcatten jag hade, 97a som gått ca 600mil då jag sålde den.. men håller med att de är stor och klumpiga men de är ju alla bredbandare iaf från den tidseran.
 
24 feb 2022
7
1
3
26
Uppsala
Jag gillar bearcat, men 550in som din budget klarar är inget man smyger i skogen med, eller drar igång vid -15. Elstart finns men har aldrig stött på en som faktiskt fungerar.
Och den väger nära nog som en stridsvagn.

Men, bra komfort och ganska pigg vätskekyld motor på 80 vilda ponnies.
Den drar nog dina tunga lass utan att protestera.
En bra touring med lite extra bärighet helt enkelt.
Är Ski-doo Nordik 300 något att ha då?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Jag har noll bekymmer att köra snöskoter, men visst den går att dra igång vid -15 det var en överdrift, men jag drar hellre igång valfri 700cc eller 800cc för den delen istället, de flesta tycks dela den åsikten.
Om du hade fungerande elstart är det ju bara att gratulera, du är unik.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Viking 540 och Lynx 5900 är väl de mest återkommande tipsen i dessa lägen.
Jag har inga åsikter kring dem dock då jag inte kört dem.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag har haft en Nordik 300 och de är 38mm bandbredd och härrejösses lång matta ca 4m. Den är sjukt bra att smyga omkring med i djup snö men den är extremt vinglig då den är så hög och smalt mellan skidorna. Den ledande förlängningen gör att de går backa i djup snö = stenbra. Men de är inget fartåk jag tror min gjorde 65kmt.
Fördelen va att den va lätt.
 
24 feb 2022
7
1
3
26
Uppsala
Viking 540 och Lynx 5900 är väl de mest återkommande tipsen i dessa lägen.
Jag har inga åsikter kring dem dock då jag inte kört dem.
Jag har kört en Lynx 5900 GLX LTS i snårskogen och den är ingen skogssmygare så länge man inte väger 95kg så att man kan burka med den, så en sådan köper jag inte
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Aktiv Panther Lång med Rotax 503 kan väl vara ett alternativ. Vet inte om den räknas som bredbandare dock, men bör gå att hitta billigt och själva motorn är väl känd för att vara rätt hållbar. Funkar att dra med och smyga runt i skogen med om man har breda plastbelag. Vet inte vikten på den, men lättare än 260 kg torr bör den ju vara. Dock inte lika lätt som en Karibo.
 

sidekrans

Medlem
28 okt 2012
28
1
3
Örnsköldsvik
För de pengarna en Polaris Widetrak 500 eller 550 Lx.

Väldigt robust byggd. Går nästan inte att köra fast med den, ledad förlängning så bra att backa med, elstart och handvärmare har den också. Det är dessutom den absolut sportigaste gamm-bredbandaren jag kört. (Jämför med ST600 som känns mycket tyngre och klumpigare samt ömtåligare) med bra dyna som känns högre än konkurrenterna så man sitter bra. Med förvaringsboxen och förvaringen under dynan så får man med sig mycket prylar. Lägg till en liten styrhöjare för stående körning och ett BK system för att kunna andas så blir den riktigt trevlig.